Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips for å øve opp rytme, presisjon


stigern

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gode tips til bøker, DVD'er, nettsider, øvelser osv for å bli bedre ift rytme osv. Tenker både på det å spille mer presist, samt teori omkring ulike rytmer/stilarter (4/4, 3/4 osv). Å øve med metronom er selvfølgelig viktig, men ønsker andre innspill. Alt er av interesse. Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å vite litt om rytme, absolutt.

Hvis du er helt ubrukelig, ville jeg starta med å prøve både improvisasjon, eller andres spilling etter backings.

4/4 betyr at du har 4 beats i kvartnote tid. altså beat/notebrøk.

6/8 ville bety at du har 6 beats i åttendels tid. En to tre fir fem seks, en to tre fir fem seks.

Altså betyr X/X hvor mange beats, og hvor fort. 4/8 i 100 bpm vil f.eks bli det samme som 4/4 i 200 bpm. (ettersom jeg har forstått?)

Litt vanskelig forstå med en gang, jeg anbefaler at du skaffer et metronom (last ned) og hører på de forskjellige tidssignaturene, så du kan høre forskjellen.

Korriger meg om jeg tar feil, jeg har ikke så jævlig peiling! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å presisere. Jeg er ikke helt ubrukelig, er en forholdsvis habil gitarist. MEN, det jeg har merket bl.a ifbm studio-arbeid er at jeg ikke er presis nok, og kunne blitt flinkere til dette. I tillegg, når jeg skal beskrive rytmer for andre musikere jeg spiller sammen med, så kjenner jeg ikke begrepene godt nok til å kunne beskrive rytmen i sangen/låten som jeg ser for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å vite litt om rytme, absolutt.

Hvis du er helt ubrukelig, ville jeg starta med å prøve både improvisasjon, eller andres spilling etter backings.

4/4 betyr at du har 4 beats i kvartnote tid. altså beat/notebrøk.

6/8 ville bety at du har 6 beats i åttendels tid. En to tre fir fem seks, en to tre fir fem seks.

Altså betyr X/X hvor mange beats, og hvor fort. 4/8 i 100 bpm vil f.eks bli det samme som 4/4 i 200 bpm. (ettersom jeg har forstått?)

Litt vanskelig forstå med en gang, jeg anbefaler at du skaffer et metronom (last ned) og hører på de forskjellige tidssignaturene, så du kan høre forskjellen.

Korriger meg om jeg tar feil, jeg har ikke så jævlig peiling! :-)

har streket under med svart som er litt feil

istedenfor å si kvartnote så er det bedre å si fjerdedelsnote, åttendedelsnote, sekstendeler osv..

6/8 er ikke En to tre fir fem seks, en to tre fir fem seks. 6/8 er faktisk en halverin, det er en, to, tre, en, to, tre.

en, to, tre, fir, fem, seks er heller 6/4.

i teorien er det enkelt. står det feks 4/4 er det fire slag. er det 3/4 er det tre slag. er det derimot 4/8 er det 2 slag, og er det 10/8 er det 5 slag, altså en halvering. ikke noen super forklaring, men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har guitar pro, så skriv inn 6/8 og sjekk nederst i venstre hjørne. det blir slik at det halveres. det handler ikke om fart, men antall slag.

for ikke sant, 8/8 er en hel i matematikkens verden, akkurat som 4/4 og 2/2. alle sammen blir 4 slag. tenk på det som matte: 8/4 er halvparten av 4/4. og 6/8 er det samme som 3/4

Endret av tomsti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i logikken, men det står over alt at det siste sifferet er noteverdi, så jeg trodde at om en f.eks spilte i 3/4 kontra 6/8 at det var dobbelt så fort, da åttendel er dobbelt av kvart... (eller blir det halvpart? :S)

nei, det har ikke noe med hastighet å gjøre, men skjønner tankegangen din. det handler om hvor mange slag det er inni en takt ;) det er litt vanskelig å skjønne, men samtidig logisk. tallet bak bindestreken handler kun om hvor mye du får plass til inni en takt på en måte, stusselig forklart men :D tenk det på denne måten: heltone - 4 slag, halvtone - 2 slag, 4del - 1 slag, 8- del - 0,5 slag, 16del - 0,250 slag og 32del - 0,125. da tenker du sånn: hvor mange 8deler er det plass i en 4/4 og en 3/4, og hvor mange åttendeler er det plass i en 8/8 og en 6/8. skjønner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Siden jeg er en gitarist i forkledning og egentlig er trommeslager, kan det være jeg har noen øvelser til deg.

uten noe mer enn metronomen:

- Sett metronomen på et relativt lavt tempo (60 minus). Så starter du å spille fjerdedeler i 4/4 til metronomen, så åttendeler, så 16-deler, så 16-dels trioler og så 32-deler. Så går du ned igjen i motsatt rekkefølge. I starten kan du spille hver i 4 takter f eks, etter hvert to og en takt per rate. Pass på at det er tight med metronomen. Varier metronomtempo. Når dette sitter, kan du legge til kvintoler og septoler hvis du har lyst. Du kan også halvere tempo og da ha klikket på første og tredje slaget i takten. Da kan du også inkludere halvnoter og fjerdedelstrioler. Hvis du får metronomen lavt nok, kan du ha klikk bare på eneren i takta, og da ktar man med helnote og halvnote-trioler.

