Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tråden om trussrod-justering og hva halser tåler


Konnis

Anbefalte innlegg

Hei og god kveld/natt/morgen

Jeg ser at Exploreren min har faretruende høy action, og vil gjøre noe med det. Som en slags warmup til dette så prøvde jeg å justere trussroden på min Les Paul først. Dette gikk ypperlig, og actionen på LP'en er nå justert som en drøm. På Les Paulen justerte jeg trussroden kun 1/8 runde (med klokka såklart) eller noe slikt på trussroden; jeg turte ikke mer.

Så er spørsmålet mitt da: hvor mye kan jeg egentlig skru på trussroden før halsen vrir seg/knekker/sprekker/blir defekt på noen slags måte?

Jeg har veldig lite lyst til å ødelegge Exploreren min, men det å levere den bort i 2 uker og bruke 500kr på noe jeg egentlig greier selv er heller ikke så interessant.

Så mitt spørsmål i denne tråden blir altså: Hvor mye kan jeg maksimum skru på trussroden før halsen ryker? Vil vite dette så jeg ikke skrur meg inn i faresonen. Vet at mange sier "1/4 runde holder", men synes det høres mye ut, når jeg greide meg med 1/8 på Les Paulen

Gitaren er altså en Gibson Explorer, 09-modell, med en mahognyhals med profilen mellom 50's og 60's Gibsonprofil såvidt jeg vet.

På forhånd: tusen takk for svar, setter pris på det :)

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at når man nærmer seg faressonen så har man for lengst skrudd seg forbi hva som vil ha en hensikt/positiv virkning på halsen?

Er vel bare å ta det rolig og følge nøye med?

edit: Det var altså mer et spørsmål enn et svar.

Har aldri prøvd det selv, men det er inntrykket jeg har fått av å lese diverse fora, guider osv.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ingen fare med å ødelegge selve halsen når man justerer trussrod.

Det som er faren er at man vrir selve trussrodden av slik at den knekker eller

gjengene blir ødelagt. Vilket i prinsippet gir en deffekt hals.

På enkelte gitarer ser man ikke resultat av justering før det har gått flere timer.

Siste kassegitaren jeg hadde på bordet måtte jeg la ligge i et døgn mellom vær gang jeg justerete

Hvor langt man kan skru er vanligvis avhenging om trussrodd virker begge veier eller kun en vei.

Samt om trussrodd er "aktivert". F.eks vil en enkeltvikende trussrodd som ikke er skrudd

til (aktivert) fra fabrikk muligens trenge mer enn en halv omdreining før den begynner

strekke i selve halsen. På gitaren du har vil jeg tro/håpe den er satt opp på fabrikk

og derfor har en "aktiv" trussrodd som skal justeres i små intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde man ha på strenger mens man justerer trussrod, eller ikke?

Og lurer på om det egentlig er noen hensikt i å justere den for meg.. hvis jeg skrur ned actionen begynner det først og fremst å buzze rundt 5.,6.,7. og 8. bånd på den mørke E-strengen. Hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for og skjekke om trussrod er riktig så setter du en capo på 1. bånd, holder fingeren på 17. også sikter du på det 7. båndet det skal være en liten glippe der, da er halsen riktig, og selfølgelig skal du ha strenger på halsen når du justerer, det er jo litt av poenget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har du virkelig ikke en lokal gitar pusher som kan fikse gitarer selv? det beste er jo og gå til en gitar tekniker og få han til og vise hvordan det skal gjøres så du er helt sikker til neste gang, jeg bare forguder gitar pusheren her i byen, han har faktisk peil, fikser gitarene selv, og er utrolig rimelig, han pleier maks og ta en 50 for trussrod justering, som oftest gjør han det gratis :D

Endret av jealei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. da må jeg ta tog til Oslo

2. da må jeg betale 500kr

3. da må jeg vente i 2 uker eller noe (såvidt jeg vet benytter de fleste gitarsjappene i Oslo seg av Erik Welo, som holder til utafor Drammen)

:P

Når du har kjøpt en gitar ny i butikk, skal de da vitterlig sette den opp for deg, kostnadsfritt. Forlang at de gjør det, PRONTO. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.