Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal strengene klinge helt fritt samme hvor hardt man spiller?


YudAmygdala

Anbefalte innlegg

Skal strengene klinge helt fritt samme hvor hardt man spiller eller er litt skramling nedpå gripebrettet "lov"? Hva er "vanlig"? Og hvordan er din gitar satt opp?

Diskuter!

Personlig har jeg nok alltid hatt litt skramling, men egentlig vil jeg jo ikke det. Men jeg er usikker på om det i det hele tatt er mulig å få det til uten å ha sykt høye og tykke strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er forferdelig mye så går det ikke ut over lyden noe særlig, så det må nesten bli opp til hva du er komfortabel med. Jeg har litt strengeklirr på alle gitarene jeg har hatt og det gjør meg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gjøre en elektrisk gitar kjemisk fri for strengeklirr, må den settes opp like høyt som en akustisk.. Det ligger i kortene at en elektrisk har litt strengeklirr, spesielt hvis du har et kraftig anslag. Det man må fokusere på er hva man faktisk hører når man spiller elektrisk gjennom pickups og forsterker, ikke hva man hører når man spiller gitaren akustisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke hører klirret igjennom forsterkeren er jo greit, men det påvirker likevel strengevibrasjonen da selvsagt også påvirker tonen. Det sies at mindre klirr = fyldigere tone, men om jeg hører forskjell selv har jeg ikke testet godt nok til å uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null skramling på min gitar, men jeg har hatt det før. Spes rett etter jeg skiftet strenger (På andre gitarer), og jeg må si at det har aldri plaget meg.

Hører ikke det uansett når en spiller med amp. Om det er så ille at du mister sustain, eller mister hele nota ved bending osv da er halsen skeiv, eller brua på heves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nylig spørsmål fra en eier av en PRS custom 24 om jeg syntes stengehøyden hans var for høy,og jeg måtte si som sant var:

at jeg syntes den var forbausende lav.Imidlertid fantes det ikke antydning til klirring på den gitaren!

Dette er noe jeg ikke forstår,men jeg godtar det bare,uten å spekulerer mer på det.

Svaret er nok ganske enkelt - gitarer med kortere skala er mindre plaget med strengeklirr, dessuten er ikke akkurat Fender kjent for å være best i klassen når det gjelder bearbeiding av bånd etter montering.. PRS derimot.. Altså kort sagt - er båndene litt ujevne i høyde i forhold til hverandre (noe de stort sett er, etter maskin montering) er det opp til produsenten å utføre en kontroll og en eventuell båndsliping med etterfølgende crowning (forming av kurven på toppen av hvert bånd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.