Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Thunderstruck


Alfi27

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Først av alt: Sjekk om tabsa du bruker faktisk er gode. Det florerer av møkkings dårlige tabs der ute på verdensveven og det gjør det absolutt ikke lettere å lære sangen. Dette er kanskje litt vanskelig hvis ørene dine ikke er brukbare, men prøv å se på tabsa mens du hører sangen og se om det virker fornuftig. Prøv å lær bare 1 takt av gangen omtrent, og da merker du fort om tabsa er dårlige.

Deretter anbefaler jeg å skaffe deg et program som heter Transcribe. Der kan du kjøre mp3-filer og bestemme tempo selv. Du kan også spille bare noen få takter i loop så du kan høre den samme lille detaljen om og om igjen. Så prøver du å spille litt selv og plutselig begynner det å sitte litt. Da er det ganske nyttig å spille til sangen i 50-70 % av originalt tempo. Etter hvert som timinga begynner å sitte, kan du prøve å spille alene, uten å høre sangen i bakgrunnen, og da gjerne med metronom. Deretter er det egentlig bare terping som gjelder sånn at du gradvis kan øke tempoet. Det jeg ofte bruker lengst tid på er å få timinga helt riktig. Kan ofte sitte og høre på i 40 % tempo den samme takta i timesvis før det plutselig klikker på plass i hodet mitt og alt sitter som et skudd. Om jeg ikke klarer å spille fortere enn i f.eks. 90 % av originalt tempo, gråter jeg ikke over det, så lenge det låter bra, og bra låter det når timinga er spot on.

Så kort sagt: Gode tabs + transcribe og du er good to go!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ok, så for meg det. :P

Du kjenner til pull-off? Slik jeg gjør det er at jeg spiller på strengen når jeg holder nede på 4. fret, så tar jeg en pull-off til åpen B-streng (beklager hvis jeg bruker engelske navn, men har lært på engelsk :) ), så spiller jeg på 7. og tar en pull-off til åpen. Samme med 5. og 8. fret. Altså du spiller bare på annenhver note.

Etter den introen begynner "hovedriffet", og det spiller jeg på samme måte som introen: Spiller når jeg holder ned fret'en og tar pull-off til åpen streng. Jeg spiller slik (B-strengen): 12-0-10-0-9-0-10-0-7-0-9-0-5-0-7-0-4-0-5-0-4-0-5-0-4-0-5-0-4- så begynner du på 12 igjen.

Håper det hjalp litt ;) Bare spørr hvis det noe du ikke skjønner :)

PS. Tips til spillinga er å holde lillefingeren på plekterhånda på highE-streng så du ikke uheldigvis spiller den når du tar pull-off. Angående plukking av streng så tar du annenhver opp og ned med plekteret.

Endret av Erdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.