Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Piezo prosjekt


Anbefalte innlegg

Fikk blod på tann etter å ha lest en annen tråd her på forumet om piezo pickups. Nå har jeg handlet inn deler og installert en piezoskive i klem mellom gitarhalsen og selve kroppen. Alt som trengs er å borre et lite hull fra hulrommet til halsen over til hulrommet for neck pickup. Av en eller annen grunn var dette hullet allerede boret i min gitar så installeringen var planke. Har testet litt med å bare koble rett på jacken og det låter fett.

Så over til første spørsmål. Tenkte å ha en liten boost for piezoen ombord i gitaren. Har blitt tipset om denne, som ikke ser værre å lappe sammen enn at jeg skulle klare det selv: http://www.aronnelson.com/gallery/main.php...proved.gif.html

Spørsmålet mitt er hva gjør denne poten her, og kan jeg evt. kutte den ut?

På input og output, skal begge lederne fra piezoskiva kobles på samme punkt? dvs. kobles sammen?

Om noen har forslag til hvordan jeg skal gjøre koblingene i gitaren er jeg takknemlig for input. Tenkte å ha en 3-veis miniswitch med ett oppsett som: Kun piezo/piezo av/både piezo og magnetiske pickups. Tanken er å koble alt på samme jack. Er videre usikker på om jeg skal ha volum og/eller tonekontroll for piezoen. Er lite villig til å ofre en av de eksisterende potene så vurderer å droppe dette. Forslag til kabling?

Er ganske noob på dette så håper på svar :rolleyes:

Endret av Keith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er en volum ja, herlig. Er et LP oppsett, 2 volum og 2 tonepots. Jeg kunne selvfølgelig ofret den ene tonekontrollen og hatt en master-tone, men da heller jeg mer mot en stereopot for piezoen. Blir jeg nødt til å ha en stereo ut? Tenkte å plugge alt på same amp og da blir stereo og en splitter tricky. Vil jeg ikke kunne blende magnetiske pickups og piezo? Må jo bare spørre av ren uvitenhet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting- blende magnetisk og piezo går helt fint. Har en gitar der man kan gjøre det. Det andre- jeg har lest, ikke erfart, at hvis man skal Ok lyd i en piezo så er det et stort poeng å ha preampen nære piezoen, altså ikke lang ledning mellom piezoen og elektronikken. Derfor er det vanlig å ha preampen i gitaren, eller som en "dongle" rett på utsiden av gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi går for den løsningen, og takk for innspill! Blir sikkert litt prøving og feiling i første omgang uansett. Noen som har aktulle koblingsskjemaer for piezo med nevnte 3-veis switch? Kunne vært greit å hatt en mal.

Vet jeg spør og graver her, men noen som vet om dette:

På input og output, skal begge lederne fra piezoskiva kobles på samme punkt? dvs. kobles sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting- blende magnetisk og piezo går helt fint. Har en gitar der man kan gjøre det. Det andre- jeg har lest, ikke erfart, at hvis man skal Ok lyd i en piezo så er det et stort poeng å ha preampen nære piezoen, altså ikke lang ledning mellom piezoen og elektronikken. Derfor er det vanlig å ha preampen i gitaren, eller som en "dongle" rett på utsiden av gitaren.

Takk for innspill! Dette er også planen. Har montert piezoen i halsfestet og kablet via routingen i gitaren ned til hulrommet med potsa. Dette er nok det nærmeste jeg får plass til preampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner nesten med det var mitt inlegg du leste om piezo? ;) Kan du si ifra når du har fått dette til å virke? Hvis du kunne ordne et koblingsskjema på hvordan du gjorde det, eller hvis du finner et koblingsskjema på dette. Jeg tenkte å kjøre en master tone-pot, og tre volumkontroller, og det er nok den beste og enkleste løsningen. Samt en mini-switch nede ved potene på gitaren.

Hvordan piezo er det du bruker? Du får jo kjøpt piezo-bridge til les paul, slik at du ikke kan se den i det heletatt...

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg skal se hva jeg får til.. Har bare ikke fått somla meg til å bestille opp no småtteri jeg trenger for å få det ferdigstilt. Jeg vil helst ikke ofre en tonekontroll, men ser at det er en praktisk løsning.

Bruker en helt vanlig piezoskive, 10kr hos radioshack :rolleyes: Denne er montert i halsfestet mellom gitarkroppen og halsen så synes ikke (Ja, de er syltynne). Tror resultatet blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.