Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mastervolum pot


Anbefalte innlegg

Hei!

Mastervolum poten på marshallen min er veldig følsom fra 0 til 1... Den spiller VELDIG høyt på 1, og er helt lydløs på 0, så det er ganske vanskelig å få en mellomting. Her om dagen kjøpte han andre gitaristen i bandet en vintage modern, men dens mastervolum var mye mer jevn utover hele skalaen. Er dette pga den er nyere og har en "bedre"/anderledes krets, eller er rett og slett potmeteret på min 800 utslitt? Er noen andre pots som skraper når jeg vrir på dem og, så regner med dem ikke er blitt byttet siden 88.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner er et standard "problem" med rørforsterkere.

Min Fireball er også slik, og den er bare 1 år gammel.

Har lest om dette før og jeg har erfart det med andre amper også. Merket at enkelte Marshall spiller drithøyt på volum 2, men slutter å øke så mye etter det. Da begynner de å vrenge samtidig som de øker litt i volum, ikke like mye som fra 0-1.

Vet hvor plagsomt det er.

Fireballen min spiller lavt på 0.3 men spiller altfor høyt for hjemmebruk på ca 0.8

Den er A/B og jeg har to Master volumpotter. De reagerer litt forskjellig..

Viss det er til noe hjelp da..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva man får gjort med det der, men gamle Marshaller er jo mye mer høylytte enn nyere... Prøv en 50w Vintage Modern pÃ¥ full spiker, og det er fortsatt ikke høyt i forhold til det man fÃ¥r før halvveis pÃ¥ en JCM800 :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner er et standard "problem" med rørforsterkere.

Min Fireball er også slik, og den er bare 1 år gammel.

Har lest om dette før og jeg har erfart det med andre amper også. Merket at enkelte Marshall spiller drithøyt på volum 2, men slutter å øke så mye etter det. Da begynner de å vrenge samtidig som de øker litt i volum, ikke like mye som fra 0-1.

Vet hvor plagsomt det er.

Fireballen min spiller lavt på 0.3 men spiller altfor høyt for hjemmebruk på ca 0.8

Den er A/B og jeg har to Master volumpotter. De reagerer litt forskjellig..

Viss det er til noe hjelp da..

Ja, men det jeg syntes var rart var at VM master poten var normal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mastervolum poten på marshallen min er veldig følsom fra 0 til 1... Den spiller VELDIG høyt på 1, og er helt lydløs på 0, så det er ganske vanskelig å få en mellomting. Her om dagen kjøpte han andre gitaristen i bandet en vintage modern, men dens mastervolum var mye mer jevn utover hele skalaen. Er dette pga den er nyere og har en "bedre"/anderledes krets, eller er rett og slett potmeteret på min 800 utslitt? Er noen andre pots som skraper når jeg vrir på dem og, så regner med dem ikke er blitt byttet siden 88.

Det der har som regen med verdien på "bright cap'en" å gjøre. Det er en kondensator som sitter på volumpoten,

og slipper i gjennom mye av lyden i potmeteret på lavt volum. Poenget er den skal gjøre det litt lettere å få

en OK lyd med diskant uten at volumet må høyt opp.

På noen Marshall amper gjør "bright cap'en" at volumet nesten virker som en on/off bryter, men den gode lyden kommer likevel ikke før volumet er over halvt.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har som regen med verdien på "bright cap'en" å gjøre. Det er en kondensator som sitter på volumpoten,

og slipper i gjennom mye av lyden i potmeteret på lavt volum. Poenget er den skal gjøre det litt lettere å få

en OK lyd med diskant uten at volumet må høyt opp.

På noen Marshall amper gjør "bright cap'en" at volumet nesten virker som en on/off bryter, men den gode lyden kommer likevel ikke før volumet er over halvt.

Bright cappen skaper trøbbel, slik som gunnar sier. I tillegg var Marshall slurvete med å bruk logaritmiske potmetere i noen år,og brukte linjære potter på volumkontrollen. Dette gir samme effekt som du beskriver over. Tror dette var før JCM800 tiden, though.

Har du fx loop på ampen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente det som et råd til den her:

Kan høres ut som du har et lineært potmeter og ikke logaritmisk. Vanskelig å si uten å ha hørt det selv. Du kan jo prøve om du får ca samme volumøkning mellom 1 og 2 som mellom 2 og 3. Hvis du orker å skru opp såpass.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som du har et lineært potmeter og ikke logaritmisk. Vanskelig å si uten å ha hørt det selv. Du kan jo prøve om du får ca samme volumøkning mellom 1 og 2 som mellom 2 og 3. Hvis du orker å skru opp såpass.

Mulig det, men potmetere på Marshall fungerer som regel normalt hvis du klipper et ben på "brightcapp'en,

eller setter inn en med lavere verdi. Dett er et problem mange sliter med på 1987x modellen,

og jeg tror ikke det er potmeterene som er problemet med dem, men for høy verdi på "brightcapp'en"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, men potmetere på Marshall fungerer som regel normalt hvis du klipper et ben på "brightcapp'en,

eller setter inn en med lavere verdi. Dett er et problem mange sliter med på 1987x modellen,

og jeg tror ikke det er potmeterene som er problemet med dem, men for høy verdi på "brightcapp'en"

Hmm, har jo treble på 0, så tror ikke jeg hadde blitt misfornøyd med å kutte den capen, og heller skru opp treble poten mere etterpå.. Er dette en lett sak å gjøre? Har en del peil på elektro, bare ikke rør-forsterkere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.