- Apropos klikk på andre deler av takta. man kan spille et riff eller en skala, eller hva som helst, og ha klikket på 2,3 eller 4 slaget. Man kan også ha klikket på og'ene (annenhver åttendel). Og hvis man etterhvert får dette til å sitte tilfredsstillende, kan man ha klikket på forskjellig 16-del, nr 2,3 eller 4. Da er man nødt til å holde dødstødig time, og det er ikke lett.

Andre hjelpemidler:

-Hvis du har mulighet til å ta opp deg selv, ta først opp deg selv som spiller til metronomen og hør om det er tight. ofte låter ting ikke helt som man tror. Alle øvelsene over kan gjøres på denne måten.

- hvis du har mulighet til å progge litt i et musikkprogramm (cubase f eks), kan du progge tre takter med klikk og et uten, og spille på det. Alternativt to med to uten, eller en med, tre uten. fire og fire går også. Alt dette går på ren timeøving mer enn rytme da.

- man kan kjøpe seg en notebok, jeg anbefaler Progressive Steps to Syncopation for the Modern Drummer (Ted Reed). Ligger på 8 $ på amazon ser jeg. Her er det et flust av rytmeøvelser, som kan gjøres på en rekke måter. Jeg har jobba mye med denne, hjelper masse.

-Ellers funker vel de fleste notebøker.

Håper dette hjelper, bare å spørre hvis noe er uklart. (det er det sikkert, ikke så flink til å forklare dette jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Siden jeg er en gitarist i forkledning og egentlig er trommeslager, kan det være jeg har noen øvelser til deg.

uten noe mer enn metronomen:

- Sett metronomen på et relativt lavt tempo (60 minus). Så starter du å spille fjerdedeler i 4/4 til metronomen, så åttendeler, så 16-deler, så 16-dels trioler og så 32-deler. Så går du ned igjen i motsatt rekkefølge. I starten kan du spille hver i 4 takter f eks, etter hvert to og en takt per rate. Pass på at det er tight med metronomen. Varier metronomtempo. Når dette sitter, kan du legge til kvintoler og septoler hvis du har lyst. Du kan også halvere tempo og da ha klikket på første og tredje slaget i takten. Da kan du også inkludere halvnoter og fjerdedelstrioler. Hvis du får metronomen lavt nok, kan du ha klikk bare på eneren i takta, og da ktar man med helnote og halvnote-trioler.

- Apropos klikk på andre deler av takta. man kan spille et riff eller en skala, eller hva som helst, og ha klikket på 2,3 eller 4 slaget. Man kan også ha klikket på og'ene (annenhver åttendel). Og hvis man etterhvert får dette til å sitte tilfredsstillende, kan man ha klikket på forskjellig 16-del, nr 2,3 eller 4. Da er man nødt til å holde dødstødig time, og det er ikke lett.

Andre hjelpemidler:

-Hvis du har mulighet til å ta opp deg selv, ta først opp deg selv som spiller til metronomen og hør om det er tight. ofte låter ting ikke helt som man tror. Alle øvelsene over kan gjøres på denne måten.

- hvis du har mulighet til å progge litt i et musikkprogramm (cubase f eks), kan du progge tre takter med klikk og et uten, og spille på det. Alternativt to med to uten, eller en med, tre uten. fire og fire går også. Alt dette går på ren timeøving mer enn rytme da.

- man kan kjøpe seg en notebok, jeg anbefaler Progressive Steps to Syncopation for the Modern Drummer (Ted Reed). Ligger på 8 $ på amazon ser jeg. Her er det et flust av rytmeøvelser, som kan gjøres på en rekke måter. Jeg har jobba mye med denne, hjelper masse.

-Ellers funker vel de fleste notebøker.

Håper dette hjelper, bare å spørre hvis noe er uklart. (det er det sikkert, ikke så flink til å forklare dette jeg)

bra råd!! det der trur jeg de fleste har bruk for :) hadde det vært en like-knapp her, så hadde jeg trykket like på dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.