Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Gibson les paul modell skal jeg velge


Tobbencito

Anbefalte innlegg

Gibson Les Paul

Jeg ønsker å kjøpe meg en el gitar og har lenge siklet etter en Gibson Les paul. Problemer er at jeg aldri helt klarer å bestemme meg for hvilken gitar som passer meg. Tror at jeg er mest interessert i en LP Standard, men også her er det mye å velge mellom. Og om ikke det var nok, så dukket det plutselig opp en Standard traditional pro (hva er dette). Jeg foretrekker en smal hals, og gitaren må være pen (ellers får jeg trolig ikke aksept fra kona). Har meste erfaring med akustiske gitarer. Pris ca 12-22.000,-. Noen som kan gi meg noen råd?

Jeg trenger muligens også en gitar og pianoforsterker (dersom disse kan kombineres) - har et Roland RD-700sx stage piano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du vil ha en slank hals, er jo Les Paul Classic et bra valg da denne har 60's hals. Men denne har igjen veldig hotte pickuper noe som kan være både et pluss og minus etter hva man foretrekker.

LP Traditional er jo en std. slik de var på 80-90 tallet. I tillegg er de "un-chambered" som gjør at de kan være tunge.

Traditional Pro har tatt til seg en del fra den "nye" standard-modellen. Som f.eks. burstbuckers, locking grover tuners osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gunnar: Om det er Gibson man har lyst på, så syntes jeg man skal kjøpe Gibson. Kjøper man brukt er dette et trygt kjøpt som man kan få det samme igjen for om man skulle finne ut at dette ikke var det rette.

Anbefaler at du tar en tur på forretning og prøver forskjellige varianter om du har mulighet for dette. Uansett, benytt innspill herfra og egne erfaringer for å kjøpe et brukt instrument du faller for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til RD700GX fortjener du absolutt en annen forsterker enn en gitarforsterker uansett kvalitet. (fantastisk stagepiano!) Hvis du f.eks har et budsjett på 10.000 på forsterker ville jeg fordelt budsjettet jevnt på en monitor til Keyboard og en forsterker til gitar. Får absolutt mer for pengene da enn å prøve å bruke 10 000 på noe som passer for begge deler (finnes heller egentlig ikke)

Når det gjelder gitar har du virkelig masse å velge mellom. Skal du over på de vasseste modellene må du kjøpe brukt, men hvis du skal kjøpe ny ville jeg tatt en tur innom en butikk som har et stort Gibson-utvalg og prøvd litt der. Imerslund i Oslo har vel Norges største utvalg av Gibson, så det kan nok være et bra sted å begynne. :) Ville nok gått for en Les Paul Traditional hvis jeg skulle plukke ut fra dine preferanser, men har jo litt for lite info om hva du er ute etter egentlig.

Og velkommen på forumet forresten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kommet over noen andre butikker som har flere Gibson-modeller tilgjengelig for prøving. Har noen av dere?

Nå finnes det jo ingen butikker i landet som er helt fullstendig rå på Gibson, men Imerslund hadde noen fine modeller inne forrige gang jeg var på besøk. Det varier veldig, og inntrykket jeg har fått etter å ha pratet med dem om utvalg og innkjøp er at utvalget kommer til å legges stabilt på et litt lavere nivå enn det de har nå, rett og slett fordi det koster fantastisk mye og det er ikke det man lever av. Pga måten det norske markedet er strukturert er det aldri noen butikker som har et gigantutvalg, men man bør jo ha mellom 5 og 10 modeller inne til enhver tid, avhengig av hva kundene i hver butikk liker og størrelsen. I skrivende stund har vi bare 5 modeller inne, men vi venter på en del leveringer, så hos oss er det midlertidig litt snaut med Les Paul (med unntak av Studio og 1959 Billy Gibbons, og det er jo ytterpunktene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du tangere imerslund sånn omtrent:)

Er forresten uenig i ytterpunktene dine. PGen er en ting, men studio er etter det jeg kan begripe undervurdert. Variasjon i kvalitet er det nok mye av, men at det generelt sett er en elendig modell mener jeg må være galt.

Pickupene liker jeg absolutt ikke, men etter at jeg satte P90s i den, har jeg knapt rørt R7en... (tar høyde for at jeg har hatt griseflaks med min studio, er ikke den modellen jeg har testet flest av akkurat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at du absolutt bør kikke litt i bruktmarkedet, og at en Historic av en eller type er innenfor ditt budsjett.

En brukt standard kan du få for rundt 12 lapper og da har du 10 lapper igjen å kjøpe både gitar-amp og monitor til pianoet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten uenig i ytterpunktene dine.

Når du nevner det er vel forresten Les Paul JR et ytterpunkt (som vi ogå har inne), men studio er jo et ytterpunkt innenfor Gibson LP-land. Sier på ingen måte at den er dårlig. Har til og med en selv om jeg er strålende fornøyd med, men det blir litt "for billig" for budsjettet som er over her (hvis det er noe som heter "for billig" da), men hvis det er en spesiell type LP han gjerne vil prøve tar jeg det jo gjerne inn i butikken, men gjetter på at oddsen for at han holder til i Oslo-området er relativt liten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange interessante svar og innlegg på denne tråden.

Det finnes mange LP-modeller og jeg må trolig bruke litt tid på å prøvespille gitarene for å finne en modell som passer meg. Jeg skal holde meg litt oeientert i forhold til bruktmarkedet også.

I forbindelse av kjøp av brukt el gitar feks fra ebay, da er det kun frakt man må ta hensyn til regner jeg med. Det er vel ikke toll på import av instrumenter og mva er vel bare på kjøp av nytt utstyr, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse av kjøp av brukt el gitar feks fra ebay, da er det kun frakt man må ta hensyn til regner jeg med. Det er vel ikke toll på import av instrumenter og mva er vel bare på kjøp av nytt utstyr, ikke sant?

Nei, det er mva på alt du importerer til landet pr post så lenge varekostnaden overstiger 200,- kr.

Altså :

Varekostnad + Frakt

+ 25% mva på overnevnte

+ fortollingsgebyr (ca 200,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.