Web Analytics
Jump to content

Ok, strømkablel har ikke noe å si. Hvilke kabler har dog påvirkning på lyd?


Sorg
 Share

Recommended Posts

Har bestemt meg for å oppgradere kablene mellom pedaler, gitar og amp til evidence.. Lurer dog på om kabelen mellom kabinett og amp også er veldig viktig? Jeg vet at man ikke skal bruke vanlig jack og kjøpte for noen år siden en kabinettkabel i ei sjappe for noen hundre kr. Kan det være denne holder eller har folk merket positive forskjeller med Evidence Audio Siren 2?

Link to comment
Share on other sites

Lurer dog på om kabelen mellom kabinett og amp også er veldig viktig? Jeg vet at man ikke skal bruke vanlig jack og kjøpte for noen år siden en kabinettkabel i ei sjappe for noen hundre kr. Kan det være denne holder eller har folk merket positive forskjeller med Evidence Audio Siren 2?

Veldig viktig at en har gode plugger, loddinger og nok tverrsnitt på kabel.

Alt dette for så sikre at en ikke brenner at OT med rør om det blir åpen krets i kabelen.

Om det er snakk om stack, altså ca 1 meter lengte er tverrsnitt på en vanlig strømkabel

rikelig i massevis og man vil trenge flaggermusøer for å høre forskjell på en slik

strømkabel brukt som høytalerkabel vs. en med masse reklamemojo.

Edit: Men som sagt. En mekanisk stabil og pålitelig kabel er VELDIG viktig mellom røramp og cab.

Rigger man mye opp ned kan man med fordel investere litt tid eller penger i en slik kabel.

Edited by huskerikke
Link to comment
Share on other sites

Veldig viktig at en har gode plugger, loddinger og nok tverrsnitt på kabel.

Alt dette for så sikre at en ikke brenner at OT med rør om det blir åpen krets i kabelen.

Om det er snakk om stack, altså ca 1 meter lengte er tverrsnitt på en vanlig strømkabel

rikelig i massevis og man vil trenge flaggermusøer for å høre forskjell på en slik

strømkabel brukt som høytalerkabel vs. en med masse reklamemojo.

Vet ikke hvordan jeg får sjekket om kablene jeg nå har er bra på disse områdene..

Link to comment
Share on other sites

Lite vits med flott høytalerkabel, når alle ledningene inne i høytalerkassa er helt vanlige ledninger,

med samme tverrsnitt som i vanlige strømkabler.

(ut i fra fargen på en del av ledningene i høytalerkasser er det også trolig at det er akkurat det det er)

Edited by GunnarpåMo
Link to comment
Share on other sites

Lite vits med flott høytalerkabel, når alle ledningene inne i høytalerkassa er helt vanlige ledninger,

med samme tverrsnitt som i vanlige strømkabler.

(ut i fra fargen på en del av ledningene i høytalerkasser er det også trolig at det er akkurat det det er)

Nja, ikke vær så bastant da. Lederne inne i selve kassa ligger adskilt, og det er derfor ingen fare for kortslutning der.

Link to comment
Share on other sites

Tverrsnittet på høyttalerkabelen er det som er viktig for strømmen ("lyden") som skal gå til høyttaleren. Siden selv gitarforsterkere må forholde seg til fysikkens lover så kan du bruke samme tverrsnitt på strømkabel som på høyttalerkabel. Det er nær uendelig lav sannsynlighet for at gitarforsterkeren din skal klare å dytte flere watt ut enn den får inn.

Lengden på kabelen bestemmes av hva som er praktisk for deg. Slitestyrke bestemmes ut fra ditt "arbeidsmiljø". Hvis trommisen er klønete og ofte mister cymbaler kan det være greit med en solid kabel.

Hvis du gigger er det greit med en kabel med plastisolasjon ytterst. Strykejernkablene med tøystrømpe utenpå trekker til seg pils, vann og gaffalim.

Link to comment
Share on other sites

Tverrsnittet på høyttalerkabelen er det som er viktig for strømmen ("lyden") som skal gå til høyttaleren. Siden selv gitarforsterkere må forholde seg til fysikkens lover så kan du bruke samme tverrsnitt på strømkabel som på høyttalerkabel. Det er nær uendelig lav sannsynlighet for at gitarforsterkeren din skal klare å dytte flere watt ut enn den får inn.

Lengden på kabelen bestemmes av hva som er praktisk for deg. Slitestyrke bestemmes ut fra ditt "arbeidsmiljø". Hvis trommisen er klønete og ofte mister cymbaler kan det være greit med en solid kabel.

Hvis du gigger er det greit med en kabel med plastisolasjon ytterst. Strykejernkablene med tøystrømpe utenpå trekker til seg pils, vann og gaffalim.

En ting som man bør huske på er at forsterkerne ikke trekker mer enn enn hvis strøm ved en (forholdsvis) fast spenning i fra strømnettet. Til Høytalerne derimot vil strøm og spenning variere og man kan derfor ha en vesentlig høyere strømstyrke ved lavere spenning for fortsatt levere lik effekt. Uansett, hvis du åpner forsterkern og ser på tversnittet på kablene til høytalerutgangen, er det svært lite poeng i å ha større tversnitt på høytalerkabel mellom forsterker og kabinett.

Link to comment
Share on other sites

Strykejernkablene med tøystrømpe utenpå trekker til seg pils, vann og gaffalim.

Ha ha :lol: Her snakker en person med erfaing.

Dette hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Denne type kabler er jo laget akkurat slik for å tåle å bli brukt.

Dagens kabelstrømper på bra kabler er jo laget av nylon.

Laget en gang høytalerkabel av slik strømledning som man benytter utendørs.

Funket dårlig da jeg ikke fikk laget skikkelig overgang mellom plugg og den tykke gummiisolasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Ser mange kommenterer det med tverrsnitt av ledere inni kabinettet. Dette er forsåvidt greit, men tenker dere da på at høyttalerkabelen skal levere til 4 elementer? Det er også greit å ha god dimensjon av andre grunner, bl.a topper i effekt, effektsug fra elementer, evt. kortsluttning av spoler, oppspoling av ledere i kabelen, feltstøy, og at avstanden fra topp til kabinett er lengre enn fra element til element. Det koster ikke mange kronene for en god kabel, så om dere absolutt skal snu på flisa for hver minste ting så vær så god.

Link to comment
Share on other sites

Tverrsnittet på høyttalerkabelen er det som er viktig for strømmen ("lyden") som skal gå til høyttaleren. Siden selv gitarforsterkere må forholde seg til fysikkens lover så kan du bruke samme tverrsnitt på strømkabel som på høyttalerkabel. Det er nær uendelig lav sannsynlighet for at gitarforsterkeren din skal klare å dytte flere watt ut enn den får inn.

Lengden på kabelen bestemmes av hva som er praktisk for deg. Slitestyrke bestemmes ut fra ditt "arbeidsmiljø". Hvis trommisen er klønete og ofte mister cymbaler kan det være greit med en solid kabel.

Hvis du gigger er det greit med en kabel med plastisolasjon ytterst. Strykejernkablene med tøystrømpe utenpå trekker til seg pils, vann og gaffalim.

Nettopp derfor skal man ha høyere tverrsnitt på høyttalerkabler!!! Effekten er lik uansett, men spenning vil variere. Lavere spenning på samme effekt vil gi høyere strøm.

eksempel: 100W over 12V er 8,3A, 100W over 230V er under 0,5A

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.