Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips om kjøp av Mac


Sorg

Anbefalte innlegg

Hej, något som jag tycker är ganska viktigt här är hur ni har tänkt att använda den. Vilka specs du ska ha beror på vilka program du ska använda och hur många kanaler samtidigt du ska köra. Personligen skulle jag föreslå att ni köper en brukt PC med Windows XP för typ ingenting och uppgradera RAM om ni känner behov för det.

Ska ni spela in, mixa och mastra allt på datorn? Spelar ni in ett instrument åt gången så är det, som jag ser det, mixningen som kräver mest datorpower.

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ingen andre har klagd på den, men jeg endret nå. Så mange andre som hadde salg og ønskes kjøpt i signatur.

Jeg har ingen myndighet til å si at du SKAL gjøre noe med den. Jeg skrev bare min mening. Det faktum at signaturen din har større og mer prangende skrift enn selve innleggene flytter på en måte fokuset litt. Vi har en kjøp og salg avdeling her som de fleste interesserte faktisk leser. Men hvis jeg er den eneste som er av den formening, skal du selvfølgelig bare drite i det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, något som jag tycker är ganska viktigt här är hur ni har tänkt att använda den. Vilka specs du ska ha beror på vilka program du ska använda och hur många kanaler samtidigt du ska köra. Personligen skulle jag föreslå att ni köper en brukt PC med Windows XP för typ ingenting och uppgradera RAM om ni känner behov för det.

Ska ni spela in, mixa och mastra allt på datorn? Spelar ni in ett instrument åt gången så är det, som jag ser det, mixningen som kräver mest datorpower.

Som det står innledningsvis skal vi spille av spor live.. vet ikke hvor mye kraft det krever, men det er hvertfall ekstremt viktig at maskinen aldri hakker live

til innspilling blir det nok å spille inn hvert instrument for seg, men kan jo bli en del spor etter hvert.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorg- grunnen til at du har blitt anbefalt en 7200rpmdisk i stedet for en 5400, er at disken jobber ganske hardt når man jobber med lyd. Jo flere spor, jo mere data skal fraktes til og fra disken samtidig. 7200- disker har høyere ytelse. På stasjonære maskiner pleier jeg å anbefale en egen disk som brukes kun til lagring av audiofiler. Da slipper du aldri opp for I/O- ytelse.

Når det gjelder live- en datamaskin live er en risikofaktor. Jeg hadde heller valgt å mikse ned, og bruke en eller annen form for MP3- avspiller i stedet for.

Når det gjelder diskusjonen om at Mac er så mye mer stabilt enn PC, skal jeg avstå fra å kommentere det. Jeg vil heller konsentrere meg om PC og bruk av det til musikkproduksjon.

Svar på følgende spørsmål:

- Er all programvaren du bruker originalprogramvare, eller "extended testversjoner" ?

- Har du lagt inn programvare som fulgte med mp3spilleren, alt som fulgte med skriveren, digitalkameraet, tastaturet, musen, Mp3spilleren din, webkameraet, og andre enheter?

- Bruker du internett mye fra maskinen, og har lagt inn flashplayer, Realaudio, Java, et par toolbars til nettleseren?

- Har du, eller har hatt, spill på maskinen din?

- Har du defragmentert maskinen din i løpet av de siste 14 dagene?

- Har du lagt inn Windows search, eller Google sin?

- Har du sidebars på skrivebordet, med rss-feeder og annet snadder? Selvsagt et flott bakgrunnsbilde?

- Har du så mange programmer på maskinen din at du trenger å scrolle for å se alle programmene du har lagt inn? Trekk gjerne programmer du bruker til musikkproduksjonen.

Svarer du "ja" på ett av spørsmålene over, så bør du heller se på hva du har forsøplet arbeidsmiljøet med, i stedet for å snakke om at Windows er ustabilt. Det blir som å surve over at bilen din ikke fungerer, uten å ta hensyn til at det er fem år siden du har hatt den på service, eller gjort annet enn å fylle bensin.

Jeg må innrømme at jeg ikke aner om Mac- eiere er like plaget med at nesten alle programmer på maskinen insisterer på å ligge klare i minnet, og i tillegg sjekke om det er oppdateringer til seg selv ustanselig. Jeg håper det er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotzboy.. ser valget du anbefaler på diskhastighet kommer på 781 ekstra.. kan du forklare i hvilke situasjoner vi trenger det? live spiller vi av et par spor tror jeg (meste av playback er nå på et spor, men tror i fremtiden vi tar noe mer separat for å kunne stille ulike nivåer)

når det gjelder innspilling blir det nok aldri noe recording av fullt band på likt. spiller inn instrumenter hver for seg, men det kan jo bli en del spor etter hvert.. dette du tenker på?

Castro svarte for meg her :) Jeg anbefaler på det sterkeste at du oppgraderer til en 7200RPM disk.

Det er veldig mange artister som bruker en laptop i live sammenheng og det pleier å gå fint, men ha alltid med backup (i form av mp3spiller osv) hvis noe går galt.

