Web Analytics
Jump to content

stemme ned til C


jg1993
 Share

Recommended Posts

Hvis man lever i den villfarelsen om at en gitar er stemt i E, og vil "stemme i C", så må man fire halvtoner ned, ja.

En gitar er egentlig stemt i C natura, det trådstarter vil gjøre, er å stemme gitaren i G#, eller Ab, alt etter hvordan man ser det. Jeg tipper det er mest logisk å tenke dette som et Ab- instrument. Forutsetningen er at man stemmer alle de andre strengene ned tilsvarende.

Tenker man seg en "Drop"- stemming, kan man ikke tenke sånn.

Tykkere strenger er påkrevet. Hvis ikke blir det bare slafs og sproing.

Til trådstarter- dette er litt jobb å få bra, særlig siden du har flytende tremolo. Du må også påregne å justere halsen, og file litt for få plass til de tykkere strengene. Gitaren må trolig også intoneres på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner ikke i farten en nettside som sier at "En gitar er det C- istrument", ikke det at jeg har brukt så lang tid på å lete. Men en "gitar" er egentlig en ganske generisk beskrivelse, for en kraftig utdyping, se her: Guitar - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg baserer meg på at hvis en gitarstemme er notert i et partitur, som for eksempel i et storband, så er gitaren et ikketransponerende instrument. Den noteres slik at hvis man for eksempel slår an 6. strengen, så er det notert som en E. Femtestreng, tredje bånd er notert som en C. Sjekker du, vil du finne tusenvis av partiturer som er slik, og dermed et greit nok "bevis" i min verden. Spiller man tonen eller akkorden "C" på en normalstemt gitar, så låter det som tonen eller akkroden C på for eksempel et piano.

Så har det seg slik, som før nevnt, at gitarer ikke nødvendigvis passer inn i denne tankemåten, fordi det enkelt er mulig å stemme en gitar på andre måter. Et eksempel er "drop"- stemminger, og andre måter å stemme gitaren på. Spiller man for eksempel piano, er det ikke så veldig ofte man kommer over pianoer der det er stemt på mer enn en måte. Unntak må være pianoer som av konstruksjonsmessige årsaker er stemt lavere enn vanlig, A=440 Hz, men selv da er det vanlig å opprettholde det vanlige tonespranget mellom strengene, bare med en annen kammertone.

Spiller man trompet, er det greit å vite at når man spiller tonen "C" fra en notelinje, så låter det som tonen B eller Bb, hvis man vil snakke engelsk. Det er fordi at en trompet er et transponerende instrument, som klinger en tone lavere enn det den er notert. (Nå finnes det både Eb, A og C- trompeter også, vil bare nevne det, før en eller annen pirk er innom og anklager meg for uvitenhet, men jeg forsøker å forenkle etter beste evnt.. ) En gitar er i utganspunktet ikke- transponerende, bortsett fra oktavtransponering, men det pleier man til vanlig ikke å ta hensyn til i denne sammenhengen. :) Derfor er det slik at når man spiller en e på gitar, så klinger tonen e. (Men så stemmer man ned sjettestrenge en hel tone, og da blir det tull i systemet. )

Fra gammelt av fantes det gitarer med både fem og sju strenger, og lutter med mange flere strenger, så avarter av "standarden" er ikke begrenset til moderne instrumenter.

Min måte å tenke på er altså basert på hva som skjer når man begynner å skrive ned det gitaren skal spille på noter, sammen med andre instrumenter.

Lager man seg i et band et eget "subsystem", så er ikke det noe problem i det hele tatt. Problemet oppstår i det øyeblikket man begynner å snakke med andre som spiller andre instrumenter, og som er vant til tradisjonell notasjon. Da bør den som gjør noe som er utenfor standard vite hva man driver med, og kunne kompensere for det.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Anbefales generel tå ha et lydkort for innspilling, med mindre man bruker en enhet med innebygget USB-interface (HX Stomp, POD, andre multi-fx-enheter.) Gir mye mer fleksibilitet og kvalitet. Jeg har ikke klart å bruke PC'ens lydkort til noe fornuftig innenfor musikk.  Kan også nevne at det funnes masse plug-ins / software som gir deg gode toner å spille inn med via VST plugins. Eksempler: Positive Grid Bias FX, Guitar Rig, Neural DSP. Tror listen er uendelig  Jeg brukte Bias FX lenge til stille-øving etter at ungene har lagt seg. Imponerente god lydkvalitet, og stort utvalg.  Forslag til lydkort: https://evenstadmusikk.no/focusrite/1131912/focusrite-scarlett-2i2-bundle-med-mikrofon-hodetelefoner-og-software
    • Stemmer nok det. Katana 50 har 1/4" jack rec/phones ut.
    • Produsenten oppgir bare minijack ut: https://www.boss.info/global/products/katana-mini/specifications/
    • Det er nok lurt ja Tror nok det beste for meg er å bli litt mer erfaren med noe basic utstyr og så se litt mot horisonten etterhvert. Tusen takk for den oversikten! Jeg ser et par stk som skiller seg ut for mitt behov. Men, jeg ser her (og når jeg ser nærmere på produktbeskrivelsene i norske nettbutikker) at Katana mini har en "rec out" port. Oversikten sier det er USB, men bildene på nettbutikkene ser ut som en vanlig jack. Uansett, betyr det at jeg kan koble den rett til laptoppen (via mikrofonporten??), og uten å ha noe mer lydkort? Det hørtes litt slikt ut fra oversikten.
    • Skal skaffe meg et nytt kabinett til en Marshall JCM 900 100w higain dual reverb. Ser for meg 2x12 med vintage 30 elementer. Har sortert meg ned til Marshall 1936v og Orange PPC212 open back. Har noen her inne erfaring med disse to kabinettene og kan komme med sitt syn på hva de anbefaler?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.