Web Analytics
Jump to content

Marshall JCM2000 TSL100 vs. Marshall 1959SLP


scarcarous
 Share

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe ny amp og jeg lurte pÃ¥ hvilken av de to nevnte amp'ene som dere liker best og hvorfor dere liker den ene bedre enn de andre.

Det jeg ser etter i amp'en er en særdeles god clean lyd og en ikke for heavy vreng. Det jeg prøver å oppnå er en vel det man kan kalle Jimi Hendrix sin bluesy lyd. Men jeg kommer jo ikke altid til å spille på høy lyd så amp'en burde ha en god vreng uten at jeg trenger å skru opp volumet veldig og helst uten å bruke pedaler. Jeg bruker en Fender Stratocaster Plus, med to Lace Sensor Gold pickuper i neck og middle og en Lace Sensor Red i bridge.

Jeg vil gjerne vite hvem som er best på hva som f. eks. clean channel, distortion channel(s), effekter innebygd i amp'en og hvilken som jeg kunne oppnådd en "Hendrix" lyd på.

HÃ¥per dere kan hjelpe meg!

Ossy B)

Link to comment
Share on other sites

Er vel liten tvil om at 1959'en er best egnet av de to. Men hvorfor ikke en 1987? Da trenger du ikke guffe opp riktig så mye før godlyden kommer. Ellers ville jeg sett pÃ¥ Egnater Rebel 20, som er trinnløst justerbar fra 1-20W... :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt begge, på både vreng og clean er 1959 milevis foran TSL, er bare en helt annen klasse.

TSL er helt grei, relativt bra clean til å være en "moderne" flerkanals forsterker, men hvis du setter opp 1959 rett må TSL se seg slått ganske grundig.

På vreng er det rett og slett ingen sammenligning, en 1959 er helt overlegen nesten uansett hva du spiller.

En 1959 har ingen innebygd effekter, og null kanalbytte e.l., men det ville jeg ikke brydd meg om.

edit: Og akkurat når det gjelder 1959 og 1987 så blir det veldig feil å si at 1987 er samme forsterker "som man bare ikke trenger å spille så høyt".

Selv om de låter ganske likt, så er det forskjeller både i krets og lyd, selv utover de vanlige 50w/100w forskjellene.

Hvilken som er best er veldig subjektivt, men.

Edited by Innos
Link to comment
Share on other sites

Har hatt begge, på bÃ¥de vreng og clean er 1959 milevis foran TSL, er bare en helt annen klasse.

TSL er helt grei, relativt bra clean til å være en "moderne" flerkanals forsterker, men hvis du setter opp 1959 rett må TSL se seg slått ganske grundig.

PÃ¥ vreng er det rett og slett ingen sammenligning, en 1959 er helt overlegen nesten uansett hva du spiller.

En 1959 har ingen innebygd effekter, og null kanalbytte e.l., men det ville jeg ikke brydd meg om.

Ok, tusen takk. Det hjalp meg veldig! ^_^

Ossy B)

Link to comment
Share on other sites

I see. 1959 og en boostpedal er jo en mulighet da :)

Jeg har jo en Fulltone Fulldrive 2 Mosfet og jeg synes jo at denne er veldig bra ... Men jeg har et lite spørsmÃ¥ og det er at pÃ¥ 1959SLP'en sÃ¥ er det 4 input's og jeg skjønner ikke hva man skal med alle de, vet dere det?

På Marshall sin hjemme side så kan man heller ikke se panelet bak, men er det bare helt vanlig som på de nyere modellene. Altså sånn at input til høytalerne er det samme som på andre modeller?

