Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EMG på en Ibanez rg2550z


sanderm

Anbefalte innlegg

Da er det installert, testet og i høy grad godkjent. :)

For å gjøre en lang historie kort:

Først, løsnet jeg pu'er og potene.

rg2550-emg-3.jpg

Så inn med EMG'ene og emg-pot'ene etter å ha lodda batterifestet på jack i tillegg til en ledning hver til volum og tone. (BRUK FLUKE)

På grunn av loddebolt som ikke var varm nok til å lodde jord til lokket til pot'ene måtte en spesialpatent til. (Med litt maskeringstape som isolasjon.)

5way switchen er ganske standard, og mye enklere når man slipper coil-split'ing og denslags. Bruker bare 1-4. Tenkte å sette i en fenderswitch, men den er mye dypere, så nei.

En kompis hjelper til med litt rockepreg.

rg2550-emg-4.jpg

Og vips..

rg2550-emg-5.jpg

Så må jeg få meg en overfres. Masse plass under plekterbrettet, men det må freses opp. Batteriet går akkurat ikke i jack-hula, og der vil jeg ikke frese det noe dypere.

Høres veldig bra ut, selv om SA'n blir bittelitt spinkel i midten. Den gjør ikke veldig mye fra eller til de andre pu'ene heller, men har mye kraftigere og penere tone enn den opprinnelige.

60'n er utrolig fet og clean, 85'n ble steinhard, men også fin clean. Denne gitaren blir sånn en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterimessig så skal jeg gå en runde til på det før jeg freser. Skal skaffe meg en loddestasjon med litt mer temperatur i, og sette kablene riktig og solid på plass samt trimme dem litt. Det er ei diger kabelruke under pottene nå, måtte bare begynne å teste - hadde ikke tid til kosmetisk tull.

Tror ikke jeg gidder å gjøre noe med SA'n, den er mest for å fylle hullet i plata uansett.. Men konseptet med "fat-control" er jo interessant! :) Begynner jeg først å frese under der, er ingenting hellig lenger :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMG ser veldig riktig ut på den gitaren. Putta EMG inn i min første gitar (en billig RG), og det utgjorde STOR forskjell i lyd, feedback og støy. Synes å huske at jeg måtte skave ut et par fliser med kniv for å få plass til batteriet, men her er det mulig jeg husker feil (er vel nærmere 20 år siden nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMG ser veldig riktig ut på den gitaren. Putta EMG inn i min første gitar (en billig RG), og det utgjorde STOR forskjell i lyd, feedback og støy. Synes å huske at jeg måtte skave ut et par fliser med kniv for å få plass til batteriet, men her er det mulig jeg husker feil (er vel nærmere 20 år siden nå).

Ja - den ble kulere å se på også! - Tror jeg blir nødt til å fjerne litt treverk, ganske så sikker. Måtte også file litt i plekterbrettet, det er litt trangt der. EMG'ene er generelt større enn originalene og, så jeg kommer til å gjøre jobben litt grundigere og bedre når det verste suget har gitt seg. Det tar tid å stemme opp edge zeroen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hucker her på forumet hadde en fin løsning med batteriet. Han skjerte hull til batteriboks på siden av gitaren. Så veldig bra ut. Tror det ligger en tråd med det her på forumet.

Men er du sikker på at du ikke klarer å lure inn det batteriet?

Jeg eier den gitaren nå, og det ser veldig bra ut, + at det er kjempelett å skifte batteri :) Bare å skyve ut batteri-luka, og inn med et nytt ett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier den gitaren nå, og det ser veldig bra ut, + at det er kjempelett å skifte batteri :) Bare å skyve ut batteri-luka, og inn med et nytt ett :)

Hadde vært topp om du hadde et bilde av patenten der - så man kunne høstet litt inspirasjon.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.