Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Barnegitar


matrix

Anbefalte innlegg

Mintemann på 9 år, har fatta interesse for min Ibanez CW-gitar. Dette blir et alt for stort instrument for gutten, sysler med tanken å kjøpe han eget instrument. Tenker en klassisk/nylonstrenger men er usikker på om jeg skal velge 3/4 eller full størrelse? På nettbutikker står det noen steder at 3/4 gitarer egner seg for ban opp til 8 år, andre steder 12 år. Vanskelig å finne fagfolk å prate med (mange timers kjøring til nærmeste instrumentsjappe) så jeg prøver å servere problemstillinga på forumet. Tips på valg av merke? håper å holde meg under 1000-lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville gått for 3/4 - det eneste problemet med 3/4 nylon er at de er litt tamme i lyden. Jeg har en normal moderne mannehånd og har ingen problemer med å spille på en 3/4 skala gitar som står på rommet til guttungen, ihvertfall ikke de 12 øverste bånda.

Eller så er jo ukulele et meget godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun om man ikke har lyst til at ungen skal fortsette!!!

Vil man at ungen skal få glede av musikken og fortsette med det bør man kjøpe noe litt ordentlig.

Er jeg i "drømmeland" når jeg håper å holde meg under 1000-lappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Du får gjøre som min far :lol:

Når jeg var 6 år, slapp han meg løs i hjemmestudiet!

En gitarhimmel!

Gretch, fender, martin, mexikanske gitarer, osv!!! :wub:

:lol: Regner med at de fleste hadde satt grensa et par hakk før det!

Jeg er forøvrig litt i samme situasjon som trådstarter, med en datter på 12 med små fingrer som også ville begynne å spille. Problemet er at hun er venstrehendt, og linksgitarer eksisterer ikke i hus. Derimot har (eller kanskje hadde :unsure: ) jeg en G# som var enkel nok å "bygge om" og som hadde grei størrelse i utgangspunktet til hennes hender. Nå klarer hun ikke helt å bestemme seg for om hun vil spille venstrehendt eller rettvendt... for broren har en rettvendt 3/4 kassegitar, så det går litt om hverandre. Det er jammen mer enn jeg klarer... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr henne inn på høyrehendt.. sparer henne for mye styr siden. Har en sønn som er/var maken, og det er enklere, og mye mer utvalg i høyrehendtgitarverdenen.

Han spiser med kniv og gaffel som høyrehendt, skriver med venstre, og bruker øks med høyrehånd. Spikker med kniv like bra med begge hender.

Han vil gjerne ha venstresaks, og bruker malerrulle med begge hender samtidig uten problemer. Gjett hvem som skal bli med på husmaledugnad til sommeren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr henne inn på høyrehendt.. sparer henne for mye styr siden. Har en sønn som er/var maken, og det er enklere, og mye mer utvalg i høyrehendtgitarverdenen.

Han spiser med kniv og gaffel som høyrehendt, skriver med venstre, og bruker øks med høyrehånd. Spikker med kniv like bra med begge hender.

Han vil gjerne ha venstresaks, og bruker malerrulle med begge hender samtidig uten problemer. Gjett hvem som skal bli med på husmaledugnad til sommeren. :)

Jada, jeg har nok brukt disse argumentene sjøl også, og hun er jo veldig klar over forskjellen i utvalg (blir rimelig låst her i heimen ihvertfall, hvis en skal gå rundt og sikle på gitarer man ikke kan spille på...) Jeg har derimot ikke tenkt å styre hardere enn at hun må få kjenne litt mer på hva som er best for henne, men slik det ser ut akkurat nå så vil jeg si at det er litt 50/50 på hva hun ser ut til å foretrekke. Tipper jeg vet mye mer før et halvår er gått. Hun har ikke akkurat spilt så lenge, og hvem vet hvor lenge interressen varer? Men det skal ikke stå på mangel på gitarer ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiser med kniv og gaffel som høyrehendt, skriver med venstre, og bruker øks med høyrehånd. Spikker med kniv like bra med begge hender.

Han vil gjerne ha venstresaks, og bruker malerrulle med begge hender samtidig uten problemer. Gjett hvem som skal bli med på husmaledugnad til sommeren. :)

Pappa? :D

Er sånn jeg også gitt, minus det med øksa i høyre. Det var ikke en links gitar å oppdrive i hele kommunen når jeg først begynte å spille, så valget ga seg selv. Noe som var like greit. Tror ikke det kostet meg en kalori å spille "feil vei"

Men egentlig er det rart det ikke er mer lefty gitarer, med tanke på hvor mange gitarister som er "feilhendte"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt fornøyd pappa, innrømmer det. Gjennom jobb har jeg hatt noen tusen barn "i hende", og det er få som er såpass fleksible som min eldste, men litt mer alvorlig talt, min erfaring er at venstrehendte barn faktisk har en stor fordel, fordi de er flinkere til å bruke begge hender, og tilpasser seg verktøyet de får uten problemer. Jeg har sett mange venstrehendte barn bruke både høyre og venstresaks om hverandre, uten problemer. Jeg har til dags dato ikke sett et eneste høyrehendt barn fikse det samme med samme selvfølgelighet.

Når det gjelder gitarspilling har jeg hatt en god dose elever, og de aller, aller fleste venstrehendte har fikset høyregitar minst like bra som høyrehendte. De som ikke har gjort det, har selvsagt fått "venstregitar". Felles for de aller fleste er at du har vært veldig bevisst på at de er venstrehendte, og at det er utrolig spesielt.

Jeg tror forskjellen mest da "sitter i hodet", og ikke i faktiske forhold.

Nå som jeg er høyrehendt, understreker jeg "tror", og at det er helt greit for meg at noen velger å spille på venstrehendtgitar. Slik jeg ser det, er det ikke nødvendigvis noen fordel. Det rare er, jeg har også hatt mange elever på piano, saksofon, klarinett og så videre, og "problemet" burde vært like stort der. Der der det ingen som forventer å få en "venstrehåndsklarinett". Ikke noe problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord fra begge guruene her...!! Forøvrig er det vel egentlig det samme inntrykket jeg har, nemlig at det i utgangspunktet kanskje ikke er slik at hun har vært bevisst på at hun må ha lefty, men at det kanskje heller er jeg som har gjort meg selv en liten bjørnetjeneste i så måte ved å gjøre valget tilgjengelig for henne. Jeg får kanskje bare strenge om igjen den G#'en :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.