Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygging av studio "dagbok"


Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vel, jeg har nettopp kjøpt meg en gammel powermac g5, stødig som et fjell og litt av et monster når man tenker på at de er fem år gamle.

På finn.no kan man finne disse helt ned i 3500 kr..!

Åja, men det må nok spares litt uansett!

Kunne tenkt meg en ny gitaramp også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom gjerne med noen tips på hva jeg kan gjøre med veggene, det er fryktelig hard klang!

Heisann,

Første post. Får ikke sove, og ble ruslende rundt på nettet.

Kontrollrommet ditt er lite, med harde flater, og høyttalerne spiller i den korte retningen av rommet.

Altså har du masse flate som reflekterer og svært kort vei for å bli kvitt noe energi før refleksene.

En Mulighet er faktisk at du ikke hadde lagt panel på veggen i hele tatt. Hvis det er Rockwool eller lignende du har bak der, altså.

Tjukkt absorberende materiale ut mot rom er det du er ute etter, og rockwool er nettopp det.

Istedet for panel kan du foreksempel ha et fint veggteppe, lerrett eller molton. Da får du dempeeffekten fra isolasjonen, og et OK ytre.

Du bør også løfte høyttalerne dine for å få de mer i ørehøyde, diskanten spres ikke nok til at du får en jevn respons når du har de så nærme og langt nede.

Å få de opp fra pulten vil også gi deg en jevnere bassrespons. Pulten og veggen danner sammen en hjørneeffekt, som forsterker stående bølger og "rom-noder" med 2 og 4 ganger. Få de opp!

Hvis du ikke kan gjøre noe med veggen, så gjør et eksperiment. Fyll opp kontrollrommet med alt du kan finne av ubrukt isolasjonsmateriale, madrasser, soveposer, sofaputer o.l., altså virkelig fyll opp så du såvidt får plass der inne. Hør hva det gjør med lyden!

Så får du kanskje motivasjonen. Hehe.

-Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ang vegger og klang:

vi har hengt veidekkeduk(tror jeg det heter) på alle veggene, og dette fungerer fint for å dempe klang i rommet. Tror mengden du trenger for å dekke veggene dine er ganske billig.

Vi har dog et mye større rom, så hvilken effekt det vil ha hos deg vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at den populære eggkartong-metoden for demping og spredning av lydbølger innimellom kan gi litt uventede og ønskede resultater. I mange rom fungerer det ok (evt har veldig liten effekt), men eggkartongene har en så lav tetthet at de kun klarer å påvirke de mest høyfrekvente lydbølgene (disse har minst kinetisk energi). Det fører til at frekvensene 10 000 hz og oppover blir spredd og evt dempet, mens lavfrekvente lyder ofte forblir upåvirket. Hvis man først har et lavt budsjett pleier jeg å sverge til gamle madrasser, sofaer (alltid fint å ha begge deler i studio uansett) og mer ad-hoc-løsninger. Men som sagt er det skjelden det gjør noen skade, og det ser jo unektelig tøft ut. ;)

Hvis du etter hvert finner ut at du sliter med basslyden din er ihvertfall min oppskrift: Flytt inn mer møbler og drit... Som gardiner og annet stoff til å skjule ting, samt dempe lyd anbefaler jeg firedobbelt lag med scenemolton (ca 300g/m2). Det er delvis lyddempende og brannhemmende. Lykke til! Ser ut som et fint prosjekt. :)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

En liten oppdatering!

Nå har jeg hatt noen til å spille inn her, holder på med mitt eget band nå og tar oss god tid å nyter at vi ikke betaler for studiotid! :D

Ligger to låter ute på www.myspace.com/aeonicmusicstudio om dere vil sjekke ut.

De er altså ikke mastret. (loosing yourself var den første låta jeg noen gang har tatt opp, så mixingen er ikke helt på topp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.