Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kirketoneskalaer?


Jingles

Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du må lese postene før du kommenterer, unge mann! Ingen har sagt at du må tenke i de baner. Poenget er at de akkordene som Faktor presentert hadde lite med den oppgitte tonearten å gjøre. Noe jeg prøvde å presisere med termer i henhold til de han brukte i utgangspunktet.

PS. Am ville ikke vært noens dominant, i så fall ville den vært dominantvariant. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Euphor henviser her til fenomenet som kalles teori-tåke, dvs teoretiske formuleringer som er veldig morsomme å jatte om på gitarforum, men som egentlig er å legge smør på flesk, hvis du skjønner hva jeg mener... ved mindre du har planer om å improvisere over jazzfusion progresjoner så er nok et par bokser og et godt øre det du trenger..  :wink:

Teoritåke...kall det hva du vil. Poenget er at han faktisk retter på en faktafeil som ikke burde stå uimotsagt. Det er jo så enkelt. Når noen tar opp temaet kirketonearter, så må man bare akseptere at det blir "teoritåke" for det er jo et relativt komplisert tema som har sin basis i teori

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge det du sier Euphor, så er F - C - G en akkordprogresjon i F-lydisk? og med firklanger blir det Fmaj7 - Cmaj7 - G7 ?

Tror jeg forresten trenger en oppfriskning på Tonika Submediant Mediant osv. navnene

"Hvis du vil bruke G i F, så er den en liten ters ned fra subdominant, altså subdominantens submediant."

Subdominant (den fjerde) i F-lydisk er H (er den noten som gjør forskjell fra F-lydisk og F-jonisk), ettersom F er tonika, eller er det her jeg er helt på viddene? Tonika er jo det tonale sentrum og det er det som er vitsen med å spille modalt, å endre det tonale sentrum, uten å endre toneart.

Sånn som jeg ser det vil Fmaj7 - Hm7b5 - Cmaj7, være alle akkorder i Cdur, men fokus på Fmaj7 ettersom den er den første.

og Element, en trenger ikke lese lingvistikk for å forstå og lære språk men det hjelper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett er det du sier helt korrekt. I praksis kan dette ta bort en god del av det som gir den modale melodien sitt særpreg.

Vi kan holde oss i F dur. Prøv å ta opp en liten vamp med F - Bb - C. Helt grunnleggende I IV V. Se om du kan få spilt lydisk over den vampen. Alle tonene passer ikke inn hele tiden, men akkordene skaper en spenning som er med på å skape særpreget.

Håper du skjønner hva du mener, hvis ikke - spør. :D (Rosenborg på fjernsynet. ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lang nok kabel til å ta opp :/

Hvis jeg skulle spilt lydisk over den vampen måtte det vært Bb-lydisk, en Bb-lydisk melodi over en F-jonisk vamp. Det er greit nok, men:

Vampen er fortsatt jonisk! Jeg vil ha modale akkordprogresjoner! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke det at jeg "absolutt" skal ha en lydisk vamp.

Jeg vet at foreksempel C F G er en C-jonisk akkordprogresjon, da er det naturlig for meg å lure på, hm, hvordan ville en D-dorisk akkordprogresjon være?

Ikke min feil at jeg er så nysjerrig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kanskje tenker på er noe litt annet enn det jeg har forstått det som...

F lydisk, den kjenner vi!

Ta utgangspunkt i akkordene som allerede inneholder det som er karakteristisk for lydisk. Altså #4.

--

Viktig å ikke ta med dim akkorder, eller m7b5, da disse antyder en annen durtoneart (Hm7b5 antyder Cmaj7. Intervallet H til F er en tritonus og antyder G, H, D, F - G7, som er dominantseptimen til C dur. Den akkorden vil ta bort mye av det lydiske preget.)

--

I F vil disse bli

F = F A C

G = G H D

Em = E G H

Grunntonen er alltid med. Med andre ord: I - II - VII.

Disse blir sett på som primære akkorder.

Sekundære akkorder er alle de andre. III - V - VI (Husk at IV ikke brukes da den ødelegger tonaliteten.)

Am = A C E

C = C E G

Dm = D F A

Beklager at jeg ikke plukket opp hva du mente, hengte meg opp i F Hm7b5 C progresjonen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha!

Flott! Faktisk akkurat det jeg var ute etter, hehe utrolig nok :)

Du forklare fremgangsmåten og, da kan en finne modale progresjoner selv, så lenge en tar utgangspunkt i grunntonen ( I ) og alle akkorder som inneholder tonene som avviker fra durskalaen (lydisk -> #4)

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.