Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kirketoneskalaer?


Jingles

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg en liten forklaring på kirketoneskalaer..? hva de dreier seg om og sånn?

Har bare sett en forklaring på engelsk, men det er så forvirrende...:P

lurer på hva som gjør mixolydian forskjellig fra major skalaen? er det bare en ekstra note?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmm :)

du ber om en liten forklaring på et stort emne hehe går skjelden bra... kan sikkert skrive opp noe seinere i dag hvis ikke det allerede blir gjort.

Miksolydisk er forskjellig fra durskalaen med bare en note. Det er den syvende noten (septimen), som er en halvtone lavere enn i durskalaen.



Dur skala, eller C jonisk



1 2 3 4 5 6 7 (8)

C D E F G A H (C)



G Miksolydisk



1 2 3 4 5 6 7b (8)

G A H C D E F (G)

Vet ikke hvor godt kjent du er med hvordan durskalaen er oppbygd, men en Gdurskala har F# som 7'ende note, det er hvis den septimen gjøres liten at vi får en miksolydisk skala.

Miksolydisk er laget utifra dominanten (den femte tonen) til durskalaen. G er dominanten og den femte tonen i C-dur.

uff litt rotete kanskje?

Durskalaen:

http://www.zentao.com/guitar/theory/major-scale.html

Kirketonearter, eller "modes":

http://www.zentao.com/guitar/modes/

Håper det hjalp litt ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jingles: du bør ikke tenke på kirketoneskalaene som forskjellige skalaer, det er den samme skalaen spilt fra forskjellige toner, for å skape en annen melodisk feel uten å faktisk skifte toneart. f.eks: C-dur (eller C-jonisk hvis du skal brife litt ;)):

C D E F G A H C

G-mixolydisk vil da bli:

G A H C D E F G

du ser, akkurat samme skalaen, men spilt med senter i et annet trinn på skalaen enn det første. Det er ikke en annen toneart, med unntak for parallelltoneraten (eller eolisk, i dette tilfellet A-moll), hvos man spiller fra 6. tone i C-dur til 6. tone, eller lokrisk (dim-skalaen), hvor man spiller fra 7. tone i C-dur til 7. tone. Det er ingen ekstra toner overhodet, det er varianttonearter, dvs. varianter av den opprinnelige skalaen uten kromatiske alterasjoner, slik at så lenge du spiller C-jonisk, D-dorisk, E-frygisk eller whatever, så vil dette fungere med ethvert komp i C-dur (eller A-moll). Håper dette forklarte det ok. :)

mvh,

Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah godt innlegg element!

Å spille modalt endrer ikke tonearten men mer det melodiske feelingen. (Modaljazz anyone? Miles Davis - A kind of Blue) Heh nå gjentok jeg visst det element sa.. :/

Bare en ting, modalskala bygd på den syvende skalatonen (H i Cdur) heter ikke frygisk men lokrisk. Frygisk er bygd på den tredje.

Selv om de modale skalaene bør fungere over komp i C-dur er det alikevel noen toner som en bør unngå. (en F over en Cdur akkord kan høres litt fælt ut, ettersom det blir et intervall på liten sekund mellom F'en og tersen E i Cdur akkorden)

Som alltid, bruk øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at man ikke skifter toneart medfører ikke en absolutt riktighet. Selv om de samme tonene brukes, så er de forankret til et annet tonalt sentrum. Det er i forhold til dette sentrum de ulike skalaene får forskjellig melodisk kvalitet. I praksis vil det si at de samme tonene danner forskjellige skalaer ved å benytte dem i forskjellige tonearter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, for det går ann og ha et komp i f.eks F lydisk (Fdur - Hm7b5), men det er vanskeligere å holde på den lydiske feelingen, ettersom akkordene leder til tonikaen eller dominanten (henholdsvis C eller G).

Mulig jeg ikker er så flink til å lage modale akkordprogresjoner men jeg syns det er vanskelig (utover jonisk og eolisk såklart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge det du skrev tidligere, så er C tonika og G dominant når du spiller i F lydisk. Tonika er grunntone, og i F blir grunntone F. Dominant er femtetrinn, den tror jeg du tok. I F blir det C. Hvis du vil bruke G i F, så er den en liten ters ned fra subdominant, altså subdominantens submediant. I utgangspunktet er alle (sub)medianter omvendt toneart, alltid dur-moll parforhold. Subdominanten til F er Bb, submedianten til Bb blir Gm. Men vi skal ha dur, derfor en variant av subdominantens submediant. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Euphor henviser her til fenomenet som kalles teori-tåke, dvs teoretiske formuleringer som er veldig morsomme å jatte om på gitarforum, men som egentlig er å legge smør på flesk, hvis du skjønner hva jeg mener... ved mindre du har planer om å improvisere over jazzfusion progresjoner så er nok et par bokser og et godt øre det du trenger.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget, kjære Euphor, er at hvis jeg ser en A-moll i en progresjon så tenker jeg ikke at det er Tonikamediantens Dominant eller whatever, jeg bare hører gjennom hvilken tonal karakter JEG føler at den a-mollen representerer i den progresjonen, og så plasserer jeg mine toner deretter. Det eneste jeg sier er at JEG føler ikke at det er nødvendig å gå SÅ i dybden på alt man skal spille over, det blir bare flinkis-fakter i mine øyne... Daniel Gildenlôw har jo ved flere anledninger sagt at han ikke kan en eneste skala, og det er ikke mye å si på gitarspillet hans? Det var ikke meningen å disse noen, er bare slik jeg ser det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
    • Prøver å finne igjen en gitar jeg solgte i oslo for ca 5 år siden! Noen med tips til hvordan jeg kan få den tilbake?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.