Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte ut singlecoil med en hummer.


fleskefinn

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått fatt i en Suhr Pro S3, og lurer på hvor mye jobb det vil være å bytte

hals-pickupen i en hummer. Jeg vet flaut lite om hva som foregår under plekterbrettet, selv

om jeg har spillt gitar en god del år. Regner med det er mange som har tips og råd!

Takk på forhånd.

-Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke med mindre den er under 6 mnd gammel og strøken :)

Har ikke fått gitaren ennå, og vet jo ikke hvordan den kommer til å låte.

Vet bare at jeg ønsker meg en hummer i halsposisjon. Dessuten er jeg jo

interessert i å prøve suhr sine egne mikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på Ã¥ bytte pickuper altsÃ¥, ikke hele gitaren! :)

Kjøpte en S1 som var modifisert med Cool Rails, en som ville ha litt mer trøkk en de originale V60LP'ene.

Jeg for min del ønsker singel coiler i midt og neck, og ønsker dermed å bytte tilbake til originalt. Kan bytte 1 eller 2 om du skulle være interessert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell, om det brukes en 250k pot, så kan det være lurt å bytte til en 500k. (250 = mørk humbucker/varm singlecoil, 500 = vanlig humbucker/veldig lys singlecoil)

Men det er egentlig smak og behag, ikke noen fasit på hvilken lyd som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har fått fatt i en Suhr Pro S3, og lurer på hvor mye jobb det vil være å bytte

hals-pickupen i en hummer. Jeg vet flaut lite om hva som foregår under plekterbrettet, selv

om jeg har spillt gitar en god del år. Regner med det er mange som har tips og råd!

Takk på forhånd.

-Jan

Det er adskillig mindre jobb hvis du kan bytte ut med reker i stedet for en hummer, da skallet ikke er så hardt.

(Beklager, jeg klarte ikke å dy meg..)

Kan du klare deg med railspickups, er det ikke mye jobb. Da er det snakk om å skru av plekterbrettet, skru ut pickupen, lodde løs to ledninger, feste to andre, skru pickupen i brettet og skru det fast.

Hvis du derimot trenger, eller må ha en fullsize humbucker, er det plutselig en helt annen affære. Aner du noe om det er frest plass til en humbucker under plekterbrettet? Hvis det ikke er det, er det for det første en fresejobb man må gjøres først. Ellers tror jeg kanskje det er like greit å bestille seg et plekterbrett til, tilskjært den nye pickup- konfigurasjonen. Da kan man faktisk "bytte" mellom de to konfigurasjonene ganske raskt. Har man dobbelt sett "med alt", er det gjort på en liten halvtime i forbindelse med et strengeskift. Hvilken motstand man skal velge på potmetre blir nesten en smakssak på en gitar med blanding av humbuckers og singlecoils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er adskillig mindre jobb hvis du kan bytte ut med reker i stedet for en hummer, da skallet ikke er så hardt.

(Beklager, jeg klarte ikke å dy meg..)

Skallet er nøyaktig like hardt, det er bare tynnere.

Klaaarte ikke la vææær...!

når du var inne på det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.