+Troll Skrevet Mars 2, 2009 Share Skrevet Mars 2, 2009 (endret) Jeg har sett at det er mye billigere å kjøre preamp+poweramp i rackformat enn å en topp. Hva er det som gjør det billigere? Er det nettopp det at i en topp så får man alti ett - dvs mindre å bære på og dermed betaler men litt for det? Eller er det andre ting som kan spille inn? Hva syns dere e det mest ultimate? Ta hensyn til både - Pris- Brukervennlighet- Muligheter (lyd, effekter osv) ... og flere ting viss dere kommer på det. Endret Mars 2, 2009 av Troll Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Debris Skrevet Mars 3, 2009 Share Skrevet Mars 3, 2009 Det er omvendt. Du kan jo nesten ikke sammenligne en JMP1 gjennom et Rocktron Velocity sluttrinn med en CAE OD100 heller hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg har drevet mye med rack, og matching av preamp og sluttrinn er viktig, sleng inn noen effekter og div sÃ¥ har du mer som kan gÃ¥ gærent og flere variabler en med en topp. Det fine er at preamp og sluttrinn er helt adskilt=verdens beste serie effektsløyfe Et rack system er nyttig hvis du trenger mange forskjellige lyder, men regn med Ã¥ bruke litt tid pÃ¥ det. Kan være et helvette Ã¥ feilsøke nÃ¥r du fÃ¥r jordingsfeil o.l Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aphelion Skrevet Mars 3, 2009 Share Skrevet Mars 3, 2009 (endret) Rack ser ubegripelig homoseksuelt ut. Endret Mars 3, 2009 av Aphelion Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
metalhead Skrevet Mars 3, 2009 Share Skrevet Mars 3, 2009 Jeg har sett at det er mye billigere å kjøre preamp+poweramp i rackformat enn å en topp.Å? Kommer vel an på hvor mye penger du er villig til å legge i det, men en ny topp er som regel mye billigere enn ny preamp+sluttrinn+rack. Skal du ha et ordentlig rack så koster det litt det også. Har selv en ENGL e530 preamp som jeg bruker sammen med et Mesa 2:90 sluttrinn og er storfornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Dooley Skrevet Mars 3, 2009 Share Skrevet Mars 3, 2009 Rack ser ubegripelig homoseksuelt ut. OG utrolig anvendelig! Har lenge vært veldig old-school med pedaler, topp og kabinett. Men har i det siste blitt veldig interessert i idéen om rack, multifx og et 1x12" kabinett (eller til og med DI om det hadde lÃ¥ti ok.) I hvertfall nÃ¥r det gjelder jobber utenom bandet. Slitsomt Ã¥ drasse rundt pÃ¥ masse digert og tungt utstyr hele tiden. Og man føler ikke akkurat at det er verdt det nÃ¥r man har vært pÃ¥ jobb og spilt 5 barnesanger og 10 abba lÃ¥ter.. Synes jeg da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gluke Skrevet Mars 3, 2009 Share Skrevet Mars 3, 2009 Hva syns dere e det mest ultimate? Ta hensyn til både - Pris- Brukervennlighet- Muligheter (lyd, effekter osv)Det er det jo helt umulig å svare på. Kommer helt an på hva slags lyd du er ute etter. Nesten alt som låter bra er dyrt. Et fett rackoppsett koster omtrent det samme som en liten bil. Pre amp + power amp låter litt annerledes enn en topp, men det jo omtrent like mange som bruker fx rack med en topp som med en pre amp + power amp. Nesten all turnegitarister flight'er alt utstyret sitt uansett men det er jo bare fordi det skal lastes på trailere. Hovedfordelen med å ha alt i et rack er at det er bare å koble inn 3-4 kabler og skru på så er alt oppe å kjører. Men det veier jo et tonn så trapper og løfting alene kan du bare glemme. Pris avhenger jo bare av hva du vil ha i racket. En Eventide koster det hvite ut av øyet, å kjøre en Rocktron delay/reverb koster jo ikke stort, men et rack er i seg selv ganske dyrt. Midi switching gear er vel kanskje også relativt dyrt. Det skal også sies at det er ingen ting som låter som en ordentlig satt opp full stereo rig. Det låter STORT! Vet ikke hvor mange her som har prøvd det. Er kanskje ikke så lett å få prøvd de heller hvis ikke du kjenner noen som har et. Første gang jeg hørte det var en gang Marius Müller som satt å klimpra inne på Guitar Workshop. At noen som får homoerotisk tanker av rack får de svare for selv, men for all del føl dere fri til å bruke forumet til å komme ut av skapet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ke2 Skrevet Mars 4, 2009 Share Skrevet Mars 4, 2009 Noe av det som gjør det billigere, er jo at det ikke er pÃ¥ mote nÃ¥. PÃ¥ den mÃ¥ten kan man ramle over en fin deal pÃ¥ en ny(brukt) preamp, og fÃ¥ prøvd andre lyder for en rimelig penge. Man kan fint klare seg med en JMP-1, en Rocktron effektprosessor og et greit sluttrinn. Det er ikke mange i norge som spiller pÃ¥ et sÃ¥nt nivÃ¥/med sÃ¥ store artister at de trenger en en CAE, en Eventide og et VHT 2150 Det ligger et rack med en Mesa Quad og et Peavey 60/60 pÃ¥ musikkweb nÃ¥ (ikke mitt), og der er det kremlyd for 7500,- SÃ¥ kan man jo etterhvert se om man tar seg rÃ¥d til et mer high-end sluttrinn, kanskje tom et Mesa 2:90, sÃ¥ er man jo dekket for det meste, om man ikke henger seg opp i at topp og pedaler er pÃ¥ moten nÃ¥. Avhengig av hva slags musikk man spiller, er vel nødvendigheten av mye effekter ogsÃ¥ marginal. Om man er innleid gitarist, er jo jobben Ã¥ fÃ¥ artisten til Ã¥ lÃ¥te best mulig. Dette oppnÃ¥r sjelden av Ã¥ legge masse vekt pÃ¥ om det er batterier eller strømforsyning pÃ¥ pedalene, og om kabelen er satt inn riktig vei. Evt Ã¥ drukne refrenget til Push med Kurt Nilsen i reverb, delay og chorus. "There can be only one Steve Lukather" Det andre (kanskje mest vanlige) scenariet er jo at man spiller i et garasjeband som hÃ¥per pÃ¥ Ã¥ slÃ¥ gjennom, og da er det flaks, gode lÃ¥ter og image (eller total mangel pÃ¥ det) som teller. Fet lyd fÃ¥r man i studioet, og live er det, tro det eller ei, lydteknikeren som har mest Ã¥ si pÃ¥ hvordan du lÃ¥ter ut til de som betaler lønna di. Har du en god grunnlyd (som du kan fÃ¥ med en JMP-1, en Rocktron og et sluttrinn), er du der du trenger Ã¥ være, rent lydmessig. Om du selv tror at du spiller bedre gjennom en fetere amp, er det vel mer personlige behov som mÃ¥ dekkes. Jeg har gjort folk glade med en LP Studio og en POD, som til alt overmÃ¥l hadde defekt footswitch (stuck pÃ¥ british classic hele kvelden. Heldigvis har LP separate volumkontroller for hals og stolpickup) Jeg liker begge deler. Noe av den feteste lyden jeg har hatt, var en Sansamp PSA-1 og et Marshall 9100 sluttrinn. Det kostet meg 6500,- (Dette var til hard rock og metal, coverlÃ¥ter) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå