Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Crafton akustisk Prod 1940 - 1953 [15.02.10]


Zakken

Anbefalte innlegg

Har en Carfton håndlaget gitar fra sverige. Ble prod fra 1940 til 1953

Vet svært lite om denne gitaren og merke..

Noen som vet noe som helst om Crafton så tar jeg gladelig i mot dette:)

post-7820-126625418729_thumb.jpg

post-7820-126625419634_thumb.jpg

post-7820-126625420271_thumb.jpg

post-7820-12662542096_thumb.jpg

post-7820-126625421625_thumb.jpg

post-7820-126625428937_thumb.jpg

Endret av Zakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylon

Jeg ville kanskje sagt stål. da jeg fikk tak i denne så var det nylon på den, men er veldig smal nakke på den. Synes d blir en mye rettere lyd med stål kanskje en med nylon

Jeg må ærlig si at jeg ikke er sikker. men ut i fra den info jeg kan finne, så er dette en stål strenge gitar.

Er feste for strengene med pinner, ville kanskje tro at vist dette er en nylonstrenge gitar så hadde feste vært laget for det og??

Endret av Zakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett stålstrenger på den uten å være 110% (!) sikker på at den er laget for det!

Det er dessverre for seint.

Men hva du mener med det da?? at treet i tåler det eller??

Har vært stålstrenger på den i ca 3 år nå, men har funket fint det. Men den har ikke vært spillt noe spes på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er en nylonstrengsgitar, så har den ikke trussrod. Nylonstrenger har MYE mindre spenn enn stålstrenger, setter du stålstrenger på en nylonstrengsgitar så vil halsen garantert gå til helvete.

Ah I see...

Men som sagt så har det vært stålstrenger på den ei stund, og ingen fare med gitaren.. Jeg synnes det ble en veldig bra lyd i den.

Men det sto på nylon da jeg fikk tak i den, men synes lyden ble veldig matt.

Men jeg mener vist det er en nylon gitar så ville vel halsen vært tykkere en på en stålstrenge gitar??

Jeg har jo ganske mange gitarer (stål aukustiske), men disse har iallefall ingen utbyttbar trussrode.

Betyr detter at den er bygd inn i halsen, eller at disse ikke har trussrode?

Endret av Zakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå aldri sett en stålstreng-gitar med slik headstock. Altså med horisontale "strengefester". Trodde det var foreholdt nylon.

Eller jo jeg har faktisk sett en slik gitar med stålstrenger. Den var umulig å spille på siden halsen var helt på jordet, siden det egentlig var en nylongstrengsgitar.

Ang. trussrod så burde det være en skrue på halsen "inni" kassa. Alle mine stålstrengere har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå aldri sett en stålstreng-gitar med slik headstock. Altså med horisontale "strengefester". Trodde det var foreholdt nylon.

Eller jo jeg har faktisk sett en slik gitar med stålstrenger. Den var umulig å spille på siden halsen var helt på jordet, siden det egentlig var en nylongstrengsgitar.

Ang. trussrod så burde det være en skrue på halsen "inni" kassa. Alle mine stålstrengere har det.

Ja selvfølgelig er det en trussrod på den enden av halsen. Min feil. Det er jo selvfølgelig det på alle stålstrenge gitarer

Nei da er det nok en nylonstrenge gitar, må vel være litt flaks at det har gått bra med halsen med tanke på at det har vært stål strenger på den.

Men har sett et par eldre gitarer (bilder) som har har headstock som står sånnn, med stål. Men kan være tilfeldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært til en gitar reperatør/jazz musikker med gitaren.

Det er en stål strenge gitar. Grunn til den ikke har en trussrod er alder. Mange eldre gitarer har ikke trussrod.

Når det gjelder headstcoken, så er det vist ikke så uvanlig med "horisontale" strengerfester på stålstrenge gitarer (eks jazz gitar)

Utover dette så viste ikke han heller så my om merket, men at det skal vist ha vært en del håndlagete gitarer fra gammelt av i Göteborg.

Han jeg var til hadde hatt inn et par andre håndlagede gitarer som var prod i Göteborg.

Endret av Zakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.