Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kobling av pickup og montering av hals?


Anbefalte innlegg

Hei. Har begynt å satt sammen et gitarprosjekt som jeg har bestilt. Har aldri gjort det før og har null peiling. Det skal bli en sunburst sg med gull hardware:) Potene og input jack var ferdigkoblet, eneste jeg trenger å gjøre er å lodde på ledningene til humbuckerne på riktig plass. Går det an å forklare lett hvor jeg skal koble på neck og bridge buckerne? Det var ikke med noe koblingsskjema eller instruksjoner.

Og så en ting til, halsen skal skrus fast i kroppen, men skal det limes også? Eller er det kun skruing som gjelder?

Endret av www.dynamite.name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er koblingen for LP/SG : http://www.seymourduncan.com/support/wirin...tic=2h_2v_2t_3w

Men med mindre du vet hvilke pickups det gjelder helt spesifikt, er det vanskelig å si så mye mer. Hvor mange ledninger/ledere kommer ut av hver pickup og hvilke farger har de ?

Halsen på en LP eller SG skal normalt sett limes og ikke skrues, men hvis dette er et slags byggesett kan det jo være laget som bolt-on eller altså "påskrudd hals" på godt norsk. Da skal den ikke limes. Altså enten eller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skal den boltes. Det kommer kun 2 ledninger ut fra pickupen, svart og hvit. Antar det ikke er noen kvalitetspickuper:) Tror jeg bare skal koble på bridgepickupen, bare den jeg bruker alikevel. Når potene kom ferdig loddet, er det det samme hvilket "sett" av de jeg kobler bridgen på? Hvis du skjønner? Fant et koblingsskjema her: http://www.axiomatic-music.co.uk/acatalog/...itDiagrams.html som jeg kanskje kan bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjemaet du linker til er akkurat det samme som det jeg foreslo, det er bare tegnet på en annen måte og vist med pickuper med kun to tilkoblingsledninger.

Hvis du tar utgangspunkt i det jeg linket til så kobler du sort der grønn er koblet og hvit der sort er koblet i mitt skjema. Jeg kan ikke begripe hvorfor du ikke skal koble til begge pickupene om ikke annet for å prøve de, men jo, det er samme hvilket par med vol/tone potensiometer du kobler til hvilken pickup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å sette sammen noe slikt er ikke vanskelig, men for best resultat vil jeg foreslå følgende framgangsmåte:

1. Sett halsen på kroppen, og klem den fast med en tvinge. Fest en tråd, fiskesene er glimrende, slik at du får "første- og sjettestreng" på gitaren. Justér inn halsen slik at strengen går parallel med halsen nedover, dt vil si at avstanden mellom strengen og kanten på halsen er lik hele veien. Snu gitaren rundt og bor hullene. Pass på at det ikke forskyver seg. Noen anbefaler smørpapir for å overføre posisjon til hull og hals og så videre. Det er rett og slett bortkastet arbeid, det blir aldri nøyaktig nok.

2. Nå først skal du legge i plekterbrettet og finne nøyaktig posisjon til det. Pickupene har du selvsagt montert. Nå kan du bruke fiskesenene til å få polene på pickupene på korrekt sted. Bor hull, og så er du klar til selve monteringen.

Det er mange som sitter igjen med plekterbrett på halv tolv, og en hals der strengen glipper over kanten ved 12. bånd fordi de har tatt dette på øyemål. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å sette sammen noe slikt er ikke vanskelig, men for best resultat vil jeg foreslå følgende framgangsmåte:

1. Sett halsen på kroppen, og klem den fast med en tvinge. Fest en tråd, fiskesene er glimrende, slik at du får "første- og sjettestreng" på gitaren. Justér inn halsen slik at strengen går parallel med halsen nedover, dt vil si at avstanden mellom strengen og kanten på halsen er lik hele veien. Snu gitaren rundt og bor hullene. Pass på at det ikke forskyver seg. Noen anbefaler smørpapir for å overføre posisjon til hull og hals og så videre. Det er rett og slett bortkastet arbeid, det blir aldri nøyaktig nok.

2. Nå først skal du legge i plekterbrettet og finne nøyaktig posisjon til det. Pickupene har du selvsagt montert. Nå kan du bruke fiskesenene til å få polene på pickupene på korrekt sted. Bor hull, og så er du klar til selve monteringen.

Det er mange som sitter igjen med plekterbrett på halv tolv, og en hals der strengen glipper over kanten ved 12. bånd fordi de har tatt dette på øyemål. Lykke til.

1. Enig. Det er også mulig å justere de fleste bruer (strengefestene som sitter på kropen) litt sideveis, så dersom det ikke er "helt" perfekt kan du ta deg inn ved å justere.

2. Enig.

Jeg har, i motsetning til castrofiber, ikke hørt om eller sett noen som har fått det helt "på halv tolv", men jeg er enig om at det er viktig å være bevist når du gjør dette. Er du i tvil kan du jo kjøpe en bok som i detalj beskriver dette. Jeg har aldri gjort dette selv, men har alltid hatt "en voksen" til å veilede.

Lykke til! Du klarer det helt sikkert.

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne gitarer med feilmonterte halser, trenger man ikke gå lenger enn til første og beste velutstyrte gitarsjappe og sjekke den rimelige delen av utvalget til gitarprodusenter. Selv de med godt rykte.. Når "luthierhusmoren" skal montere noen hundre halser i løpet av en dag, er det ikke bestandig de treffer helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne gitarer med feilmonterte halser, trenger man ikke gå lenger enn til første og beste velutstyrte gitarsjappe og sjekke den rimelige delen av utvalget til gitarprodusenter. Selv de med godt rykte.. Når "luthierhusmoren" skal montere noen hundre halser i løpet av en dag, er det ikke bestandig de treffer helt.

Jeg har for mange år siden, den gangen jeg kjøpte serieproduserte gitarer, vært borti flere gitarer som ikke i utgangspunktet var "spillbare" ved første forsøk , men de har det vært mulig å få i stand.:-)

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å sette sammen noe slikt er ikke vanskelig, men for best resultat vil jeg foreslå følgende framgangsmåte:

1. Sett halsen på kroppen, og klem den fast med en tvinge. Fest en tråd, fiskesene er glimrende, slik at du får "første- og sjettestreng" på gitaren. Justér inn halsen slik at strengen går parallel med halsen nedover, dt vil si at avstanden mellom strengen og kanten på halsen er lik hele veien. Snu gitaren rundt og bor hullene. Pass på at det ikke forskyver seg. Noen anbefaler smørpapir for å overføre posisjon til hull og hals og så videre. Det er rett og slett bortkastet arbeid, det blir aldri nøyaktig nok.

2. Nå først skal du legge i plekterbrettet og finne nøyaktig posisjon til det. Pickupene har du selvsagt montert. Nå kan du bruke fiskesenene til å få polene på pickupene på korrekt sted. Bor hull, og så er du klar til selve monteringen.

Det er mange som sitter igjen med plekterbrett på halv tolv, og en hals der strengen glipper over kanten ved 12. bånd fordi de har tatt dette på øyemål. Lykke til.

Jeg vil ikke anbefalle smørpapir for å overføre hull. MEN det er ikke bortkastet. Er bare å ta seg god nok tid, og være nøyaktig. Det fungerte helt perfekt på exploreren min. Men på den så var allerede hullene i halsen boret. Så for å ikke tette de igjen, så gjorde jeg det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.