Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kirketoneskalaer?


Jingles

Anbefalte innlegg

Du trenger ikke vite noe om subromanser eller troikke treklanger for å spille fete skalaer.

Selv om jeg (i min lille hjerne) føler jeg har litt kontroll, så spiller jeg helst uten å tenke skalaer. Mest fordi det kreves ekstremt med oversikt for å finne ut hvilke skalaer som passer, og i tillegg finne ut hvilken skala du skal velge for å spille det du har i hodet.

Har man tid på rommet så funker jo det, men i en jam er det fint å lytte på hva andre spiller også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...

Latterlig mye feil folk skriver her. Dere lesser jo dessuten på masse unødvendige teori begreper til en fyr som egentlig ville ha det enkelt!

Fra nå av er jeg deres nye læremester i teori.

For å bare gjøre en ting klart så er dette med jazz og modalitet ikke så komplisert. Det at miles davis spiller dorisk over I akkorden i autumn leaves (g dorisk over Gm) er ikke "modal jazz". Modal jazz er som regel jazz som ikke er funksjonharmonisk, dvs akkordene henger ikke sammen i en progresjon som leder oss et sted. Dette får man til ved f.eks en akkord eller enkel bassgang/orgelpunkt som går igjen og igjen, f.eks coltranes impressions eller miles' so what.

DERIMOT, vil dere ha modale progresjoner er det bedre å gå tilbake til den klassiske musikken, nærmere bestemt romantisk musikk (gjerne nasjonal) og fremover for å finne dette. Eks. på akkordprogresjoner innenfor de forskjellige kirketoneartene:

c-dorisk: | cm | F | cm | cm |

c-mixolydisk: | c | gm | c | c |

c-eolisk: | cm | gm | cm | cm |

c-frygisk: |cm | Db | cm | cm |

så vennligst spar meg for de unødvendige teoretiske begrepene som egentlig ikke har så mye med saken og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.