Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner - Damegitar med nylonstrenger


Spilla

Anbefalte innlegg

Jeg er rimelig nybegynner i gitarverden. Har en stålstrengsgitar hjemme, men jeg syns det er tungt å spille på den. Selv de enkleste grep gir problemer, da jeg føler at fingrene mine ikke strekker til.

Helt enkelt lurer jeg på om noen har forslag til gitarer som er litt slankere i formen/mindre i størrelse. Har tidligere spillt på en 3/4-gitar. Det ideelle hadde kanskje vært noe midt i mellom fullskala og 3/4? Helst med nylonstrenger, da jeg som sagt har en stålstrengsgitar fra før :)

Bruk: basic oppøving av grep og fingre. Kanskje driste meg til noe opptak av selvkomponert.

Sånn prismessig kan jeg gå opp til ca 2500,-

Endret av Spilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du bor i landet, men om du har en musikkforetning innen rimelig nærhet så tror jeg det beste er om du tar en tur selv og prøver ut litt forskjellig. Personlig tror jeg ikke nylonstrenger nødvendigvis er bedre en enn lettspilt stålstrenger, da de som regel har mye bredere fingerbrett, og en radius på halsen som gjør at i alle fall barre-akorder kan være vanskelige for en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylonstrenger på det budsjettet ville jeg gått for en 3/4-størrelse, for det lages veldig lite 7/8 eller lignende i nylon, og de er skjelden verdt pengene.

En stålstrenger har jo også en smalere hals som gjør det lettere for små fingre å rekke over alle strengene, på tross av at det er litt tungt å trykke ned.

Jeg ville nok anbefalt deg en Walden T550 som du setter .011 eller .010 stålstrenger på. Den er 7/8, låter bra, er lettspilt og innenfor budsjettet ditt. Hvis du skal utvide budsjettet er Taylor Big Baby en skikkelig bra gitar, men den er jo 2x budsjettet ditt, så regner med at det ikke er aktuelt. ;) Vet ikke en gang hvorfor jeg nevner den. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider