Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Moms og avgifter på instrumenter i Norge


Stian Økland

Instrumentpriser i Norge  

3 stemmer

  1. 1. Bør man senke importavgifter og moms på instrumenter i Norge?

    • Jeg kjøper bare på ebay. altså jeg bryr meg katten
      3
    • alles klar jah.
      1
    • Jeg er blakk. ja, takk!
      2
    • Nei, jeg er rik og liker å smiske med staten. koze koz
      1
    • Får alt til innkjøpspris, men importavgifter hadde vært fint å senket
      1
    • danmark
      1
    • tyskland
      1
    • legoland
      1


Anbefalte innlegg

Såvidt jeg vet er det ikke annet en moms på instrumenter? Hverken ved import eller salg i norsk butikk er det noen avgifter annet enn vanlig moms (som vi finner på alt annet).

Grunnene til at musikkinstrumenter er dyrt i Norge kan være mange. Alt fra for lite konkurranse, høye priser fra produsent til det lille norske markedet, eller en generell konsensus blant forhandlere om å ikke fire for mye på prisen for å holde marginene gode. Databransjen har jo gått i priskrig-fella, som har medført at de i dag har mellom 5 og 10% påslag på varene sine, noe som er jævlig vanskelig å tjene penger på.

Vi kan på ingen måte KREVE noen lavere pris. Ingen lov gir oss krav på billige instrumenter. Staten tar det samme som de tar på alt annet, og vi kan ikke peke finger på butikkene heller. Enten så må vi starte vår egen butikk med lave priser for å vise at det går an, eller så må vi øke folketallet (mer elskov) slik at det norske markedet etter hvert blir så stort at vi har "noe å komme med" når importørene forhandler pris med produsentene.

Alternativt kan vi kjøpe alt fra utlandet, som kanskje medfører at de få butikkene vi har i Norge går konk enten fordi de må senke prisen for mye for å kunne konkurrere med utlandet, eller fordi ingen kjøper av dem i det hele tatt.

BTW: Poll-alternativene var så "far out" at jeg ikke stemmer på noen av dem.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.