Web Analytics
Gå til innhold
Alfi27

Thunderstruck

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet en bra teknikk på å lære Thunderstruck-AC/DC?

takk for alle svar:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta det på øret. Klarer du ikke det, finn en tablatur på nettet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet tab og prøvd, men klarer ikke helt å få den til...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saaaaaaaakteeeeeeeee først, så litt raskere når du mener at du klarer det feilfritt i det tempoet du valgte.

Øv gjerne med metronom!

Endret av Guns N' Roses

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først av alt: Sjekk om tabsa du bruker faktisk er gode. Det florerer av møkkings dårlige tabs der ute på verdensveven og det gjør det absolutt ikke lettere å lære sangen. Dette er kanskje litt vanskelig hvis ørene dine ikke er brukbare, men prøv å se på tabsa mens du hører sangen og se om det virker fornuftig. Prøv å lær bare 1 takt av gangen omtrent, og da merker du fort om tabsa er dårlige.

Deretter anbefaler jeg å skaffe deg et program som heter Transcribe. Der kan du kjøre mp3-filer og bestemme tempo selv. Du kan også spille bare noen få takter i loop så du kan høre den samme lille detaljen om og om igjen. Så prøver du å spille litt selv og plutselig begynner det å sitte litt. Da er det ganske nyttig å spille til sangen i 50-70 % av originalt tempo. Etter hvert som timinga begynner å sitte, kan du prøve å spille alene, uten å høre sangen i bakgrunnen, og da gjerne med metronom. Deretter er det egentlig bare terping som gjelder sånn at du gradvis kan øke tempoet. Det jeg ofte bruker lengst tid på er å få timinga helt riktig. Kan ofte sitte og høre på i 40 % tempo den samme takta i timesvis før det plutselig klikker på plass i hodet mitt og alt sitter som et skudd. Om jeg ikke klarer å spille fortere enn i f.eks. 90 % av originalt tempo, gråter jeg ikke over det, så lenge det låter bra, og bra låter det når timinga er spot on.

Så kort sagt: Gode tabs + transcribe og du er good to go!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så for meg det. :P

Du kjenner til pull-off? Slik jeg gjør det er at jeg spiller på strengen når jeg holder nede på 4. fret, så tar jeg en pull-off til åpen B-streng (beklager hvis jeg bruker engelske navn, men har lært på engelsk :) ), så spiller jeg på 7. og tar en pull-off til åpen. Samme med 5. og 8. fret. Altså du spiller bare på annenhver note.

Etter den introen begynner "hovedriffet", og det spiller jeg på samme måte som introen: Spiller når jeg holder ned fret'en og tar pull-off til åpen streng. Jeg spiller slik (B-strengen): 12-0-10-0-9-0-10-0-7-0-9-0-5-0-7-0-4-0-5-0-4-0-5-0-4-0-5-0-4- så begynner du på 12 igjen.

Håper det hjalp litt ;) Bare spørr hvis det noe du ikke skjønner :)

PS. Tips til spillinga er å holde lillefingeren på plekterhånda på highE-streng så du ikke uheldigvis spiller den når du tar pull-off. Angående plukking av streng så tar du annenhver opp og ned med plekteret.

Endret av Erdal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.