Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et par spørsmål til første "build"


Anbefalte innlegg

Hey folkens.

Jeg har et par spørsmål ang min første gitar build, som jeg hadde håpet noen her kunne hjelpe meg med.

Blir vel kanskje mer en "gitar montering" enn en full build dog...

Jeg har en halvræv strat kopi (Phil eller noe sånt) som jeg skalloperte en gang i tiden. Dette ble så som så, og jeg spilte aldri noe mer på den gitaren.

Jeg har nå bestemt meg for å bruke den svarte kroppen til å bygge meg en ny gitar.

Så jeg har kjøpt en maple hals, og satt den på kroppen. Den er dog bare 21 bånd, og den forrige var 22. Og første spørsmål lyder som følger:

Er det noen "standard" mål på dette, eller er dette ren gambling på om intonasjonen blir riktig?

Jeg gjorde et kjapt mål, og det så ok ut, men jeg har aldri gjort dette før.

Jeg skal også bytte stolen til en wilkinson gotho trem. Dette egentlig kun fordi jeg hadde en liggende, og den gamle stolen sugde...

Noen tips før jeg kaster drillen ned i gitaren og ser om jeg treffer sånn halveis? :ninja:

Videre tenkte jeg at jeg skulle putte et sett med Fender Samarium Cobalt noiceless pups i den. Bytter også ut pottene, og neste spørsmål: Hva slags pots burde jeg bruke her? Dette har jeg aldri satt meg inn i før, men det er vel litt forskjell på dem etter hva som burde brukes til volum og tone og aktive og passive osv?

Om noen er interesert kan jeg sikkert hive opp noen bilder etterhvert.

Målet er en svart strat med maple hals, sort plekterbrett, hvite pups og hvite knotter. (ligne på Gilmour black strat? :ninja: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den halsen du bytter med må ha samme "Neck scale" som den forrige. "Neck scale" er lengden fra bro (bridge) til nøtt (nut). På en Stratocaster vil denne lengden typisk være 25,5 tommer (kan hende din er anderledes siden det er en kopi). Du får måle og se om det har blitt riktig; avstanden mellom båndene skal være lik mellom den gamle og den nye halsen, og lengden fra bro til nøtt skal også være lik. Er den ikke det så får du en gitar som har mer en intonasjonsproblemer...

Ang pot er det vanlig å bruke 500K Ohm på humbucker og 250K Ohm på single coils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at så lenge du kan justere bro slik at det er like langt mellom 12. og 0. band og bro så går det greit?

Det stemmer, men det er ikke alltid like lett å flytte broen hvis det er frest ut plass til Trem, Floyd o.l.

Endret av Hank
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er vel skalaen forskjellig eller?

Nei, poenget er at gripebrettet rekker lengre inn i kroppen når halsen har 22 bånd i forhold til 21. Dette er løst ved at det ekstra båndet sitter på en "leppe" som stikker utenfor det punktet hvor selve halsen slutter. Denne "leppen" blir liggende over plekterbrettet og man vil derfor ikke se at halsen har en trappeformet ende. Dermed vil altså avstanden fra bro til f.eks 21 bånd være nøyaktig det samme på en 21 og 22 bånds hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.