Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp ang rørbytte..


Mikke

Anbefalte innlegg

I går dævva Voxen min. En AC30 CC2. Den har vært litt som en motor på lite bensin siste øvelsene, men at den plutselig kutter volum helt ned til "kjempelavt", og så plutselig drar rørene igang igjen, og den er i fullt trøkk. I går kom imidlertidig aldri trøkket tilbake, og det virket som jeg omtrent spilte tørt på elementene. Det kom litt vreng når jeg vred de ulike voluemen på panelet, men lyden gikk aldri over "et visst nivå"..

Ettersom dette er første gang jeg opplever kuk med ampen er jeg litt urolig for hva som kan være galt. Jeg regner med at det bare er rørene som har gått, men hvordan finner jeg ut hvilke? Det er jo flere; (3x ECC83 4x EL84 and 1 GZ 34). Kan jeg høre det, eller må skru opp hele? Regner med at jeg klarer å bytte de selv, men hvilke rør kjøper jeg i så fall? De samme som sto i, eller bestiller jeg noen bedre? Har en kompis som skal til USA nå, skal jeg bestille via han, eller er prisforskjellen minimal?

hjelp.. haha, jeg kan ingenting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge siden er det siden det ble skiftet rør sist? Vanligvis er det jo utgangsrørene som bør skiftes med jevne mellomrom, men det kan jo skje at pre-amprør ryker de også. Du kan i første omgang prøve å bytte plass på noen av pre-amprørene for å se om det blir noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være rørene som har tatt kveld, men det kan godt være det. Røret som drivest hardest i din amp er likeretteren, så du kan prøve å bytte den først. Kjøp også et sett med EL84 som du kan ha i reserve. Forforsterkerrør varer vanligvis svært lenge, men det kan være greit å prøve ut forskjellige rør sånn at du finner noe som passer dine lydpreferanser.

Rør kjøpes billig på nett (ebay, TAD, Demostenes, .....), eller dyrt i gitarbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha byttet alle rørene,ingen tvil.

Hvorfor det?

EDIT: Mener ikke å være krass her, men synes du kunne begrunnet dette. Det er kanskje litt tidlig å foreslå å bytte alle rørene før vi i det hele tatt vet om det er der problemet ligger. Mener du de bør byttes fordi originalrørene ikke er bra hadde det kanskje vært på sin plass med forslag til alternativer? Ja ja :)

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så enkelt som dårlig kontakt i en rørsokkel,eller en dårlig kondensator. Da vil du faktisk oppleve akkurat de problemene du har nå! Hvis fenomenet opptrer når ampen begynner å bli varm,ville jeg holdt en knapp på en kondensator.Etter det jeg har fått med meg,er disse ampene ganske harde på rørene også.

Endret av Riveraboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

EDIT: Mener ikke å være krass her, men synes du kunne begrunnet dette. Det er kanskje litt tidlig å foreslå å bytte alle rørene før vi i det hele tatt vet om det er der problemet ligger. Mener du de bør byttes fordi originalrørene ikke er bra hadde det kanskje vært på sin plass med forslag til alternativer? Ja ja :)

Av den enkle grunn hvis ett rør er gåent,så er kanskje de andre på tur å gå. men komme seff ann på om det er i preamp sia eller slutt-trinnet. Men anbefaler å bytte alle preamprøra,hvis det er de. og samme saken hvis det er sluttrøra. Og det er veldi lurt å ha matchet sett med rør når du bytter bla. Aner ikke hvilke rør karen har i per nå,så kan ikke vite om de er "gode" eller ei. :) hehe.

Og som jeg også skrev. HVIS det er rørene som er problemet. Eller om det virkli er de som er problemet,i tilfelle flisespikkeri... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være rørene som har tatt kveld, men det kan godt være det. Røret som drivest hardest i din amp er likeretteren, så du kan prøve å bytte den først. Kjøp også et sett med EL84 som du kan ha i reserve. Forforsterkerrør varer vanligvis svært lenge, men det kan være greit å prøve ut forskjellige rør sånn at du finner noe som passer dine lydpreferanser.

Rør kjøpes billig på nett (ebay, TAD, Demostenes, .....), eller dyrt i gitarbutikk.

At likeretterrør slites mest var helt nytt for meg.

Likretterrøret i min Vox hadde stått der fra 1963 da jeg byttet det i 2008.

Det virket fortsatt helt fint, og det var egentlig helt unødvendig å bytte.

Hvis det står i gamle likretterrør, kan de vare hele forsterkerens livslengde,

både ut i fra min egen erfaring, og også ut i fra det har har lest av ampguruer.

Likeretterrør skal vare mange bytter av utgangsrør, og også vare mye lengre enn preamp rør,

selv om kvaliteten på likeretterrør har vært laber en periode.

At det kan være et dårlig likeretterrør som har tatt kvelden, er selvfølgelig en mulighet,

men da er det enten et likeretterrør av feil type, eller et som har produksjonsfeil.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. DÅRLIG RØR.

2. DÅRLIG KONTAKT I EN RØRSOKKEL

3. DÅRLIG KONDENSATOR

Det er mest sannsynelig en av punktene over som lager problemer! Symptomene du nevner er typisk for punkt 2-3. Hvis jeg husker riktig,har jeg hørt at nyere vox har problem med både punkt 2 og 3.

Endret av Riveraboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.