Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strat vs. Superstrat


johannes

Anbefalte innlegg

Hellu!

Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg en stratocaster av noe slag.

Da står valget mellom Fender, eller en "Superstrat"...

Det jeg mener med superstrat er stratocastere produsert av f.eks. Suhr, Tom anderson, Tyler osv.

Spørsmålet er hvilke forskjeller det er på disse to typene gitarer. Jeg vet at pris ofte er en stor forskjell, men hva om en Fender koster det samme som en "serieprodusert" Suhr, f.eks en pro S1? Er det generelt sett noen kvalitetsforskjell på disse?

Mulig det blir litt banalt og spørre, men er det generelt sett noen stor forskjell i lyd, spillbarhet og kvalitet på de forskjellige typene stratter?

Edit: Hvordan er bruktprisene på Fender? Igjen, generelt sett! :P

Jeg er mest interessert i Suhr, da jeg har sett meg ut en veldig fin Suhr-strat! :)

Endret av johannes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ''superstrat'' mener man vel en strat med floyd rose, 24 bånd og humbuckere? Men uansett, etter det jeg har hørt er Suhr bedre enn Fender med tanke på overall byggekvalitet. Tror det samme gjelder de andre nevnte merkene, uten å være helt sikker.

Med tanke på bruktprisene til Fender, tror jeg de fleste am standard ligger rundt 6-7, mens am deluxe ligger et par lapper over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sett for meg at strat er en gitar som ser ut som Fender sine strats.

Suhr og de gitarene der ser jo nesten ut som standard superstrats.

En Fender strat med HSS er fortsatt en stratocaster selv om den har humbucker lizzzzzm.

Men det er vel sikkert ingen fasit på dette..

For meg er ihvertfall dette en strat:

1826734065_499dde27c7.jpg

Kilde: http://flickr.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppsummere:

Du har:

Strat

Fat strat (strat med 1 humbucker)

Double fat strat (strat med 2 humbuckere)

Superstrat, minner om strat men med litt mer aggressivt utseende som spissere horn og headstok, gjerne med humbuckere, floyd, og 24 bånd.

EOD!

Nå når denne diskusjonen er lagt død, så ja, en Suhr, Tyler, Tom Anderson o.l. er dyrere gitarer med høyere kvalitet enn en standard USA strat.

Og ovennevnte merker kan levere både strater, superstrater, og alt imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjengi litt av linken SHV viste til: "There is no formal definition of a superstrat[3];"

Og legg merke til at SHV skriver gjerne med buckere, floyd og 24 bånd. Ingen av delene er nødvendigvis noe måste, men er likevel kjennetegn. Hva du kaller en superstrat er helt opp til deg selv. Kall det gjerne en rånestrat, jamfør bilkulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg uttrykker meg uklart, men det var ikke definisjonen på en superstrat jeg først og fremst var ute etter, jeg skrev jo i første innlegg hva jeg la i utrykket. Nok om det, og takk for oppklaringen! :P

Jeg prøver igjen:

Jeg skal ha strat. Suhr eller Fender? Begge er brukt.

F.eks.:

Suhr - shv som selger om jeg ikke tar helt feil? :)

eller

Fender

Fender 2

Bare eksempler, veldig aktuelle, men like fullt eksempler. Det jeg i utgangspunktet er ute etter er tanker om forskjellene på disse typene gitarer, både positive og evt. negative.

Endret av johannes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke mikrofoner vil du ha? Jeg synes personlig at en strat blir mye mer allsidig med en humbucker i bro. Andre vil kanskje si at det er synd og skam. Kommer an på hva du vil ha. Kommer du til å bruke vibsystemet vil du kanskje ha nytte av låsbare stemmeskruer. Om det uansett ikke blir brukt spiller det litt mindre rolle.

Å sette et markant skille på Fender og Suhr som merker tror jeg mange vil vegre seg for. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.