Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal bytte rør


Sereth

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte rør på en brukt amp jeg har kjøpt meg. Har funnet et sett ifra eurotubes.com, hvor jeg får 2 nye utgangsrør, og 4 preamp rør. "high gain" sett.

Ampen er en mesa boogie studio .22+

Kan jeg bytte disse selv?

jeg har lest litt på noen amerikanske forums der det snakkes om å "bias" rør. hva vil dette si, må det gjøres, og kan jeg gjøre det?

ps. Om noen her sitter med jævla mye kunskap om rør, så kunne det kanskje vært greit med en sticky med litt info om dette?

Endret av Sereth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesa Boogie sine amper has "fixed bias". Det vil si at du ikke kan justere bias i ampen, og må bestille sluttrinnsrør som passer til ampen din. Eurotubes kan hjelpe med rør som er matchet til Mesa-amper.

De to andre løsningene for bias i amper er enten fullt justerbar eller katode-justert. Førstnevnte vil si at du kan sette i rør som er matchet med hverandre og deretter justere ampens bias, men dette er litt styr da du må vite hva du gjør samt måle en del skumle spenninger med multimeter osv. Katode-bias vil si at ampen på en måte "justerer" bias selv, men denne løsningen er vanligvis forbeholdt amper med ett eller to sluttrinnsrør.

Felles for alle tre "bias-løsningene" er at sluttrinnsrørene MÅ være matched med hverandre. På Mesa-ampen din må de i tillegg matche selve ampen, da du ikke har noe å justere på i den, og den heller ikke justerer seg selv.

EDIT: Min amp har katode-bias. Når jeg kjøper rør så trenger jeg bare kjøpe ett par som er matched med hverandre, og deretter putte dem rett i. Lett sak.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne påstanden vil få langt mer tyngde hvis du forklarer hvorfor du tror at utgangsrør må være matchet.

Nei, jeg tenkte at du heller kunne kjøre en kveruleringsrunde jeg, så kan jeg blåse påstandene dine til himmels etterpå istedet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok

Så når jeg kjøper en rør pakke som eurotubes sier skal passe til min amp, og den har fixed bias, så er det bare plug and play?

Ja, det er grei skuring å plugge i røra ja, men jeg kan ikke garantere at du får riktige rør fra Eurotubes. Om du er i tvil, så er de veldig behjelpelige per mail. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er grei skuring å plugge i røra ja, men jeg kan ikke garantere at du får riktige rør fra Eurotubes. Om du er i tvil, så er de veldig behjelpelige per mail. :)

i og med at jeg har en Mesa Boogie Studio .22+, og de har denne pakken

https://ssl.eurotubes.com/cart/index.php?pa...category_id=186

så regner jeg med at de vet hva de driver med?

men takk for hjelpen, da bestiller jeg rør nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.