Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lead Gain, Master B Hi-gain


Hallstein

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg fikk tak i meg en Engl Blackmore for ett par uker siden, men jeg lurer litt på en ting...

på denne forsterkeren er det noe som heter "Lead" som er gain, like ved EQ'en... Men så er det noe som heter "Master A Lo gain", som fungerer når ampen er i lo-gain modus, og "Master B Hi Gain" som fungerer når ampen er i Hi-Gain modus, og jeg hører også lydforskjell hvis jeg har Lead gain eller Master gain mye på. Men sånn konstruksjonsmessig, Hvor kommer "Master B Hi-Gain" inn i kretsen? i Powerampen? Etter "Lead"?

Jeg har også Presence pot og en Contour Knapp på lead channel, jeg ikke har hatt på tidligere amper, jeg hører jo hva presence gjør, men klarer ikke helt å sette fingeren på hva contour knappen gjør...

Hjelp? :D

Jeg må jo rose ampen litt også... Jeg har ikke attenuator... :o men den har faktisk ganske rå lyd på lavt volum også ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse svadafunksjonene som ENGL har på ampene sine må man vel ha en slik Z5-footswitch for å få fullt utbytte av?

åneida, det er to stereo-jacker bak, jeg har kobla G-Majoren min på, så når jeg bytter patch på midi footboardet mitt, byttes kanal samtidig :D, evt slår av/på contour/Brightswitch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg fikk tak i meg en Engl Blackmore for ett par uker siden, men jeg lurer litt på en ting...

på denne forsterkeren er det noe som heter "Lead" som er gain, like ved EQ'en... Men så er det noe som heter "Master A Lo gain", som fungerer når ampen er i lo-gain modus, og "Master B Hi Gain" som fungerer når ampen er i Hi-Gain modus, og jeg hører også lydforskjell hvis jeg har Lead gain eller Master gain mye på. Men sånn konstruksjonsmessig, Hvor kommer "Master B Hi-Gain" inn i kretsen? i Powerampen? Etter "Lead"?

Jeg har også Presence pot og en Contour Knapp på lead channel, jeg ikke har hatt på tidligere amper, jeg hører jo hva presence gjør, men klarer ikke helt å sette fingeren på hva contour knappen gjør...

Hjelp? :D

Jeg må jo rose ampen litt også... Jeg har ikke attenuator... :o men den har faktisk ganske rå lyd på lavt volum også ! :D

Har også denne :) Skal prøve å svare så godt som mulig.

"Lead" er gainen for kanal 3 og 4 (lead-kanalene)

"Master A Lo gain" og "Master B Hi Gain" er begge volum for powerampen, og etter hva jeg har erfart er det ikke noe forskjell i lyd på disse to annet en at man kan bytte mastervolum med føttene.

"Lead Volume" sitter rett før powerampen og justerer styrken på signalet frakanal 3 og 4 før det går inn i powerampen. Dette for å ha flere valgmuligheter og finjustering på volumet.

"Contour" gir en kraftig boost i mellomtonen, og er fin for å kutte igjennom miksen. Egentlig veldig merkelig at du ikke hører det, for det veldig forskjell.

"Brightswitchen" tror jeg ikke kan fjernstyres, men må brukes ved at man trykker den inn manuelt, men er ikke helt sikker på dette.

Endret av Trilogy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også denne :) Skal prøve å svare så godt som mulig.

"Lead" er gainen for kanal 3 og 4 (lead-kanalene)

"Master A Lo gain" og "Master B Hi Gain" er begge volum for powerampen, og etter hva jeg har erfart er det ikke noe forskjell i lyd på disse to annet en at man kan bytte mastervolum med føttene.

"Lead Volume" sitter rett før powerampen og justerer styrken på signalet frakanal 3 og 4 før det går inn i powerampen. Dette for å ha flere valgmuligheter og finjustering på volumet.

"Contour" gir en kraftig boost i mellomtonen, og er fin for å kutte igjennom miksen. Egentlig veldig merkelig at du ikke hører det, for det veldig forskjell.

"Brightswitchen" tror jeg ikke kan fjernstyres, men må brukes ved at man trykker den inn manuelt, men er ikke helt sikker på dette.

Jeg hører forskjell, men jeg kunne ikke helt sette fingeren på hva som skjedde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke poenget med dette. Skjønner at det er ment for soloer, men å bare guffe opp rytmelyden funker jo SÆRDELES dårlig til soloer! Mye bedre med en EQ i loopen da. Løfte mellomtonen litt og fjerne litt bass.

Da går det an og bruke footswitch for å slå på contour da... da får jo mellomtonen en boost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm. Ikke at jeg har blackmore'n selv. Men Master A og Master B går uavhengig av kanal vel? Ellers ser jeg virkelig ikke bruken for det.

Bruker Master A på Clean/Crunch og Master B på Leadchannel på min.

Edit: Og Contour knappen på z5 brettet til å booste solo.

Endret av viz0id
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm. Ikke at jeg har blackmore'n selv. Men Master A og Master B går uavhengig av kanal vel? Ellers ser jeg virkelig ikke bruken for det.

Bruker Master A på Clean/Crunch og Master B på Leadchannel på min.

Edit: Og Contour knappen på z5 brettet til å booste solo.

Blackmoren har i teorien 4 kanaler, Clean Lo-gain, der lo-gain potten blir brukt, Clean Hi-Gain der Hi-Gein potten blir brukt, Lead Lo-Gain, og Lead Hi-Gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.