Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Gibson les paul modell skal jeg velge


Tobbencito

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke kommet over noen andre butikker som har flere Gibson-modeller tilgjengelig for prøving. Har noen av dere?

Tre45 har normalt sett en 'stødig' utvalg av Gibson, litt varierende selvsagt, men jeg tror ikke du finner så mange butikker som er bedre i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noen som kjenner til forskjellen mellom en Gibson Les Paul USA Slash og en LP Standard når det gjelder lyd, spillekonfort, etc

Som hovedregel synes jeg dette med signaturserier er bare tull, da man stort sett betaler veldig mye for navnetrekket til en artist. Husk at utgangspunktet til Slash i sin tid var en '59 LP Standard.

Slash-signaturen har vel Seymor Duncan Alnico Pro buckere som vel er en etterligning av Gibson PAF bøkkere fra 50-tallet.

Bortsett fra det tror jeg du skal være god for å høre forskjell på en LP std og en Slash, selv om kanskje treverk o.l. er noe nøyere selektert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til RD700GX fortjener du absolutt en annen forsterker enn en gitarforsterker uansett kvalitet. (fantastisk stagepiano!) Hvis du f.eks har et budsjett på 10.000 på forsterker ville jeg fordelt budsjettet jevnt på en monitor til Keyboard og en forsterker til gitar. Får absolutt mer for pengene da enn å prøve å bruke 10 000 på noe som passer for begge deler (finnes heller egentlig ikke)

Når det gjelder gitar har du virkelig masse å velge mellom. Skal du over på de vasseste modellene må du kjøpe brukt, men hvis du skal kjøpe ny ville jeg tatt en tur innom en butikk som har et stort Gibson-utvalg og prøvd litt der. Imerslund i Oslo har vel Norges største utvalg av Gibson, så det kan nok være et bra sted å begynne. :) Ville nok gått for en Les Paul Traditional hvis jeg skulle plukke ut fra dine preferanser, men har jo litt for lite info om hva du er ute etter egentlig.

Og velkommen på forumet forresten...

Har ikke dere en "billig" LP da ? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mva på alt du importerer til landet pr post så lenge varekostnaden overstiger 200,- kr.

Altså :

Varekostnad + Frakt

+ 25% mva på overnevnte

+ fortollingsgebyr (ca 200,-)

er du heldig så slipper du mva og må kun betale fortolling ;) har skjedd meg. Kan forøvrig nevne at eBay er supert. Har hatt saker som ikke har gått bra, som eBay har ordnet opp i. Supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du heldig så slipper du mva og må kun betale fortolling ;) har skjedd meg. Kan forøvrig nevne at eBay er supert. Har hatt saker som ikke har gått bra, som eBay har ordnet opp i. Supert!

Handler du fra en butikk (nytt eller brukt) vil du i regelen måtte betale moms, fordi de oppgir salgsprisen i fortollings/forsikrings/frakt papirene. Men handler du fra en privatperson kan du be denne personen om å sette verdien til noe lavere eller som 'gift'

Angående å be butikker om å sette vareverdien lavere eller som en gave har de aller fleste sluttet med dette, da de blir advart om at slikt kan være straffbart og kan føre til utestengelse fra å selge på e-bay. Det er derfor så mange nå orienterer om nettopp dette på sidene sine.

Når alt dette er sagt, så er det jo meningen at man skal betale mva da.. Det er jo liksom ikke for morro skyld heller at vi har slike regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå venter jeg på hvor fort det går,

før det kommer innlegg om gitarer som er mye bedre enn Gibson,

og som du burde kjøpe i stedet.

To svar som faktisk handler om Gibson er rekord tror jeg.

Når det snakkes om gitarer i denne prisklassen og trådstarter er tydelig på hva han ønsker seg er vel det der mildt sagt overdrevet ?

Veldig dumt å klage over slikt med mindre man faktisk gjerne vil starte en debatt om kopigitarer osv igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det snakkes om gitarer i denne prisklassen og trådstarter er tydelig på hva han ønsker seg er vel det der mildt sagt overdrevet ?

Veldig dumt å klage over slikt med mindre man faktisk gjerne vil starte en debatt om kopigitarer osv igjen..

Skal ikke legge meg for mye opp i dette. Men jeg er faktisk overrasket over at tråden ikke har sklidd ut på samme måten som Gibsonrelaterte tråder har hatt en tendens til å gjøre, og synes sånn sett GunnarpåMo sitt innlegg var berettiget. (I hvert fall frem til det viste seg å ikke medføre riktighet:rolleyes:) Ja ja, god natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg et nytt spørsmål (og innenfor samme emnet). Har jeg forsått det riktig at Gibson Les Paul Traditional Pro har en smal 60' talls hals, mens en Gibson LP Traditional Plus har en litt bredere (50' hals), og at bortsett fra det så er det lakken som skiller seg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg et nytt spørsmål (og innenfor samme emnet). Har jeg forsått det riktig at Gibson Les Paul Traditional Pro har en smal 60' talls hals, mens en Gibson LP Traditional Plus har en litt bredere (50' hals), og at bortsett fra det så er det lakken som skiller seg ut?

Pro'en har 60's hals, mens Plus'en har 50's hals etter hva jeg har lest. Men det er ikke bare dette og lakken som skiller dem. Pro'en har en '57 classic humbucker i neck og en Burstbucker 3 bridge, mens Pro'en har '57 classics i både neck og bridge. Pro'en har i tillegg coil-splitting. Stemmeskruene er også forskjellige etter spesifikasjonene å dømme.

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woops, gikk nok litt fort i svingene. Det er Plus'en som har '57 classics i både bridge og neck. Det er forøvrig '57 Classic Plus i bridge hos Plus'en, leste jeg nå. Vanlig i neck.

Traditional Pro har som sagt '57 classic humbucker i neck og en Burstbucker 3 bridge. Håper det ga mening :)

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.