Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner - Damegitar med nylonstrenger


Spilla

Anbefalte innlegg

Jeg er rimelig nybegynner i gitarverden. Har en stålstrengsgitar hjemme, men jeg syns det er tungt å spille på den. Selv de enkleste grep gir problemer, da jeg føler at fingrene mine ikke strekker til.

Helt enkelt lurer jeg på om noen har forslag til gitarer som er litt slankere i formen/mindre i størrelse. Har tidligere spillt på en 3/4-gitar. Det ideelle hadde kanskje vært noe midt i mellom fullskala og 3/4? Helst med nylonstrenger, da jeg som sagt har en stålstrengsgitar fra før :)

Bruk: basic oppøving av grep og fingre. Kanskje driste meg til noe opptak av selvkomponert.

Sånn prismessig kan jeg gå opp til ca 2500,-

Endret av Spilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du bor i landet, men om du har en musikkforetning innen rimelig nærhet så tror jeg det beste er om du tar en tur selv og prøver ut litt forskjellig. Personlig tror jeg ikke nylonstrenger nødvendigvis er bedre en enn lettspilt stålstrenger, da de som regel har mye bredere fingerbrett, og en radius på halsen som gjør at i alle fall barre-akorder kan være vanskelige for en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylonstrenger på det budsjettet ville jeg gått for en 3/4-størrelse, for det lages veldig lite 7/8 eller lignende i nylon, og de er skjelden verdt pengene.

En stålstrenger har jo også en smalere hals som gjør det lettere for små fingre å rekke over alle strengene, på tross av at det er litt tungt å trykke ned.

Jeg ville nok anbefalt deg en Walden T550 som du setter .011 eller .010 stålstrenger på. Den er 7/8, låter bra, er lettspilt og innenfor budsjettet ditt. Hvis du skal utvide budsjettet er Taylor Big Baby en skikkelig bra gitar, men den er jo 2x budsjettet ditt, så regner med at det ikke er aktuelt. ;) Vet ikke en gang hvorfor jeg nevner den. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i det Hr Larsen sier - prøv en Walden t-550 ! riktignok er det en stålstrenger, men den er lettspilt og føles betydelig mindre og mer praktisk enn vanlige stålstrengere. Går du ned et hakk i strengetykkelse og får justert oversadel og bro litt i høyde, finner du neppe en mer lettspilt gitar selv med nylonstrenger.

Se denne tråden for mer info om denne gitaren : http://forum.gitarnorge.no/Akkustisk-gitar...ten-t23827.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Det ligger 3 stk på Reverb, men en fra Japan og to fra UK. Samme på Ebay, kun Japan og UK. I Norge er det vel bare å følge med på Marketplace på Facebook og Finn.no. Keg har også kjøpt gitarer på svenske blocket.se og tradera.com, men det medfører usetthandel og moms (som fra Japan og UK) hvis man skal ha den tilsendt og ikke tar en harrytur samtidig. Går også å legge ut en ønskes kjøpt-annonse på Finn og håpe på napp.
    • Jeg ønsker å avslutte min konto, vet ikke hvordan man gjør det
    • Noen som vet om hvor jeg kan få i tak på en epiphone g400 korina i Norge? Hadde en før men solgte den, nå angrer jeg.
    • Jeg liker ferske strenger og bytter gjerne når jeg må, til Ernie Ball eller DA som er reimeligere.  Spiller ikke live eller i band lenger, men vet om et par som spiller mye mer enn meg og verdsetter den ekstra kosten med Elixir for å slippe å bytte så ofte. Går litt på bekostning av lyd, da Elixir har "mindre klang" i seg men til gjengjeld varer lenger.
    • Takk. Mener å huske at Elixir ble regnet som å være best blant mange.. Men hvordan er synes å dette nå? Og dersom man f.eks spiller en del live og bytter strenger ofte så har det vel mindre å si eller?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.