Ossy B)

(Jeg tenkte ikke på at jeg bare kan skru ned volumet på gitaren for å få vreng-clean, jeg har spilt med ganske mye distortion på straten min og hvis jeg bare skrur ned litt så skulle jeg tro at jeg kan klare meg uten noen slags pedaler og kanaler og sånt. Bare å bruke volumet litt så får jeg en bra cleanlyd :lol: )

Edited by OssyVezzy
Link to comment
Share on other sites

De første Marshallene var blÃ¥kopi av Fender Bassman ampen, som ogsÃ¥ hadde (har) disse fire inputsene. Er ikke 100% sikker, men det er vel bright og normal input per kanal? Ihvertfall kan man bruke en kabel mellom to av disse for Ã¥ brokoble kanalene, for mer gain. Har selv bare prøvd det pÃ¥ en Fender Bassman '59 RI combo, men det lÃ¥t grisetøft!

Å skru ned volumet på gitaren gir ofte vel så bra cleanlyd som en dedikert cleankanal, ja. F.eks. kan du bruke bridgepickup på full fres for vreng, og bytte til neckpickup (som du på forhånd har skrudd ned volumet på) til cleans :)

Link to comment
Share on other sites

Šskru ned volumet på gitaren gir ofte vel så bra cleanlyd som en dedikert cleankanal, ja. F.eks. kan du bruke bridgepickup på full fres for vreng, og bytte til neckpickup (som du på forhånd har skrudd ned volumet på) til cleans :)

Funker bare på f.eks. LP det, da. Må ha 2 volumpotter.

Link to comment
Share on other sites

De første Marshallene var blÃ¥kopi av Fender Bassman ampen, som ogsÃ¥ hadde (har) disse fire inputsene. Er ikke 100% sikker, men det er vel bright og normal input per kanal? Ihvertfall kan man bruke en kabel mellom to av disse for Ã¥ brokoble kanalene, for mer gain. Har selv bare prøvd det pÃ¥ en Fender Bassman '59 RI combo, men det lÃ¥t grisetøft!

Å skru ned volumet på gitaren gir ofte vel så bra cleanlyd som en dedikert cleankanal, ja. F.eks. kan du bruke bridgepickup på full fres for vreng, og bytte til neckpickup (som du på forhånd har skrudd ned volumet på) til cleans :)

En vanlig misforståelse er at man får mer gain ved å brokoble brightkanalen og normalkanalen på disse ampene.

Det er tvert i mot. Hvis du tar ut signalet og fører det videre tappes litt av signalet på inngangen og det fører til mindre gain.

Grunnen for å koble ampene på den måten er for å få fyldigere lyd. Mange syns at brightkanalen kan bli vel spiss på disse ampene, og ved å blande de to kanalene kan man få en fyldigere lyd med mere bunn. (jeg kjører bare brightkanalen på mine for vrenglyd)

Edited by GunnarpåMo
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • David, størrelse betyr ingenting,......🙄 😁,
    • Jeg vil bruke dette gripbrettet hvis jeg får det til, så kan jeg spare det som jeg bestilte til et fremtidig prosjekt istedenfor. Etter binding er ferdig så skal jeg borre ut og lime inlays, også de små  på siden... artig når jeg klarer å la være med fuckups. Har tidligere brukt mye tid på å rette opp og korrigere for diverse feil  ,så langt alt vel på denne. Venter på deler fra gitarist.no, og etpar kjøp på finn. Edit: har veldig stor nytte av disse firkantede aluminiumsrørene, de er helt rette, har skarpe hjørner, veier lite . Jeg  bruker de til planering av treverk, til å frese beine kanter langs, og nå til å lime bindingen, jeg lot gripbrettet ligge litt innafor kanten sånn at bindingen blir liggende flush med underkanten av gripbrettet. Satt på en stripe maskeringstape for å ikke lime gripbrettet fast i aluminiumet. De klypene er også hendige til diverse ting. Liming f eks, istedenfor tvinger. 
    • Binding på gripbrett.
    • Kjøpes fra StewMac, limes med polyeuretan-lim. Jeg bruker Titebond sine lim til alt, trelim, superlim og poly
    • Photoshoot med dette beistet ved "Sverd i fjell", flott søndagsmorgen må jeg si... 🙂  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.