Når det gjelder PC/Mac-diskusjonen så er jeg en PC-fyr, men MAC kan være veldig bra for folk som bare skal bruke maskinen, og ikke jobbe med å få den til å virke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorg- grunnen til at du har blitt anbefalt en 7200rpmdisk i stedet for en 5400, er at disken jobber ganske hardt når man jobber med lyd. Jo flere spor, jo mere data skal fraktes til og fra disken samtidig. 7200- disker har høyere ytelse. På stasjonære maskiner pleier jeg å anbefale en egen disk som brukes kun til lagring av audiofiler. Da slipper du aldri opp for I/O- ytelse.

Når det gjelder live- en datamaskin live er en risikofaktor. Jeg hadde heller valgt å mikse ned, og bruke en eller annen form for MP3- avspiller i stedet for.

Når det gjelder diskusjonen om at Mac er så mye mer stabilt enn PC, skal jeg avstå fra å kommentere det. Jeg vil heller konsentrere meg om PC og bruk av det til musikkproduksjon.

Svar på følgende spørsmål:

- Er all programvaren du bruker originalprogramvare, eller "extended testversjoner" ?

- Har du lagt inn programvare som fulgte med mp3spilleren, alt som fulgte med skriveren, digitalkameraet, tastaturet, musen, Mp3spilleren din, webkameraet, og andre enheter?

- Bruker du internett mye fra maskinen, og har lagt inn flashplayer, Realaudio, Java, et par toolbars til nettleseren?

- Har du, eller har hatt, spill på maskinen din?

- Har du defragmentert maskinen din i løpet av de siste 14 dagene?

- Har du lagt inn Windows search, eller Google sin?

- Har du sidebars på skrivebordet, med rss-feeder og annet snadder? Selvsagt et flott bakgrunnsbilde?

- Har du så mange programmer på maskinen din at du trenger å scrolle for å se alle programmene du har lagt inn? Trekk gjerne programmer du bruker til musikkproduksjonen.

Svarer du "ja" på ett av spørsmålene over, så bør du heller se på hva du har forsøplet arbeidsmiljøet med, i stedet for å snakke om at Windows er ustabilt. Det blir som å surve over at bilen din ikke fungerer, uten å ta hensyn til at det er fem år siden du har hatt den på service, eller gjort annet enn å fylle bensin.

Jeg må innrømme at jeg ikke aner om Mac- eiere er like plaget med at nesten alle programmer på maskinen insisterer på å ligge klare i minnet, og i tillegg sjekke om det er oppdateringer til seg selv ustanselig. Jeg håper det er bedre.

De tingene du spør om her er grunnen til at jeg har mac. Jeg måtte vel ha svart ja på omtrent alle sammen. Og min erfaring er at mac takler slik bruk MYE bedre. Den takler også full harddisk bedre. På iBooken min hadde jeg på det minste kunn 500mb ledig plass på disken. Og alikevell gikk det ann å bruke maskinen. Akurat nå sitter jeg illustrator, photoshop og indesign åpne. I tillegg til msn, firefox og andre småting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går ikke fra Mac til PC, sånn er det bare.

Godt å se at argumentet som avgjør det hele kom.

Jeg må gjøre noe feil, jeg da, som har både en PC og en Mac her, og bruker begge samtidig om dagen.

Men alvor- tror ikke noen andre kan avgjøre hva man vil ha. Det må trådstarter bestemme selv. Hva slags programvare ønsker man å bruke, for eksempel. Det kan ha noe å si.

Jeg har foreksempel hundrevis at timer med Cubase bak meg. Det er en god grunn til å fortsette på PC. Uansett hvor feilfri og feiende flott en Mac må være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså når det gjelder erfaring så har vi brukt Logic så langt, men vi kan ikke mye om det. Jeg har selv brukt Cubase før. Så tror nok ikke erfaring med programmer vil være avgjørende.

Går kun på om vi behøver bruke de tusenlappene ekstra på Mac hvis PC kan holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Begge deler er godt egnet, riktig brukt.

Jeg håper dere ikke skal bruke maskinen et sted der det røykes:

- Røykere får ikke reparert Mac-en - nyheter - Dagbladet.no

Dette er amerikansk vissvass. Det har ingenting å si i Norge, for da er man dekket av norsk kjøpslov. Der står det ingenting om røyking ved macen.

Men alvor- tror ikke noen andre kan avgjøre hva man vil ha. Det må trådstarter bestemme selv. Hva slags programvare ønsker man å bruke, for eksempel. Det kan ha noe å si.

Jeg har foreksempel hundrevis at timer med Cubase bak meg. Det er en god grunn til å fortsette på PC. Uansett hvor feilfri og feiende flott en Mac må være.

Men cubase fungerer jo strålende på mac, så det er jo ikke noe problem. Jeg bruker både Logic og Cubase på min MBP og er veldig fornøyd med det. Jeg jobber best når jeg har mulighet til å bruke begge deler, og i tillegg er prisen for en maskin som tar opp feilfritt 16 spor samtidig omtrent den samme uansett hvilket OS man bruker. Jeg har til og med windows installert på macen min for å kjøre små gratisprogrammer til en del avansert midi-ruting, samt bilderedigering, webredigering etc, så med en mac har jeg muligheten til å gjøre alt. :)

Smak og behag er fint. Finnes ingen fasit, men det er ikke ufint å gå for mac når lydredigering er hovedmålet.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.