Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppussingsprosjekt -> Rg-470


oleb

Anbefalte innlegg

Da har jeg byttet til meg en sliten gammel Ibanez RG-470 (tror jeg det er).

Planen var å bruke denne i puddelbandet, men jeg har lyst til å koste på den litt godsaker før jeg tar den i bruk.

Det jeg tenkte å gjøre er:

- ny tremolo

- nye stemmeskruer

- nytt strengetre (den stanga bak låseskruene)

- nye oversadel med låseskruer

- nye volum- og toneknotter

- ny pickupswitch (den skraper litt)

- muligens nye pickuper (må teste de litt først)

All hardware skal være svart, da dette blir en skikkelig rockeøks.

Siden jeg har veldig lite peiling på ibanez og floyd rose generelt, tenkte jeg at jeg kunne bruke denne tråden til å stille alle mine dumme spørsål. Euphor; jeg forventer støtte fra deg her!

Litt bilder av "beistet":

post-1357-1248907964_thumb.jpg

post-1357-1248907944_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første post på lista er:

Tremolo!

Har skrudd ut den som sto i da jeg fikk gitaren, og modellbetegnelsen lyder: "Ibanez LO-TRS TREM" (licensed under floyd rose pats.). På baksiden står det Takeuchi.

Er dette en lo-pro double locking floyd? Fant en skisse av en lo-pro double lock licensed floyd, og de fleste mål ser ut til å stemme greit overens:

post-1357-1248908229_thumb.jpg

Har veldig lyst på en original floyd rose. Jeg fant denne på ebay:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...sid=p2759.l1259

Vil denne passe? Vet ikke helt hva alle målene betyr, men den avviker med 2mm på "overall width". Denne er 92mm, min målte jeg til omentrent 94mm (samme som i skissen over). Denne inkluderer jo til og med oversadelen også, men jeg stusset litt på at dette er en TOP MOUNT oversadel. Så vidt jeg kan skjønne er dette en oversadel som festes ved hjelp av to korte stjerneskruer fra forsiden. Min festes ved hjelp av to litt lengre umbracoskruer fra baksiden!?

Ser at mellomrommet mellom strengene er 10.8mm. Dette var litt vanskelig å måle på min gitar ved hjelp av tommestokken min, men jeg er ganske sikker på at jeg havnet på 10.8mm. Er dette standard på alle lo-pro floyder?

Her er et bilde med det som følger med floyden. Hva er de to dingsene jeg har ringet rødt rundt?

post-1357-1248908552_thumb.jpg

Til slutt, finnes det noen gode alternativer til original floyd rose som ikke koster skjorta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh- jeg sliter litt her. Det er jo mulig at du har fått fatt i noe der alt er utslitt, men altså- du har kjøpt en gitar som er en klassiker, og der delene er noe av det mest slitesterke man kan få fatt på.

Hvorfor skal du bytte stemmeskruer? De brukes jo bare til å stemme "sånn passe" på en gitar med låsing?

Hvordan kan du se for deg at strengetreet er utslitt, slik at man trenger å skifte det?

Og når det gjelder resten, bortsett fra at du vil ha andre pickups, noe som er en smakssak, og kanskje kan redusere verdien av gitaren, hvorfor vil du skifte det? Er det knaslete lyder, eller at det ikke virker slik det skal?

Edit- trådstarter postet før meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh- jeg sliter litt her. Det er jo mulig at du har fått fatt i noe der alt er utslitt, men altså- du har kjøpt en gitar som er en klassiker, og der delene er noe av det mest slitesterke man kan få fatt på.

Hvorfor skal du bytte stemmeskruer? De brukes jo bare til å stemme "sånn passe" på en gitar med låsing?

Hvordan kan du se for deg at strengetreet er utslitt, slik at man trenger å skifte det?

Og når det gjelder resten, bortsett fra at du vil ha andre pickups, noe som er en smakssak, og kanskje kan redusere verdien av gitaren, hvorfor vil du skifte det? Er det knaslete lyder, eller at det ikke virker slik det skal?

Edit- trådstarter postet før meg..

Takker for kjapt svar :)

Når det gjelder verdien på gitaren, bekymrer ikke det meg så veldig, da jeg byttet den til meg for noe rask jeg ikke hadde bruk for. Kan ikke tenke meg at denne gitaren er verdt så mye i utgangspunktet heller?

