Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tullete Marshall?


Anbefalte innlegg

Heisann! :)

i dag på øvinga ble gitarlyden min plutselig grumsete i bassen, og skjerende/spiss i topp. Den låter udefinert og litt grøtete. har ikke tulla noe med eq'n. prøvde å skru litt, men fikk ikke noe bedre resultat.

prøvde med flere gitarer, prøvde med og uten effekter. prøvde gitar rett i amp, og med effekter i kjeden uten at de var på. ikke noe forskjell i grunnlyden.

alle power-amprørene lyser.

vet noen hva som kan være feil? Jeg plugga forresten inn en kassegitar og spilte 2 låter med den før jeg brukte el-gitaren. dro ned volumet på både kassegitar, volumpedal og amp, for å ikke få feed.

Det er en metro-Marshall 1959 slp, igjennom et marshall 1960AV cab, med v30 elementer. prøvde med to gibson les paul's.

vet noen hva det kan være? pre-amprør?

Takker for alle forslag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plugg alltid gitar rett i amp for å sjekke så eliminere du alle effekter. Så hadde jeg prøvd å bytte om på pre amp røra. Det er alltid lurt å ha et 12AX7 i backup sp kan du prøve det i alle pos å se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønte nesten det! :) takk for hjelp! får prøve imorgen :)

Jeg ville, hvis rørene ikke var så mye brukt, tatt (lånt)ett ekstra preamp rør jeg vet var i orden, også byttet det med alle rørene etter tur. Litt mer tidkrevende og endel av/på med standby/powerbryteren. Men da ser man hvilke rør som er gått. Selvførgelig kan det være to rør som har gått samtidig men det er vel litt uvanlig.........

Men er rørene "gamle" er det på tide å skifte alle uansett.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet noen hva som kan være feil? Jeg plugga forresten inn en kassegitar og spilte 2 låter med den før jeg brukte el-gitaren. dro ned volumet på både kassegitar, volumpedal og amp, for å ikke få feed.

Gitar forstrekere er ikke laget for Kassegitarer, eller bass gitarer. inngangsignalet er anderledes fra Elgitarer og derfor er Gitarforstekere laget bare for EL gitarer.

jeg har hørt fra erfarene folk at du kan ødlegge gitar forsterkeren hvis du gjør dette.

hvis du skal spille med kasse gitar må du ha en amp som er laget for innebygde akustiske microfoner, Pga signalet.

samme gjelder bassforsterkere og bass.

Refferanse: "An electric guitar amp is not suitable for amplifying an acoustic guitar. "

http://www.museweb.com/ag/amp/ag_amp.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What he said. Signalet ut av en el-gitar er også forskjellig avhengig av om du har aktive eller passive pickups. En del nyere forsterkere har innganger med ulik impedans for å kompensere for dette, men jeg har ennå tilgode å høre om en gammel 1-inngangs-amp som har gått i stykker av å bli spilt med EMG.

Og for øvrig så er da vitterlig ikke signalet fra en akkustisk gitar noe annerledes enn en el-gitar? Eller en el-bass? Eller en baryton-gitar?

Hva som faktisk høres bra ut i en gitarforsterker er en helt annen sak, men det tross alt ikke hva denne diskusjonen dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! :)

i dag på øvinga ble gitarlyden min plutselig grumsete i bassen, og skjerende/spiss i topp. Den låter udefinert og litt grøtete. har ikke tulla noe med eq'n. prøvde å skru litt, men fikk ikke noe bedre resultat.

prøvde med flere gitarer, prøvde med og uten effekter. prøvde gitar rett i amp, og med effekter i kjeden uten at de var på. ikke noe forskjell i grunnlyden.

alle power-amprørene lyser.

vet noen hva som kan være feil? Jeg plugga forresten inn en kassegitar og spilte 2 låter med den før jeg brukte el-gitaren. dro ned volumet på både kassegitar, volumpedal og amp, for å ikke få feed.

Det er en metro-Marshall 1959 slp, igjennom et marshall 1960AV cab, med v30 elementer. prøvde med to gibson les paul's.

vet noen hva det kan være? pre-amprør?

Takker for alle forslag. :)

Høres nesten ut som rørene holder på å takke for seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.