Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips om kjøp av Mac


Sorg

Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

må innrømme jeg har veldig lite peiling på data og slikt.

ser på macbook pro 15" nå og det er tre typer.. 2,53GHz, 2,66GHz og 2,8GHz. Mulig det er andre forskjeller mellom de også, men disse ligger på mellom 12-15000.. er det vits å betale over tusen mer for litt ekstra GHz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på en PC vil det samme RAM valget gjelde. 4GB er passe, men ikke mindre.

Jeg mener ikke at du ikke skal velge en "320 GB Serial ATA-harddisk (7200 rpm)" men at du skal velge defaul konfigurasjon + en endring som er å velge en "320 GB Serial ATA-harddisk (7200 rpm)" i stedet for en 5400 rpm disk. Dette fordi diskhastighet har mye å si når man spiller inn fler spor på en gang.

Som jeg sier er det ikke noe vits å velge en 2.66GHz over en 2.53GHz.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. ja det er den evinnelige diskusjonen rundt PC og Mac hva som er best.. forsvarer MAc prisen på å være dobbelt så dyr eller er det bare snobberi?

Hvis du finner laptoper med tilsvarende komponenter og byggekvalitet så er de faktisk oftere dyrere enn Apple sine modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men loztboy.. det du skrev om ekstern lydkort.. jeg har jo allerede lydkort (M- Audio Fast Track Ultra USB 2.0)... det kan brukes på Mac eller? eller er det lydkort som skal bygges inn i macen du tenker på?

Til din bruk bør du glemme alt som heter interne lydkort. Kun eksternt som gjelder for alle diskusjoner du kommer til å ha om lydkort de neste 10 årene sansynligvis. Det finnes profesjonelle interne lydkort, men det er helt utenfor alt som har med dette å gjøre. Lydkortet ditt fungerer helt fint på mac. Det kan du også sjekke selv på www.m-audio.com hvis du er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker. ser ut som vi heller mot det lostboy anbefalte + å kjøpe i Norge.

Du får gjøre det. Ikke dumt. Husk at hvis du bare kjøper en mac uten noe integrering, software, lydkort etc er det like greit å ta det hos en normal apple-forhandler. Da har du litt raskere service hvis det er reparasjonssaker med macen din. Ved komplette pakker er det ofte lurt å kjøpe i en musikkbutikk med fokus på software og innspilling. Da får du gjerne tettere oppfølging og bedre tips på innspillingsbiten. Prismessig er det samma ulla. Men uansett: Husk studentrabatten hvis du går på skole... Blir ikke mye penger, men verdt å benytte seg av allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotzboy.. ser valget du anbefaler på diskhastighet kommer på 781 ekstra.. kan du forklare i hvilke situasjoner vi trenger det? live spiller vi av et par spor tror jeg (meste av playback er nå på et spor, men tror i fremtiden vi tar noe mer separat for å kunne stille ulike nivåer)

når det gjelder innspilling blir det nok aldri noe recording av fullt band på likt. spiller inn instrumenter hver for seg, men det kan jo bli en del spor etter hvert.. dette du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Sorg, du kunne ikke tenke deg å gjøre noe med "signaturen" din? Den får innleggene dine til å virke veldig rotete. Hvis du absolutt vil ha en salgsannonse der, kan du lage en slagstråd og heller legge en enkel link i signaturen.

Aphelion og Earfalas; at en windows pc med tilsvarende specs som en Mac er dyrere, stemmer vel ikke. At Mac sannsynligvis kan være bedre (på enkelte områder)til profesjonelt bruk er nok (foreløpig) riktig. De fleste av oss her inne driver dog ikke i den kategorien. Min innspillingsmaskin er en Dell Dimension med 320Gb HD, 2Gb RAM, 1,83 ghz cpu og Windows XP. Den har stort sett holdt greit, men har merket nå etter at jeg har laget produksjoner med opptil 20 spor med masse vst-plugins, så sliter den. Skal nå oppgradere til 4 Gb RAM og en raskere prosessor, og regner med at det vil gjøre at maskina holder i flere år enda. Flere og flere fagtidskrifter sier også at forskjellen på Mac og Windowsbasert PC nå er liten. Spesielt etter Windows 7 kom. Operativsystemene blir jo også mer og mer like.

At de fleste proffe kommer til å fortsette å bruke Mac til lyd og bilde-jobbing, tviler jeg ikke på, og det er det sikkert mange grunner til. Men til hjemmebruk, tror jeg de fleste "klarer" seg med en rimeligere windows-pc, også til lydinnspilling. At mange "amatører" også foretrekker Mac, er en helt annen sak, og det kan det være mange både gode og dårlige grunner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Sorg, du kunne ikke tenke deg å gjøre noe med "signaturen" din? Den får innleggene dine til å virke veldig rotete. Hvis du absolutt vil ha en salgsannonse der, kan du lage en slagstråd og heller legge en enkel link i signaturen.

Aphelion og Earfalas; at en windows pc med tilsvarende specs som en Mac er dyrere, stemmer vel ikke. At Mac sannsynligvis kan være bedre (på enkelte områder)til profesjonelt bruk er nok (foreløpig) riktig. De fleste av oss her inne driver dog ikke i den kategorien. Min innspillingsmaskin er en Dell Dimension med 320Gb HD, 2Gb RAM, 1,83 ghz cpu og Windows XP. Den har stort sett holdt greit, men har merket nå etter at jeg har laget produksjoner med opptil 20 spor med masse vst-plugins, så sliter den. Skal nå oppgradere til 4 Gb RAM og en raskere prosessor, og regner med at det vil gjøre at maskina holder i flere år enda. Flere og flere fagtidskrifter sier også at forskjellen på Mac og Windowsbasert PC nå er liten. Spesielt etter Windows 7 kom. Operativsystemene blir jo også mer og mer like.

At de fleste proffe kommer til å fortsette å bruke Mac til lyd og bilde-jobbing, tviler jeg ikke på, og det er det sikkert mange grunner til. Men til hjemmebruk, tror jeg de fleste "klarer" seg med en rimeligere windows-pc, også til lydinnspilling. At mange "amatører" også foretrekker Mac, er en helt annen sak, og det kan det være mange både gode og dårlige grunner til.

Ingen andre har klagd på den, men jeg endret nå. Så mange andre som hadde salg og ønskes kjøpt i signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.