Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygging av studio "dagbok"


Anbefalte innlegg

Takk for tipset =)

jeg har ett likt vindu til.. lurer meg på om jeg skal sette inn det bak det jeg har sotti inn?

vil ikke det dempe lyden enda bedre da?.. også, lønner det seg at jeg setter det så det bli "||\\" ?

de vinduene jeg har er som sagt med dobble glass.. Hva blir annerledes når dem er skjeve? i forrhold til hverandre?

Sånn rent praktisk sett er det vel kun at lyden reflekteres annerledes. Den reflekteres mot gulvet hvis glasset er \\, f. eks. Ikke skyt meg om jeg tar feil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Utruleg flott at du delar dette prosjektet med oss andre! Det er framleis ein stor drøym å få bygd eit eiget studio ein dag :) Ser bra ut, og tvilar sterkt på at det blir noko kompetansefeil på dette prosjektet, hihi! Lykke til vidare med bygginga, og ikkje minst hald oss oppdatert! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi så og si ferdig med byggingen, mangler kun og sette inn det andre vinduet og beliste rundt dørkarmen :)

her er noen bilder:

Isolert og sotti på gipsplater på begge sider.

post-4321-1244926511_thumb.jpg

Isolert gulvet og lagt parkett

DSC05554.JPG

Belistet tak og gulv

Er det noen som har noen tips på hva jeg skal gjøre på veggen?

Sparkle/male? henge opp noe sånn teppe lignenes greier?

Har sett i noen studio at de har hengt opp ett tynt "sceneteppe" eller noe lignende på veggen.

Noen som har noe erfaring eller peiling på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det eneste vi mangler i byggingen å legge lister rundt vindua.

Jeg satt to doble vinduer inn så de ikke får kontakt med hverandre "||\\" sett fra siden.

Nå har jeg laget ett skrivebord til mine behov også:

DSC05556.JPG

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med veggen!?

Noen som har noe smart å si? stifte på ett tynt sceneteppe eller noe lignende?

Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plexi er jo nødt til å isolere dårligere enn glass! Massetettheten til plexi er betydelig mindre enn den til glass, og dermed vil den vel også isolere dårligere. Det vil si at for å oppnå samme demping med plexi, som med tilsvarende glass, må plexien være en del tykkere. Nå er ikke jeg akkurat noen ekspert på området, men dette høres nå forholdsvis logisk ut. Såklart, jo flere lag med glass/plexi du har, jo bedre vil det jo isolere, siden det blir luft imellom.

Litt usikker på det med skråplasseringa. Mulig dette også har en effekt på dempinga, siden flatene da ikke er parallelle, og lydbølgene jo vil reflekteres annerledes? Litt utenfor mitt område, er vel kanskje noen andre her som har mer kunnskaper på dette området?

Det du eventuelt kan gjøre, er å ringe noen som driver med sånt noe som levebrød. De aller fleste har ikke noe i mot å sitte i telefonen en 5 minutter og svare på eventuelle spørsmål du skulle ha :) Lykke til med prosjektet! Blir morsomt å se hvordan dette blir ferdig!

Her gjelder det å tenke viskuositet. Prinsippet bak å bruke plexi i stedet for glass er den samme som hyssing-mellom-joghurtbeger. Glass er mye hardere og vil gjengi frekvenser gjennom glass, mens i plexi som er mye mykere vil svingningene dø ut. Glass=stram hyssing mellom beger, plexi=slak hyssing mellom beger.

Det med å bruke flere lag med glass/plex og vinkle den er for å spre svingningene, så du har rett med at de vil reflekteres best slik. I proffesjonelle studioer, brukes noe hardere glass med en akrylblanding i seg. Dette har bedre demping enn både glass og plexi, men betraktelig dyrere. De er spesiallagede for lyddemping. I tillegg er de 0% skygging i glassene. Disse er også laget med tanke på stor størrelse, så vanlige glass i "kjøkkenvindustørrelse" er nok mer enn godt nok.

Problemet med plexi er at de lett får skader og stygge merker og riper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW, konge kontrollrom!!!! ÅH jeg er så misunnelig!!!! Ang. veggen: Hadde det vært mitt studio ville jeg funnet fram the hero of choice, brukt en projektor/overhead for å få bildet på vegge som mal, og malt bildet etter malen. En kompis gjort det med Scarface på stueveggen, ikke noe jeg ville hatt i stua, men SYKT fett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kult forslag! :) kjenner også noen som er veldig flinke på grafitti.

litt heavy grafitti hadde kansje vært fett selvom det ikke er heeelt min stil, men vansklig å si før det har blitt tegnet noen forslag da.. men noen som har no peiling på om det hjelper å ha en tynn stoffduk på veggene for lyden?

blir nok vartfall noen plakater på den ene veggen tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke for gjort så mye den siste uken, pga jeg var på Hovefestivalen. det var knallvær og masse bra band og folk!

Men nå mangler jeg kun å legge det elekriske :) det er ikke mye jobb.. håper jeg får resten av studio-delene i posten ganske snart også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg lagt opp strømmen og sotti inn de fleste tinga.

Eneste som gjenstår på byggingen er å sette lister rundt vinduet, men det ække noe å stresse med nå med en gang :)

Så nå må jeg nesten bare vente til jeg får Phonic Helixboard 24 firewire og ett par studio monitorer i posten som jeg kjøpte fra Playback Audio. håper dem får ræva si i gir nå!

her er ett bilde fra hvordan det ser ut nå:

DSC05559.JPG

kom gjerne med noen tips på hva jeg kan gjøre med veggene, det er fryktelig hard klang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som gjenstår på byggingen er å sette lister rundt vinduet, men det ække noe å stresse med nå med en gang :)

kom gjerne med noen tips på hva jeg kan gjøre med veggene, det er fryktelig hard klang!

Først, det med lister. Gjør det med en gang, ellers blir det bare stående...lenge.

Er det ikke ganske normalt å henge tepper på veggene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teppe på veggen er fint, prøv også med teppe på gulvet, god og stor sofa og andre ting for å dempe romklangen til et minimum.

Jeg skal ikke en gang begynne å tenke på hvor misunnelig jeg er.

Det eneste du mangler... er... En MAC! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, det med lister. Gjør det med en gang, ellers blir det bare stående...lenge.

Er det ikke ganske normalt å henge tepper på veggene ?

hehe, ja.. det blir nok sånn, må bare få tak i noen lister først :)

har ett teppe jeg ikke bruker som jeg kan henge på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teppe på veggen er fint, prøv også med teppe på gulvet, god og stor sofa og andre ting for å dempe romklangen til et minimum.

Jeg skal ikke en gang begynne å tenke på hvor misunnelig jeg er.

Det eneste du mangler... er... En MAC! ;D

det er nok ikke plass til noen sofaer der desverre :(

en MAC hadde ikke skadet! men så var det det med penger igjen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.