Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall 2x12 kabinetter


askret

Anbefalte innlegg

Jeg trenger et kabinett til en gammel Mesa Boogie topp (Mark iii)

Den er 60 / 100 Watt...

Det ser ut som at jeg ender opp med et Marshall 2x12, og da har jeg oppdaget at det er flere typer av disse, iallfall 1936, som er 'standard' kabinettet, og også et som heter 1922, forstår at det er likt, men noe mindre kasse.

Dessuten finnes det vel også et 1936 med Celestion Vintage elementer.

Så da lurer jeg på om noen har sjekket ut disse, helst prøvd alle sammen(!!), og har en formening om hvilket som kan passe best til den gamle Mesaen?

Ikke spør om musikkstil og sånne avanserte ting, dette er kun til kjellerstuebruk i veldig udefinert stil! :D

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått ffor 1936 fremfor 1922 og da helst Vintage.

Når du får en så god forsterker må du ha et bra kabinett for å få best mulig utbytte av lyden.

Har hørt mye negativt om 1922 da de skal ha dårlig bassrespons og kald lyd ift 1936.

Så 1936 uten tvil. Og ja, de er en del større enn det som er standard på 2x12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for 1936 med Vintage hvis det stod mellom de du nevnte.

Alternativer som er bedre etter mine stakkars ører er Blackstar Artisan 212 og Orange PPC212. Begge er store, tunge og tøffe, men siden Orange sitt koster noen 1000-lapper mer ville jeg endt på å kjøpe Artisan 212 (noe jeg også faktisk gjorde) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo tenkt litt på Orange også, men det blir veldig dyrt.

Kan få et nytt 1936 Vintage for samme pris som et brukt Orange ville koste.

Men skjønner etterhvert at 1922 ikke er noe å satse på. Har aldri hørt et Blackstar kabinett, og heller egentlig ikke hørt OM det før nå, og det er nok uaktuelt å dra til Sandvika for å høre et..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo tenkt litt på Orange også, men det blir veldig dyrt.

Kan få et nytt 1936 Vintage for samme pris som et brukt Orange ville koste.

Men skjønner etterhvert at 1922 ikke er noe å satse på. Har aldri hørt et Blackstar kabinett, og heller egentlig ikke hørt OM det før nå, og det er nok uaktuelt å dra til Sandvika for å høre et..

Det må da være noen nede på sørlandet som har det inne også?

Det er vel solgt rundt 30 stk 2x12" Artisan (veil 5350,- for dem som lurte og ikke er så glade i å google) til butikker rundt om i landet, og da må det jo være noen som har det stående der også? Bør som sagt høres. Tungt å drasse på (skikkelig oversized og heavy), men gjør en knall jobb. Bør sammenlignes med 1936 før du kjøper hvis du har muligheten, men hvis ikke går du jo ikke feil med et 1936. Hadde et inne rett før helgen og sammenlignet. De er begge knall, men på hver sin måte.

At Orange er dyrt er det ingen tvil om. Men så står lyden i stil med fargen også da. :D

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en motpol til gutta her, må jo jeg da si at jeg har strålende erfaring med 1922 kabinettet.

jeg har eid et utall med kabinetter oppigjennom, dog aldri et 1936!

Men jeg har testa de en del!

1922, fungerer utrolig bra, og at de er "kalde" i lyden, det er bare bullshit.

At det er mer bassrespons i et 1936, er helt sant.

Men til ditt bruk, så er nok 1936 litt mer anvendelig, og jeg vil anbefale det.

Men kommer du over et 1922, de går som regel ganske rimelig, så ser jeg ingen downsides med å kjøpe det heller! :)

Men sånn egentlig, hvis du ikke skal ut å spille, å ikke skal drasse dette med deg... Kjøp 4x12 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.