Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

kjøp av gitar


Markbarr

Anbefalte innlegg

så var den tid kommet at jeg skulle kjøpe meg en ny gitar, har nå sett meg ut les paul studio.

skal kjøpe ny, så da har jeg leita litt rundt på nett og finner ganske mange forskjellige priser, 2500kr i prisforskjell for å være presis.

fant en på sound1 til 13 495

og en på gitarhuset til 10 995

det er jo samma gitar skulle jeg tro, men nå er priskorskjellen ganske stor. er det noe jeg har oversett?

takk for hjelpen på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye lurere å kjøpe en brukt std. (eller kanskje Classic?) enn en ny Studio.

Det kommer vel strengt tatt an på hvor trygg man er på å evaluere kvaliteten på en gitar.

Jeg ville heller "nøyd meg" (rart uttrykk å bruke om en original gibson som er knall å spille på) med en ny LP studio enn å kjøpe en brukt LP std i blinde med postoppkrav, men det er mulig det bare er meg. På den andre siden så ville jeg nok kjøpt brukt hvis det var en bekjent av meg (eller noen jeg kunne dra hjem til og prøve gitaren skikkelig (helst også låne den med meg hjem)) og jeg var helt sikker på at gitaren var godt behandlet. Alltid vanskelig å vurdere, og ikke fullt så lett som du fremstiller det her.

Men i ren spilleverdi kan man i mange tilfeller få mer for pengene ved et bruktkjøp så lenge man vet hva man gjør. Gibson-gitarer er tross alt lagd for å vare leeenge.

(disclaimer: driver musikkbutikk og er selvfølgelig ikke "nøytral" fordi jeg lever av å selge nye gitarer, men jeg mener virkelig det jeg sier er fornuftig. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på Studio har variert veldig sist 18 mnd i skandinavia - en periode fikk man nye til 8.500.- nå ser det ut som prisen er tilbake på 11.000 - 14.000

13.000.- er imidlertid i overkant av hva du bør gi for en Studio. Husk at du kan få en ny Standard faded til 12.000.-

Hvis du har bestemt deg for en ny Studio, bør du kunne finne en til drøyt 10-11.000.-, litt avhengig av lakkfinish/hardware. Husk at det er forskjell på gitarbutikk og nettbutikk - nettbutikken kan oftest selge litt billigere, men da får du gjerne frakt i tillegg og ikke mulighet til å prøve den først. Støtt den lokale musikksjappa!

Lykke til. Solgte selv nettopp en brukt Studio for 10.000.- så jeg kan ihvertfall skrive under på at gjensalgsverdien er temmelig bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aslak og Blooze:

Blir ikke direkte tilknyttet dette, men siden det ble så mye diskusjon rundt svigninger i pris tenkte jeg å klarne opp litt.

Grunnen til at LP Studio varier mye i pris er fordi importøren kjører kampanjer (ofte styrt fra Gibson internasjonalt) på disse modellene med jevne mellomrom. Marginene for salg på alle Gibson-gitarer er relativt moderat og de samme for alle butikker i bransjen (med visse spesialunntak ved kjøp av ekstreme kvanta etc) og det ville aldri vært mulig å ha de spesielle prisene uten tilrettelegging fra Gibson sentralt. Grunnen til at det skjeldent er kampanjer på LP Std er at dette er et mye mer etablert produkt som jevnt over alltid "skal" ligge fra 15 000-20 000kr og oppover avhengig av specs.

Nå er det f.eks kampanje på 7 Gibson-modeller hos de største Gibson-butikkene i landet (det er minimums-kjøpskrav til butikkene for å være med på kampanjen så det ikke blir helt Texas og butikker kjøper bare 1 og 1 gitar) Blant annet inneholder kampanjen Les Paul Studio faded til 8395,- (se bildet for de andre modellene.)

Det mest overaskende er vel at SG Std er på tilbud (og sinnsykt mye også; 6100kr), for det er en veletablert standardsortimensgitar som blir solgt i bøtter og spann til veiledende pris. Jeg kan ikke forstå hvorfor Gibson vil gjøre noe sånt, men er utrolig glad for det, for da ble det ny SG på meg (har tidligere eid special faded, og en special, men har solgt dem igjen nå)

Man kan også lese mer på importørens sider (www.luthman.no) eller selvfølgelig prate med en butikk.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.