Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemming-problemer


Noerart

Anbefalte innlegg

Right, her er problemet mitt. Når jeg har stemt gitaren min til perfeksjon med harmonics, blir det fortsatt feil når jeg spiller 5te bånd på b og åpen lys e. Gruelig feil... Noen som har den minste anelse av hva dette kommer av? Mistenker at det er noe teit jeg har gjort og at detbare er å sende den ned på den lokale gitarsjappa for å fikse det, men skader ikke å få mer kunnskap om gitarer, da jeg kun har spilt i ca 1,5 år.

Tilleggsinformason som kan hjelpe:

Ibanez XPT 700-gitar.

Edge III tremolo bridge.

(husker ikke srenger, edit når jeg husker det)

Takk for alle svar^^

~Martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i første rekke to feilkilder til dette. For det første, hvis gitaren ikke er riktig intonert, så nytter det ikke å stemme den med "harmonics". Siden en gitar er et kompromiss i utgangspunktet, er teknikken med overtoner i beste fall oppskrytt, så jeg hadde egentlig droppet det i utgangspunktet, men det blir en litt annen diskusjon. En riktig intonert gitar blir ganske bra stemt med overtoneteknikken.

Det andre som kan spille en rolle, er gamle strenger. Jeg kan ikke forklare hva som skjer, men det er noe jeg og mange andre har erfart. Møkkete strenger gjør en gitar ustemt, og aller verst går det ut over overtonene.

Ser du har flytende stol- er du sikker på at den er skikkelig justert? En ujustert flytende stol kan lage mange merkelige stemmeproblemer hvis den står og "vakler" rundt riktig posisjon.

Det kan jo være andre ting som er ute og går også, men jeg hadde startet opp med nye strenger hvis det er lenge siden du skiftet, eller om strengene er døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i første rekke to feilkilder til dette. For det første, hvis gitaren ikke er riktig intonert, så nytter det ikke å stemme den med "harmonics". Siden en gitar er et kompromiss i utgangspunktet, er teknikken med overtoner i beste fall oppskrytt, så jeg hadde egentlig droppet det i utgangspunktet, men det blir en litt annen diskusjon. En riktig intonert gitar blir ganske bra stemt med overtoneteknikken.

Det andre som kan spille en rolle, er gamle strenger. Jeg kan ikke forklare hva som skjer, men det er noe jeg og mange andre har erfart. Møkkete strenger gjør en gitar ustemt, og aller verst går det ut over overtonene.

Ser du har flytende stol- er du sikker på at den er skikkelig justert? En ujustert flytende stol kan lage mange merkelige stemmeproblemer hvis den står og "vakler" rundt riktig posisjon.

Det kan jo være andre ting som er ute og går også, men jeg hadde startet opp med nye strenger hvis det er lenge siden du skiftet, eller om strengene er døde.

Tror du har noen gode poenger her. Mye uerfarenhet fra min side. Skal ta den ned på gitarsjappa i morgen, tror jeg. Man lærer heldigvis av sine feil;)

Takk til begge to for svar, det var til mye hjelp!

~Martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at du kan ha gjort en feil når du har stemt med harmonics/overtoner? 2.-strengen skal jo tilsvare FJERDE bånd på 3.-strengen, så akkurat denne strengen kan du ikke stemme på samme måte som de øvrige... Da blir den en halvtone for høy. Bare noe som slo meg :)

For å få 2-.streng rett med harmonics, bruk 7. bånd på 6.-strengen :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at du kan ha gjort en feil når du har stemt med harmonics/overtoner? 2.-strengen skal jo tilsvare FJERDE bånd på 3.-strengen, så akkurat denne strengen kan du ikke stemme på samme måte som de øvrige... Da blir den en halvtone for høy. Bare noe som slo meg :)

For å få 2-.streng rett med harmonics, bruk 7. bånd på 6.-strengen :)

Bra tenkt, men jeg husket på det, ja:) tar den på lokalsjappa i dag eller mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at du kan ha gjort en feil når du har stemt med harmonics/overtoner? 2.-strengen skal jo tilsvare FJERDE bånd på 3.-strengen, så akkurat denne strengen kan du ikke stemme på samme måte som de øvrige... Da blir den en halvtone for høy. Bare noe som slo meg :)

For å få 2-.streng rett med harmonics, bruk 7. bånd på 6.-strengen :)

Yes! Der har vi forklaringen om hvorfor det ble dobbelpost! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.