Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ny gitar


Sjakk

Anbefalte innlegg

Med andre ord vil du ha en ny form, men med samme spesifikasjoner? Og du vil ikke ha waste som Gibson? Hva meg å begynne på nytt. Kjøp gitarmagasiner, les aktivt på gitarfora og snakk med folk i miljøet. Tenk over behovene dine helt fra bunnen av. Hvor mye har du disponibelt, hvilken musikk vil du spille, hvilke muligheter vil du ha og hvordan vil du låte? Dette virker kanskje superbanalt, men jeg kan forvisse deg at innenfor hvert enkelt av disse stegene er det et hav av muligheter, og jo flere ledd du kommer gjennom, jo flere gitarer har du ekskludert. Og det er dette du vil.

Hvis vi tar utgangspunkt i at du har ~4,5k disponibelt er vi allerede over på neste ledd. Her nevner du at du vil spille metall. Altså metallgitarer til ~4,5k. Enkel deduksjon basert på gitarvalget ditt forteller oss at du ikke er interessert i vibrasjonsarm. Vi kan nå trekke slutningen at du vil ha en hardtail metallgitar til ~4.5k. Og her kommer gitarmagasinene, internettfora og erfaringer inn i bildet. Det er ofte de negative tilbakemeldingene som er interessante. Når jeg kjøper utstyr gir jeg blanke i om 350 stk. er fornøyde hvis én er skikkelig missfornøyd. Jeg synes også at du legger et unødvendig press på deg selv ved å sette en tidsfrist på dette.

Mange vil fortelle deg at du må dra til nærmeste gitarbutikk å prøve 750 gitarer på 17 forskjellige forsterkere, men hvis du er litt bevisst på hva du er ute etter er dette unødvendig. Jeg har kjøpt både gitarer og forsterkere til godt over 10k uten å prøvespille og jeg bomkjøper aldri. Dette krever imidlertid en del lesing og bakgrunnskunnskap. En annen ting folk har en tendens til å henge seg opp i er halser og halsprofiler og hals-gud-vet-hva. Dette er rene vanesaker, og så sant du ikke har spesielt små hender trenger du ikke bekymre deg for dette. Det tar to akkorder å venne seg til en ny hals så jeg synes virkelig ikke du bør gjøre noe større vesen ut av dette. Ekstreme tilfeller er ekstreme tilfeller, men du vil finne ut at 90% av halsene på normale gitarer er fullt spillbare.

Jeg har brukt en del tid på å forfatte denne posten så jeg forventer at du tar dette til betraktning og virkelig leser gjennom. Jeg gjør ikke dette for moroskyld.

- P.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta deg litt tid til å se hva du skriver før du trykker send?

Tror begge de gitarene du linker til er ok, men jeg ville kanskje anbefalt noe som er mer behagelig å ha i fanget... Hvis du er helt nybegynner synes jeg du skulle hatt en gitar som var lettere å ha med å gjøre.

Edit: å bruke penger på gibson går ikke under kategorien waste hos meg...

Flying V er den beste gitaren å sitte med hvis du vet hvordan. Du skal ha "v'en" mellom ditt venstre lår, da er det utrolig behagelig å sitte med den :) Greier nesten ikke å sitte med Les Paulen lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det er pickups som er alt?

De gitarene du linker til har samme grunnkonstruksjon, samme mekanikk og samme pickups som Les Paulen din. Jeg tviler på at du vil synes de er så fryktelig mer "metal" hva angår lyd og spillefølelse..

Jeg gleder meg fortsatt til å høre hva du mener med "metall" da. Men hvis det er det jeg tror så bør du vel ta en kikk på "metal" gitarene til Epiphone, LTD, Jackson, Ibanez osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.