Web Analytics
Jump to content

Heimsnekkra gitar

Recommended Posts

Jeg bestemte meg i helga for å lage min egen gitar. Da jeg mangler kunnskap og designertalent til å finne opp hjulet på nytt falt valget på strat-formet gitar. Nå er tre og templates på vei fra stewmac, og jeg gleder meg igjen som en liten unge!!!

Jeg har begrenset med tid, så jeg kommer til å lage del for del og ta meg god tid. Kommer ikke til å ta en mrd. bilder heller da de fleste andre trådene har disse bildene, men jeg kommer til å ta bilde av del for del etterhvert som de blir ferdige.

Begynner med kroppen. Kommer nok til å lage universal pickupcavity i straten da jeg ikke har bestemt meg for sss/hss/hsh enda.

Fargen faller nok på kirsebærrød transparent lakk...

Edited by kristoffereide

• Replies 44
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da var trevirket ankommet. DHL må være det raskeste som eksisterer av forsendingstjenester. 3 dager fra Ohio til Narvik må sier å være rekord!

Nå skal jeg sette treet til liming og så begynne å forme det. Templatene virket av god kvalitet, og er av gjennomsiktig akryl så de er lett å bruke. Kan ta bilde av kroppen når den er ferdig. Fikk med en bok gratis, "how to make your guitar play great" av Dan Erlewine som skal lære meg å sette gitarer opp på riktig måte med strengehøyde, truss-stramming etc. Dette blir bra!

Edited by kristoffereide

hehe, jeg skal begrense bruken av bilder på denne tråden. For det første er det egentlig ikke gøy å se bilder av tre før det har noen form, for det andre er det så støvete og j€&%#g at jeg ikke drar noe kamera ned på verkstedet mitt. Kan ta bilde av ferdige produkter som kropp og hals osv, men ikke i byggeprosessen. Treet er forsåvidt 2 plank med Ash (er dette Osp eller Ask på norsk?) en ganske vid plank og en mindre vid som er limt i tvinge med hide-glue. Prøvde å brekke disse fra hverandre når limet var tørt tidligere i dag, men dette viste seg å være kliin umulig og bra er det! Skal ta den til en lokal trefabrikk i morgen for å få den høvlet før jeg begynner på pussingen...

Da var den høvlet og frest ut. Begynte med grovpussinga, og ser meg ganske ferdig med det. Skal kanskje begynne med finpussinga seinere i dag... Får se om jeg orker, blir jo LITT sliten i armene :D Fikk tak i rett farge i dag. Candy-apple red og høyglans klarlakk. Skal kjøre gull-hardware i vintagestil og hvitt plekterbrett. Enda ikke helt bestemt med for pick-ups med tipper det blir hvite EMG singlecoils. Det settet David Gilmour brukte før.

Fader å fort detta gikk, da!

Ja trevarefabrikken tilbydde seg å frese ut gitaren. De hadde nettopp kjøpt en ny fres og ville teste litt mer intrikate ting enn en dør, så de gjorde det gratis! Jeg ble forsikret om at de skulle dekke kostnadene om de ødela kroppen. Jeg må si jeg ble veldig fornøyd, men jeg føler det var litt bortkastet å kjøpe en fres jeg ikke får brukt... Men, men... får jeg dilla, blir det vel fort en ny gitar om ikke lenge :D

Vil tro at du ikke har fått tak i en autentisk Candy Apple Red, da denne legges med flere forskjellige farger for å oppnå nevnte farge? :)

Nei nei nei, det er gjennomsiktig lakk fra Herdings så dine mistanker er rettferdiggjorte. Det er IKKE Fenders C-A-R bare så det er sagt! Jeg kjøpte Ask i den hensikt at treet skulle vises så jeg kjører gjennomsiktig.. Blir fint dette

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Siste aktive tråder

• Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.