Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

stemme ned til C


jg1993

Anbefalte innlegg

Hvis man lever i den villfarelsen om at en gitar er stemt i E, og vil "stemme i C", så må man fire halvtoner ned, ja.

En gitar er egentlig stemt i C natura, det trådstarter vil gjøre, er å stemme gitaren i G#, eller Ab, alt etter hvordan man ser det. Jeg tipper det er mest logisk å tenke dette som et Ab- instrument. Forutsetningen er at man stemmer alle de andre strengene ned tilsvarende.

Tenker man seg en "Drop"- stemming, kan man ikke tenke sånn.

Tykkere strenger er påkrevet. Hvis ikke blir det bare slafs og sproing.

Til trådstarter- dette er litt jobb å få bra, særlig siden du har flytende tremolo. Du må også påregne å justere halsen, og file litt for få plass til de tykkere strengene. Gitaren må trolig også intoneres på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke i farten en nettside som sier at "En gitar er det C- istrument", ikke det at jeg har brukt så lang tid på å lete. Men en "gitar" er egentlig en ganske generisk beskrivelse, for en kraftig utdyping, se her: Guitar - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg baserer meg på at hvis en gitarstemme er notert i et partitur, som for eksempel i et storband, så er gitaren et ikketransponerende instrument. Den noteres slik at hvis man for eksempel slår an 6. strengen, så er det notert som en E. Femtestreng, tredje bånd er notert som en C. Sjekker du, vil du finne tusenvis av partiturer som er slik, og dermed et greit nok "bevis" i min verden. Spiller man tonen eller akkorden "C" på en normalstemt gitar, så låter det som tonen eller akkroden C på for eksempel et piano.

Så har det seg slik, som før nevnt, at gitarer ikke nødvendigvis passer inn i denne tankemåten, fordi det enkelt er mulig å stemme en gitar på andre måter. Et eksempel er "drop"- stemminger, og andre måter å stemme gitaren på. Spiller man for eksempel piano, er det ikke så veldig ofte man kommer over pianoer der det er stemt på mer enn en måte. Unntak må være pianoer som av konstruksjonsmessige årsaker er stemt lavere enn vanlig, A=440 Hz, men selv da er det vanlig å opprettholde det vanlige tonespranget mellom strengene, bare med en annen kammertone.

Spiller man trompet, er det greit å vite at når man spiller tonen "C" fra en notelinje, så låter det som tonen B eller Bb, hvis man vil snakke engelsk. Det er fordi at en trompet er et transponerende instrument, som klinger en tone lavere enn det den er notert. (Nå finnes det både Eb, A og C- trompeter også, vil bare nevne det, før en eller annen pirk er innom og anklager meg for uvitenhet, men jeg forsøker å forenkle etter beste evnt.. ) En gitar er i utganspunktet ikke- transponerende, bortsett fra oktavtransponering, men det pleier man til vanlig ikke å ta hensyn til i denne sammenhengen. :) Derfor er det slik at når man spiller en e på gitar, så klinger tonen e. (Men så stemmer man ned sjettestrenge en hel tone, og da blir det tull i systemet. )

Fra gammelt av fantes det gitarer med både fem og sju strenger, og lutter med mange flere strenger, så avarter av "standarden" er ikke begrenset til moderne instrumenter.

Min måte å tenke på er altså basert på hva som skjer når man begynner å skrive ned det gitaren skal spille på noter, sammen med andre instrumenter.

Lager man seg i et band et eget "subsystem", så er ikke det noe problem i det hele tatt. Problemet oppstår i det øyeblikket man begynner å snakke med andre som spiller andre instrumenter, og som er vant til tradisjonell notasjon. Da bør den som gjør noe som er utenfor standard vite hva man driver med, og kunne kompensere for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.