Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stratocaster gitarkropp


Anbefalte innlegg

Hei!

Har for øvelsens skyld tenkt å lage en stratocasterkropp. Har store drømmer om en gang bygge min egen, men før jeg begir meg inn på ordentlige materialer skal jeg lage en eller flere av dårligere treverk.

Jeg tenkte jeg skulle lime sammen noe kvistfritt treverk av en slags sort, noe à la vanlig "kapp". Kan gjerne poste bilder av treverket hvis noen ikke skjønner hva jeg mener, kunne trengt litt råd fra de fleste :P

Så det jeg lurer på er om noen kan komme med tips til hvordan dette skal gjennomføres :P Min far har det meste av verktøy som trengs til byggingen, men tips fra rutinerte karer som Castor osv. settes stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å kjøpe en blank fra f.eks. warmoth?

http://www.warmoth.com/guitar/bodies/bodyblanks.cfm

her har du link til blanksene warmoth selger.

Det kan være greit å kjøpe en ferdig routed til å begyne med, ettersom det er ganske finurlig arbeid som krever presisjonsverktøy.

Det finnes også tegninger og maler å få kjøpt. Tipper du finner det på ebay, finn etc.

Høres ut som et gøyalt prosjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være av interesse, men tror jeg skal gå for helt hjemmelaget for å få litt erfaring, den skal ikke monteres sammen uansett tror jeg :P etter jeg har laget den kommer jeg til å tulle med lakkering etc. så blir et skikkelig "prøv og utforsk" prosjekt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! da er det jo greit nok!

Men du finner tegninger hvor all routing er tegnet inn, slik at det bare er å finne et emne som er stort nok, og legge tegninga oppå. Merke av all routing og omrisset av kroppen, og så er det bare å skjære i vei!

Jeg fikk lyst il å prøve meg på noe lignende selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva du tenker på når du sier "dårlig treverk" men skal du lage en gitarkropp bør du i alle fall velge noe som er brukbart hardt, ellers støter du fort på ganske massive problemer..

Treverket bør jo også helst være passelig tørt før du begynner med sammenliming og bearbeiding. Men ellers er det jo som å lage en bordplate f.eks. Du må høvle bitene slik at de lar seg stavlime. Når platen er limt må den høvles til ønsket tykkelse. Deretter kan du bruke en kraftig fres og en mal eller en båndsag til å forme kroppen. kontur avskjæringene kan du enten høvle eller frese (du må lage deg en jig til fresen som lar deg frese i vinkel selvsagt)

Det kan ofte være en god idé å frese halslommen tidlig i prosessen da dette er det mest kritiske arbeidet du gjør. Går det fullstendig feil må du fort vrake kroppen.. så hvis du heller starter med halslommen og lager deg en ganske lang plate, kan du frese på nytt uten at hele platen må kasseres.

Vel, det var litt info om hva du må begynne med i alle fall.

Se også denne tråden : http://forum.gitarnorge.no/index.php?showtopic=16756

Mye god info om problemer og utfordringer for en som skal lage en kropp/gitar for første gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se også denne tråden : http://forum.gitarnorge.no/index.php?showtopic=16756

Mye god info om problemer og utfordringer for en som skal lage en kropp/gitar for første gang :)

Indeed! :blush:

Om eg skal kome med ei anbefaling: prøv deg på ein tele-kropp fyrst, den er meir rett fram enn ein strat, men alikevel meir enn avansert nok. Ser for meg at "komfort-sonene" på strat kan vere noko tricky å få til. Og les tråden min, der har eg i grunnen stilt dei mest idiotiske spørsmål du kan tenke deg, og svar har eg fått på det aller meste! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å starte med en telecaster om du er nybegynner i faget, kanskje den enkleste gitaren som er mulig å lage ;)

Pluss at det blir litt symbolsk sus av å lage en kopi av verdens første serieproduserte el-gitar, som etter mer enn 55 år fremdeles er en verdens mest solgte gitarer.... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen forskjell på en stratocasterkropp fra modell til modell?

Er vel forskjellige bredde/dypde på halslomme etc, men selve formen er vel lik på alle?

Halslommen er vel det eneste det aldri har vært noen forskjell på omtrent :) Kroppen har hatt noen små forandringer, men det er ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg ikke kan mye om, men jeg vet at det blant annet har vært forskjeller på de "utskjærte" områdene på kroppen som på "countouren" bak på kroppen og der underarmen ligger an mot kroppen på oppsiden.

De ble mindre da CBS overtok. Det koster penger å fjerne tre, slik at man sparer litt penger på å frese vekk mindre.

Tykkelsen på en gitar merket "Fender Stratocaster" har også variertn, noe det også gjør i dag.

Det finnes sikkert folk og nettsider som har detaljoversikt over dette, noe ikke jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.