Web Analytics
Jump to content

Kirketoneskalaer?

Jingles
 Share

Recommended Posts

Kan noen gi meg en liten forklaring på kirketoneskalaer..? hva de dreier seg om og sånn?

Har bare sett en forklaring på engelsk, men det er så forvirrende...:P

lurer på hva som gjør mixolydian forskjellig fra major skalaen? er det bare en ekstra note?

• Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hmm :)

du ber om en liten forklaring på et stort emne hehe går skjelden bra... kan sikkert skrive opp noe seinere i dag hvis ikke det allerede blir gjort.

Miksolydisk er forskjellig fra durskalaen med bare en note. Det er den syvende noten (septimen), som er en halvtone lavere enn i durskalaen.

Dur skala, eller C jonisk

1 2 3 4 5 6 7 (8)

C D E F G A H (C)

G Miksolydisk

1 2 3 4 5 6 7b (8)

G A H C D E F (G)

Vet ikke hvor godt kjent du er med hvordan durskalaen er oppbygd, men en Gdurskala har F# som 7'ende note, det er hvis den septimen gjøres liten at vi får en miksolydisk skala.

Miksolydisk er laget utifra dominanten (den femte tonen) til durskalaen. G er dominanten og den femte tonen i C-dur.

uff litt rotete kanskje?

Durskalaen:

http://www.zentao.com/guitar/theory/major-scale.html

Kirketonearter, eller "modes":

http://www.zentao.com/guitar/modes/

Håper det hjalp litt ihvertfall :)

Jingles: du bør ikke tenke på kirketoneskalaene som forskjellige skalaer, det er den samme skalaen spilt fra forskjellige toner, for å skape en annen melodisk feel uten å faktisk skifte toneart. f.eks: C-dur (eller C-jonisk hvis du skal brife litt ;)):

C D E F G A H C

G-mixolydisk vil da bli:

G A H C D E F G

du ser, akkurat samme skalaen, men spilt med senter i et annet trinn på skalaen enn det første. Det er ikke en annen toneart, med unntak for parallelltoneraten (eller eolisk, i dette tilfellet A-moll), hvos man spiller fra 6. tone i C-dur til 6. tone, eller lokrisk (dim-skalaen), hvor man spiller fra 7. tone i C-dur til 7. tone. Det er ingen ekstra toner overhodet, det er varianttonearter, dvs. varianter av den opprinnelige skalaen uten kromatiske alterasjoner, slik at så lenge du spiller C-jonisk, D-dorisk, E-frygisk eller whatever, så vil dette fungere med ethvert komp i C-dur (eller A-moll). Håper dette forklarte det ok. :)

mvh,

Øystein.

Ah godt innlegg element!

Å spille modalt endrer ikke tonearten men mer det melodiske feelingen. (Modaljazz anyone? Miles Davis - A kind of Blue) Heh nå gjentok jeg visst det element sa.. :/

Bare en ting, modalskala bygd på den syvende skalatonen (H i Cdur) heter ikke frygisk men lokrisk. Frygisk er bygd på den tredje.

Selv om de modale skalaene bør fungere over komp i C-dur er det alikevel noen toner som en bør unngå. (en F over en Cdur akkord kan høres litt fælt ut, ettersom det blir et intervall på liten sekund mellom F'en og tersen E i Cdur akkorden)

Som alltid, bruk øret.

Å si at man ikke skifter toneart medfører ikke en absolutt riktighet. Selv om de samme tonene brukes, så er de forankret til et annet tonalt sentrum. Det er i forhold til dette sentrum de ulike skalaene får forskjellig melodisk kvalitet. I praksis vil det si at de samme tonene danner forskjellige skalaer ved å benytte dem i forskjellige tonearter.

ja, for det går ann og ha et komp i f.eks F lydisk (Fdur - Hm7b5), men det er vanskeligere å holde på den lydiske feelingen, ettersom akkordene leder til tonikaen eller dominanten (henholdsvis C eller G).

Mulig jeg ikker er så flink til å lage modale akkordprogresjoner men jeg syns det er vanskelig (utover jonisk og eolisk såklart).

I følge det du skrev tidligere, så er C tonika og G dominant når du spiller i F lydisk. Tonika er grunntone, og i F blir grunntone F. Dominant er femtetrinn, den tror jeg du tok. I F blir det C. Hvis du vil bruke G i F, så er den en liten ters ned fra subdominant, altså subdominantens submediant. I utgangspunktet er alle (sub)medianter omvendt toneart, alltid dur-moll parforhold. Subdominanten til F er Bb, submedianten til Bb blir Gm. Men vi skal ha dur, derfor en variant av subdominantens submediant. ;)

The Euphor henviser her til fenomenet som kalles teori-tåke, dvs teoretiske formuleringer som er veldig morsomme å jatte om på gitarforum, men som egentlig er å legge smør på flesk, hvis du skjønner hva jeg mener... ved mindre du har planer om å improvisere over jazzfusion progresjoner så er nok et par bokser og et godt øre det du trenger.. :wink:

Poenget, kjære Euphor, er at hvis jeg ser en A-moll i en progresjon så tenker jeg ikke at det er Tonikamediantens Dominant eller whatever, jeg bare hører gjennom hvilken tonal karakter JEG føler at den a-mollen representerer i den progresjonen, og så plasserer jeg mine toner deretter. Det eneste jeg sier er at JEG føler ikke at det er nødvendig å gå SÅ i dybden på alt man skal spille over, det blir bare flinkis-fakter i mine øyne... Daniel Gildenlôw har jo ved flere anledninger sagt at han ikke kan en eneste skala, og det er ikke mye å si på gitarspillet hans? Det var ikke meningen å disse noen, er bare slik jeg ser det ;)