Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengtykkelse og plekter


Palle

Anbefalte innlegg

Yo. Har brukt 010-strenger i alle år og kombinert det med 73 - 88 i plektertykkelse. Som har fungert ypperlig. Men nå som jeg har skifta til carbon nylon plekter, som er ubøyelig så blir det sinnsykt vanskelig med speed picking og galloperinger på den lave E-strengen. Strengene blir alt for myke i forhold til plekteret. Mister farten. Har også justert strengene nærmere ned mot kroppen,uten at jeg skjønner hva det har med saken å gjøre(?). Så er det på tide å vrenge opp strengtykkelsen? Isåfall, opptil hvilken størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går fra et relativt mykt plekter til et som ikke kan bøyes i det hele tatt så er det ikke så rart at det er uvant. Jeg vil anbefale å bare bruke noen dager på å venne deg til det. Er jo tross alt ganske stor forskjell på de plekterne, så jeg er skeptisk til om en litt tykkere streng virkelig vil gjøre så stor forskjell.

Med det sagt så kan det jo være kult å prøve 10-52 for lydens skyld! Vurdert det selv mange ganger, bare aldri fått kommet så langt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yo. Har brukt 010-strenger i alle år og kombinert det med 73 - 88 i plektertykkelse. Som har fungert ypperlig. Men nå som jeg har skifta til carbon nylon plekter, som er ubøyelig så blir det sinnsykt vanskelig med speed picking og galloperinger på den lave E-strengen. Strengene blir alt for myke i forhold til plekteret. Mister farten. Har også justert strengene nærmere ned mot kroppen,uten at jeg skjønner hva det har med saken å gjøre(?). Så er det på tide å vrenge opp strengtykkelsen? Isåfall, opptil hvilken størrelse?

Snakker om speedpicking, om du ikke klarer det like godt med et hardt plekter så er du nok litt på bærtur uansett.

Greit å sette seg ned, øve sakte og ha presis fremgang. Bare et tips!

Snakker om strengstørrelse- som vibratofreak vil jeg absolutt ikke anbefale deg å gå opp i gauge før du er badass der du allerede befinner deg.

Selv har jeg brukt både 8 og 12, men nå bruker jeg 9, da fingertrælene mine lever best med det!

Og det med at lyden blir så jævli mye bedre ved høyere gauge, er litt bløff. Det meste ligger i fingre, amp og mikrofoner!

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt det et par uker faktisk,men har ikke øvd så mye på fast picking så det kan vel være at jeg er litt outta practise.Men jeg vil jo tro at tykkere strenger vil gjøre dem strammere. For jeg føler på en måte at den lave E`n bare blir som en spaghetti mot det harde plekteret,og da blir det ikke noe særlig fart og friksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt det et par uker faktisk,men har ikke øvd så mye på fast picking så det kan vel være at jeg er litt outta practise.Men jeg vil jo tro at tykkere strenger vil gjøre dem strammere. For jeg føler på en måte at den lave E`n bare blir som en spaghetti mot det harde plekteret,og da blir det ikke noe særlig fart og friksjon.

Ålreit mister. Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men E standard tuning er ganske så allsidig, og metall om en ønsker det.

Hvis du ikke vil tune standard, så blir det nok tykkere strenger. Thumb rule er .001 per halvtone ned, dvs at om du har tuna til drop C må du opp i .013 minst, og .011 på G C F A D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der tommefingerreglene er ikke alltid sant.

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente med den siste linjen.

011 til en tone ned (til D) og 013 til C? Altså ikke-drop-C.

Drop C er å stemme en gitar til D og så stemme ned den tykkeste E-strengen en hel tone til.

Men nå skaper vi vel bare unødvendige forvirringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der tommefingerreglene er ikke alltid sant.

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente med den siste linjen.

011 til en tone ned (til D) og 013 til C? Altså ikke-drop-C.

Drop C er å stemme en gitar til D og så stemme ned den tykkeste E-strengen en hel tone til.

Men nå skaper vi vel bare unødvendige forvirringer.

C og resten til D ja. Det jeg sa.

E: Ah jeg skjønner hva du mener. Jeg mente 13 standard til lav E, jeg aner ikke hva den egentlige tykkelsen blir, bare settet!

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.