Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kirketoneskalaer?


Jingles

Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når du ser romertall i forbindelse med skalaer er det som oftest akkorder det refereres til.

Det er 7 forskjellige akkorder i Cdurskalaen.



C Dm Em  F  G Am Hdim  

I II III IV V VI VII

Så hvis jeg sier til deg, spill: II IV V I i Cdur så vil du vite hvilke akkorder jeg mener. ;) det er en måte å gjøre det mer abstrakt, slik at en kan snakke generelt om akkordprogresjoner.

Vet ikke helt hva som menes med den primær og sekundær inndelingen der, men det går ut på at noe er hovedharmonien og noe kan man spille innom, en slags biharmoni (Bullshit alert! vet ikke helt hva jeg prater om her)

Håper det hjalp litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi at akkorden som antyder annen toneart er fjernet helt. I dorisk er det akkorden på sjettetrinnet, en VIm7b5. Den leder opp til VII og kan fort mislede den doriske I til å høres ut som jonisk VII.

Tenk en dorisk vending: I - III - I - VI - VII. Selv uten en VII på slutten trekker VI mot VII.

Du skjønner hva jeg mener, hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så det er på en måte de primære akkordene som danner hovedbasis for tonearten? (I IV V i jonisk ?)

Hmm, må nok engang takke for ny innsikt i denne tråden. Pass på at noe av dette kommer med på undervisning forumet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

filleren... må lære meg romertall..hehhe

har noen en oversikt over alle kirketone skalaene? Ei god side som kan forklare det hele på en grei måte.. begynner å forstå det litt, men det tar tid.. Euphor! Du er ram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

nok jibbjabb...

under hvilkne omstendigheter passer de forskjelige kirketoneartene seg under... dersom du vil jazz-jamme litt med noen kompiser, hvilken skala drar du opp dersom du ikke vil spille i pentaton (for den er du SENSUR lei av)

det samma gjelder egentlig for funk og rock...

må man virkelig kunne alt om tonikavarianter og subdominanser for å spille litt fete skalaer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.