Ang tremolo:

I følge selger holdt denne dårlig på stemminga i flytende "form", og måtte låses for å fungere optimalt. Jeg så for meg at disse lisensierte floydene ikke var noe særlig å samle på, og tenkte derfor å bytte hele rukla for å få noe mer stabilt. Som nevnt tidligere, så har jeg lite peiling på ibanez og floyd rose, men håper å lære noe i prosessen med denne gitaren. Mener du at floyden som står på denne gitaren er av god kvalitet?

Ang stemmeskruer:

De er slarkete, og fem av de er i gull, mens én er i sølv.

Ang strengetre:

Det er brukket rett av.

Det er kanskje ikke en nødvendighet å bytte stemmeskruer, men jeg tenkte å bytte alt av hardware til svart mens jeg nå var i gang. Gull hardware er ikke akkurat min favoritt :)

Ang pickuper/pickupswitch:

Pickupswitchen skraper (i følge selger), og må i hvertfall sees over.

Som sagt, så er pickupbytte bare noe jeg vurderer. Jeg har knapt spilt på gitaren, og har enda ikke prøvd den på en amp. Viser det seg at pickupene som står i låter greit, skal jeg selvfølgelig ikke bytte de.

Til slutt vil jeg nevne at dette ikke er noe jeg gjør for å prøve å øke verdien på gitaren, men mest for å lære litt mer om ibanes generelt og floyd rose-systemet. I tillegg syns jeg det er morsomt å ha noe å pusle med :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da skjønner jeg mer. Det er andre her som har mer peiling på flytende stol enn meg, men jeg er ikke så sikker på at en original FR er bedre enn den som sitter i gitaren. Etter det jeg har lest så er det Gotoh som gjelder.

Ibanez- stolene av litt dyrere type har godt rykte.

Ibanez- gitarer laget i Japan har en F først i nummeret, så hvis det du oppgir er serienummeret, er det en gitar produsert i Korea eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt i går på jemsite, og fant ut at det er en TRS type floyd jeg har, som skal være av den akseptable sorten. Jeg skal prøve å sette opp gitaren skikkelig for å se hvordan stolen fungerer flytende.

Fant noen Gotoh-stoler, men de er dyrere enn hva jeg ønsker å bruke på denne gitaren.

Nummeret står på et klistremerke bakpå hodet på gitaren. Regner med at det er serienummeret...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt i går på jemsite, og fant ut at det er en TRS type floyd jeg har, som skal være av den akseptable sorten. Jeg skal prøve å sette opp gitaren skikkelig for å se hvordan stolen fungerer flytende.

Fant noen Gotoh-stoler, men de er dyrere enn hva jeg ønsker å bruke på denne gitaren.

Nummeret står på et klistremerke bakpå hodet på gitaren. Regner med at det er serienummeret...?

Lo-TRS du har på den? Den har eg høyrt mykje dårleg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RG470 høres fornuftig ut. Noen av disse kom med Edge tremolo, andre med Lo-TRS - som din. Skal være fullt mulig å sette opp begge med full funksjonalitet. :)

Personlig ville jeg beholdt tremoloen, da disse koster en god del å bytte. Mange har foretatt bytter på Jemsite, men det er litt vanskelig å vite hva som passer hvor. Ser nesten ut som om det har litt med flaks å ikke å gjøre. Mulig det finnes spesifikke opplysninger om match til Lo-TRS, jeg aner ikke.

Skaff deg et strengetre og rosa mikker. Da ser gitaren mer enn herlig nok ut til puddelrock. :D Kanskje noen knotter som ikke matcher, og du er i mål. :) Misliker du gull kan du alltids prøve å spraye alt som er gull med en annen farge. Vegvesenet har en fin orange som duger til slikt...

EDIT: Fra linken til Tore: "LoTRS I/II: most famously known to be replaced with the Original Floyd Rose or Gotoh FR. If you are replacing the studs, you will need to drill your guitar to accomodate the new bigger studs."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke omdette er blitt besvart, men Ibanez Edge tremoloene er veldig sterke, og jeg har ikke problem med dem på noen av gitarene mine når de er innstilt riktig! Om det skulle være at den holder tuning dårlig, har du enten innstilt den feil, eller to, så må du slipe edgen og evt. bytte skruene som den står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.