Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Montere Piezo?


oystein1988

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lyst til å sette på en piezo på min Les Paul, men har en del spørsmål ang dette. Må jeg ha en stereokabel fra gitaren? Hvordan er det vanligst og bruke dette? Har sett på Slash sin signaturgitar at det er en bryter som velger mellom humbuckerne og piezoen, jeg tenkte også på å gjøre noe sånt, men er litt usikker på hvordan dette virker mtp kabel til amp og sånn. Er det ikke også ganske forksjellig output mellom piezoen og humbuckerene?

Er det noen som har noe erfaring med dette, så hadde jeg satt pris på om noen forklarte meg litt nærmere ang hvordan dette virker.

Dette er den jeg tenkte å montere http://cgi.ebay.com/Fishman-PowerBridge-Tu...93%3A1|294%3A50

Mvh Øystein Bjørkelo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du må ha stereo fra gitaren som går ut i en Y-pluss med 2 monojacks på. En elektrisk og en piezo... Den piezoen går vanligst rett i DI-PA eller en akkustisk amp

Okay takk for svar. Leste at den bryteren på Slash signatur gitar var treveis. Altså humbuckers, blandet, eller piezo.

Blir vel kanskje dumt å kjøre signal fra piezo inn i en jcm800 som ganske lett vrenger med litt volum. Det er jo ingen volumpot på piezoen så man kan ikke skru den ned slik som man kan på humbuckerne for å få "clean" lyd? Virker vel kanskje ikke på samme måte uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel koble en volumpot på den ja. En kompis har en Fender Nashville Power Tele, den har piezo og en slik «stacked pot»:

3479_1lg.jpg

Da slipper du å ofre den ene tonepoten eller borre et ekstra hull.

Glem ikke skinnbuksa og flosshatten, da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel koble en volumpot på den ja. En kompis har en Fender Nashville Power Tele, den har piezo og en slik «stacked pot»:

3479_1lg.jpg

Da slipper du å ofre den ene tonepoten eller borre et ekstra hull.

Glem ikke skinnbuksa og flosshatten, da... ;)

Allerede skaffet det ;)

Nei, vet det virker litt fanboy og gjøre akkurat likt som han, men jeg liker lyden hans, og hvordan han bruker utstyret, så jeg tenkte jeg skulle prøve ut det samme. Den volumkontrollen var bare vanvittig stygg da. Kan se for meg den på en fender, men ikke en les paul :P tenkte å ha en liten tre-veis bryter mellom tonekontrollerne, til å velge mellom humbuckers og piezo. Men det blir ikke aktuelt å borre i den før jeg får prøvd dette ut da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stereo-potmeter er i bunn og grunn 2 pot's med ett skaft. Du kan bruke en dobbel-skaftet pot (bildet over) eller en enkelt-skaftet pot. Ved en enkelt-skaftet pot bruker du èn knott, gjerne den orginale. Det du imidlertid må ha er en toggleswitch for å velge om du skal kontrollere vanlig eller piezo... Dermed slipper du å montere en ekstra vol og tonekontroll, men du må bytte ut de orginale med stereo og montere en toggleswitch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stereo-potmeter er i bunn og grunn 2 pot's med ett skaft. Du kan bruke en dobbel-skaftet pot (bildet over) eller en enkelt-skaftet pot. Ved en enkelt-skaftet pot bruker du èn knott, gjerne den orginale. Det du imidlertid må ha er en toggleswitch for å velge om du skal kontrollere vanlig eller piezo... Dermed slipper du å montere en ekstra vol og tonekontroll, men du må bytte ut de orginale med stereo og montere en toggleswitch

Hvor mange pots er det jeg trenger å bytte ut til stereo da? Er vel ikke tonekontroll på piezoen tror jeg. Tror det er tre volum på den slash signaturen, og en master tone kontroll, og en 3-veis bryter. Kan jo være en mulighet det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg heller gått for ja. De fordømte tonepotene står på fullt hele tida uansett så :P

Tja, hvertfall mesteparten av tia.. Tror jeg går for den løsninga jeg...

Hadde vært ålreit å kunne ordne en push/pull pot til å slå tonekontrollen fra 0 til 10 ved et trykk. Men det blir kanskje mye mikkmakk, må få ordne piezoen først hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.