Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rytme i over the hills and far away


EspenG

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette blir rett forum, men here goes:

Har fått over the hills and far away av Zeppelin på hjernen i det siste og vil gjerne lære den på gitar. Tone for tone føler jeg fingrene begynner å vite hva de skal gjøre, men jeg finner ikke rytmen i introen? Den går jo G D G D C D sånn ca og foran hver akkord er det et lite lick før man strummer. Licket foran D-akkorden føler jeg faller meg logisk, men foran hver G og C kjennes det ut som om Page slår an den første tonen på et veldig rart tidspunkt. Noen som vet hva slags takt den går i? Evt er det 4/4 bare at han starter licket midt mellom to slag eller noe sånt? Når jeg prøver å trampe takta til høres det veldig rart ut...

Det hjelper så fordømt lite å vite hvilke toner man skal spille når timinga er elendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også veldig rar timing på når han strummer D-akkordene, men av en eller annen grunn går det greit fordi licket, som leder opp til akkorden, startes på et logisk sted. Men tramper jeg takta, faller jeg ut midtveis på D-en fordi det virker rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låta går vel i 4/4 i hele åpningen,

men enkelt-tonene mellom akkordene spilles som trioler.

Kanskje det er vekslingen mellom triolene og den "vanlige takta"

du syns er vanskelig å få tak i?

kanskje greit å forklare trioler med det samme? :) Hvis ikke han veit, så lærer kanskje noen andre av det. jeg klarer ikke å forklare det på en lett måte dessverre. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en triol er vel at tonene er jevnt fordelt over de 2 slagene, altså ikke først 2 toner på et halvt slag hver og deretter 1 tone på ett helt slag f.eks.? Eller?

I så fall kan jeg ikke helt få det til å stemme at det er trioler heller. Sånn jeg etter hvert forstod det når jeg slavisk trampa takta, er at alle lickene mellom akkordene starter på det 4. slaget i takta samt at strumminga på D-akkorden skjer på mellomslag (heter det det?). Det er to ting på en gang som jeg ikke er særlig vant med. Det gjør også at alt føles veldig ute av rytme. Jeg er vant til å holde takta, men jeg er ikke så vant til å tenke på hvor i hver enkelt takt jeg er, bortsett fra å lokalisere det 1. slaget, som går ganske automatisk.

Er jeg på villspor nå? Synes jeg fikk den til bra i stad og når jeg spilte til sangen opplevde jeg ikke at jeg var ute av sync med Page om ikke annet.

Man kan jo lure på hvor mye dop de hadde dytta inn i kroppen når sånne ting kommer naturlig for dem. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.