Web Analytics
Jump to content

Hollowbody-prosjekt

Recommended Posts

Jeg tenker på å kjøpe en billig hollowbody-gitar, (kanskje en Epiphone ES eller noe lignende), og bytte ut hals, pick-ups og bridge.

I og med at jeg aldri har gjort noe slikt før, så har jeg et par nybegynnerspørsmål:

1. Hvilke pick-ups er passende til jazz/blues? Jeg tenker noe med en mellow sound, men i tillegg brukbar attakk, hvis det trengs.

2. Hvor burde jeg henvende meg for å skaffe delene, for å få mest mulig ut av pengene?

3. Hvor mye vil det hele koste, hvis gitaren (altså, den jeg skal bygge på) i utgangspunktet skal koste ca. 5000? (Delene kommer utenom)

På forhånd takk for svar! :)

Skjønner ikke heeelt vitsen med dette.. Er det kun for å lære litt om customisering (fønky ord?) av gitarer eller?

Vil tro det er lurere og heller kjøpe en litt dyrere gitar - så får du bedre treverk i kroppen på gitaren også. F.eks en brukt Gibson...

Kjøper du en Epiphone ES og vil ha myk/rund lyd så trenger du ikke å gjøre noe som helst med gitaren mener nå jeg. Har hatt en slik før, og den var MEGET bra.

Evt. slenge på en Bigsby :)

Og hvorfor vil du bytte hals? Det er vanligvis limt hals på slike gitarer, ikke regn med å få den løs uten å herpe både lakken og gitarkroppen :P

Jeg ville også gått for en gitar som har OK hals og treverk i utgangspunktet, Epi/Yamaha/Ibanez/Washburn eller noe i den stilen. Limt hals er knotete å fikse på. Div. deler til fiksing og oppgradering finner du hos StewMac og (enda billigere, men fremdeles kvalitet) GFS

Som det sies, å kjøpe en gitar med limt hals for så å bytte denne (noe som vil medføre veldig mye arbeid og at du må få spesiallaget en hals) er rett og slett veeeldig dumt synes jeg. Da kan du heller bruke nøyaktig de samme pengene på en langt dyrere gitar.

Hvis du vil modde noe, så kjøp en billig Epi e.l. få noen til å slipe båndene på den og justere oversadel (nut) litt, skift det du vil av mekanikk og elektronikk, så har du en ok gitar som du selv har modifisert.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.