Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ok, strømkablel har ikke noe å si. Hvilke kabler har dog påvirkning på lyd?


Sorg

Anbefalte innlegg

Ser mange kommenterer det med tverrsnitt av ledere inni kabinettet. Dette er forsåvidt greit, men tenker dere da på at høyttalerkabelen skal levere til 4 elementer? Det er også greit å ha god dimensjon av andre grunner, bl.a topper i effekt, effektsug fra elementer, evt. kortsluttning av spoler, oppspoling av ledere i kabelen, feltstøy, og at avstanden fra topp til kabinett er lengre enn fra element til element. Det koster ikke mange kronene for en god kabel, så om dere absolutt skal snu på flisa for hver minste ting så vær så god.

God gammel 4ohm kobling i et 4x12 tar all strøm videre fra jack inntaket med to ledninger.

I et 16 ohm kabinett i standard oppsett deles dette riktignok på to.

Poenget er ikke å spare småpenger,

poenget er å ikke la seg lure av de som selger varer som ikke lager noen bedre lyd.

Skal du oppgradere høytalerkablene, bør du oppgradere hele veien fra utgangstrafoen helt til hver enkelt høytaler.

Det hjelper lite med en meter gullkabel mellom amp og kasse, hvis de resterende fem meter er vanlig strømkabel.

Det er ingen vits å drive fysikk opplæring her, det er så enkelt at det ikke blir bedre enn det svakeste leddet. (ledning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet i trådtittel: Hvilke kabler har dog påvirkning på lyd?

Jeg våger meg på en rangering:

1. Gitar -> Amp (evt. Gitar -> Pedalbrett ->Amp): Stor påvirkning.

2. Patchekabler mellom effekter, evt i effektsløyfe på amp: Noe påvirking.

3. Høytalerkabler: liten/ingen innvirkning (så sant man bruker faktiske høytalerkabler og ikke noen tilfeldige gitarkabler man finner).

4. Strømkabel: INGEN påvirkning.

Slik er det i alle fall min erfaring tilsier.

(diskuterte temaet litt med min far - som sendte meg denne linken ang. høytalerkabler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God gammel 4ohm kobling i et 4x12 tar all strøm videre fra jack inntaket med to ledninger.

I et 16 ohm kabinett i standard oppsett deles dette riktignok på to.

Poenget er ikke å spare småpenger,

poenget er å ikke la seg lure av de som selger varer som ikke lager noen bedre lyd.

Skal du oppgradere høytalerkablene, bør du oppgradere hele veien fra utgangstrafoen helt til hver enkelt høytaler.

Det hjelper lite med en meter gullkabel mellom amp og kasse, hvis de resterende fem meter er vanlig strømkabel.

Det er ingen vits å drive fysikk opplæring her, det er så enkelt at det ikke blir bedre enn det svakeste leddet. (ledning)

Jeg er enig her, jeg spurte etter "kabel mellom amp og kabinett" og fikk en som kostet 79.- tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet i trådtittel: Hvilke kabler har dog påvirkning på lyd?

Jeg våger meg på en rangering:

1. Gitar -> Amp (evt. Gitar -> Pedalbrett ->Amp): Stor påvirkning.

2. Patchekabler mellom effekter, evt i effektsløyfe på amp: Noe påvirking.

3. Høytalerkabler: liten/ingen innvirkning (så sant man bruker faktiske høytalerkabler og ikke noen tilfeldige gitarkabler man finner).

4. Strømkabel: INGEN påvirkning.

Slik er det i alle fall min erfaring tilsier.

(diskuterte temaet litt med min far - som sendte meg denne linken ang. høytalerkabler)

Dette var en god oversikt. Er dette jeg selv har prioritert nå. Antar at høytalerkabelen jeg allerede har er mer enn god nok. Vil ha Evidence liggende til studio og live, men regner med at jeg går over til Relay G90 når den kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(diskuterte temaet litt med min far - som sendte meg denne linken ang. høytalerkabler)

Ikke at jeg er uenig eller enig med den siden du linker til. Den er typisk for elektroinginører med dårlige ører og og fantasi ;)

Men det jeg vil si er at dette blir en manns meninger på samme måte som vær enkelt av oss har meninger, tro og erfaringer på emnet.

Spørsmålet man skal stille seg innen vitenskapen er om man stiller de riktige spørsmålene.

Og tiden har vist at mange sannheter har tatt ny form når vi lærer oss stille nye spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det om det digitale er jeg bare delvis enig i. Desto bedre kabel man bruker til digital overføring (f.eks sp/dif) desto høyere båndbredde vil man ha.

Ellers har min erfaring fortalt meg at det andre som stod der om høyttalerkabler ikke stemmer. Det kommer HELT an på effekten man vil presse gjennom dem. Holder ikke med 1,5mm til 2000W om det er under 10fot f.eks... Men at kobber er mer enn godt nok er jeg enig i

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det om det digitale er jeg bare delvis enig i. Desto bedre kabel man bruker til digital overføring (f.eks sp/dif) desto høyere båndbredde vil man ha.

Ellers har min erfaring som elektriker fortalt meg at det andre som stod der om høyttalerkabler ikke stemmer. Det kommer HELT an på effekten man vil presse gjennom dem. Holder ikke med 1,5mm til 2000W om det er under 10fot f.eks... Men at kobber er mer enn godt nok er jeg enig i

Digital kabler og CD driverk ble testet av en tviler med en genial enkel metode.

Alle tester før dette var basert på lyttetester hvor lytteren var kjent med pris, emblage og design.

Det han gjorde var å spille inn signalet fra digialutgangen ananlogt

Deretter brukte han tid på å finne startpunktet i WAV filen.

Så sammenlignet han filene digitalt for å se etter feil/avik i kopien.

Resultat var overraskende at kabel og CD driverk har tilnærmet ingen innvirkning når den digitale mottagerkretsen var av en moderne type (husker dessverre ikke IC-navn eller typebetegnelse)

Derimot var det relativ stor forskjell om mottagerkretsen var av den klassiske CSCS8420 som har vært i bruk i all evihet i alt av digitalt utstyr.

Selv lager jeg i dag mine digitale SP/DIF kabler med vanlig 75ohm TV-antennekabel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.