Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Øving


adoniz

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

Har spillt gitar ca 6mnd nå, føler selv at jeg har masse framgang, ting jeg syntes var dritvanklelig for en mnd siden er nÃ¥ "enkelt".

JEg øver i snitt rundt to timer hver dag (men ikke i helgene da, for da drikker jeg whiskey som en rocker! ^_^ ) ..

Jeg starter ofte med å øve på stålstrengeren min, både riff og soloer. For det første hører jeg mye bedre om jeg spiller rene akkurder og treffer på båndene. Dessuten er det mye vanskeligere! :) Blir jo en drøm å dra fram elgitaren (på clean) for å dra gjennom samme greiene. Prøver å få det så rent og korrekt "som mulig" før jeg fyrer løs med fuzz'n (på de sangene som har det da) :)

Jeg sliter fortsatt med lillefingeren, får ikke brukt den så mye som jeg ønsker, og merker at enkelte solopartier krever bruk av denne. Lillefingeren er lite bevegbar sidelengs og det virker unaturlig å flytte den en annen vei en feks ringefingeren... kommer sikkert etterhvert.

Når jeg har det ganskje klart, handler det om å spille uten å se på. Sånn generellt så har jeg dårlige dager, og dager der jeg spiller perfekt!(i forrhold da :) )

Noe jeg bør tilføye? Her er det foreløpig _lite_ teori, det går kun i tabs. Jag varmer ikke opp, selv om jeg merker at teknikken blir bedre bare etter noen minutter, kanskje jeg varmer opp? :D

Fikk en liten ahaopplevelse her om da'n. Den gikk på plekterbruk, mindre bevegelser på høyrehånda ga mer presise anslag, lettere å spille fort. Aureka!

Noen som har konkrete tips/licks/teknikker/whatever som kan hjelpe meg framover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan finne mye nyttig her. Jeg prøver å gjøre finger gym 5 min hver dag, og det bærer frukter, selv etter bare et par uker.

Jeg bruker siden en god del og finner mye annet spennende der også, som Blues-kurs, 3 notes per string-skalaer for hurtig soloer. For å få i gang lillefingeren anbefaler jeg også Hendrix-inspirerte låter. Er også en egen Hendrix-seksjon under "rhythm".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

+1 på sidene til Justin Sandercoe. Den fyrens videoer har lært meg alt jeg kan av gitarspilling. Har bare holdt på i rundt 3 måneder, men jeg merker klar fremgang fra da jeg først tok gitaren hjem fra butikken og fåfengt prøvde å gjøre noe tilnærmet kontrollert med kleptopølsene på fingerbrettet og vaffelen i høyrehånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.