Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vis meg ditt uvanlige instrument!


Tøysejenta

Anbefalte innlegg

PAiA Theremax theremin - bygget inn i en 50'talls Tandberg-høyttalerkasse og stilt på rygg. Tok vare på det fine lille Tandberg emaljemerket.

Antennene har jeg laget av kobberbolt - ville at denne skulle se litt 50-talls ut.. og det gjør den da!??

(Du spiller på en theremin ved å bevege hendene i lufta - sløyfeantennen kontrollerer volum - du setter an en tone ved å bevege hånden bort fra antennen. Det

omvendte gjelder pitchantennen (den som står rett opp). Det lønner seg å benytte albue til vibrato og ellers lære seg endel håndposisjoner. Selv da vil du

skjønne at dette er det vanskeligste instrumentet i verden å spille en enkel melodi på. Og så må du stå musestille - for den reagerer på kroppen din også. Lett å spiller surt på en theremin. Det er bare moog og noen meget få andre som lager ferdige thereminer i dag. Selve instrumentet ble funnet opp av en cellospillende radiotekniker (Leon Thermen) i 1919. Det er således et av verdens eldste elektroniske instrument. Kalles ofte ulyd instrument fordi den gjerne ble benyttet til skrekk og scifi filmer på 40 og 50 tallet. Men det er ikke så enkelt.. - det fantes virtuoser og den

beste av alle var Clara Rockmore som døde engang på 80 tallet. Litt Clara-musikk her:

Det er Claras søster som akkompagnerer.

theremin%20Eivind%20Fivelsdal.jpg

theremin%20panel%20Eivind%20Fivelsdal.jpg

theremin%20volume%20Eivind%20Fivelsdal.jpg

Forøvrig har jeg masse elektroniske instrumenter.. analog modular synth, moog taurus, en tabla, gresk bouzouki og masse annet rart. Alt blir ikke brukt like flittig..

Endret av fivel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul theremin, skulle likt å hatt en selv.

Var faktisk på konsert med ei dame som spilte theremin i sommer, Pamela ett-eller-annet. På Safe As Milk festivalen i Haugesund.

Hun brukte den dyreste Moog modellen. trolig hvor mye kult hun fikk ut av en theremin og en looper.

Forøvrig har jeg masse elektroniske instrumenter.. analog modular synth, moog taurus, en tabla, gresk bouzouki og masse annet rart. Alt blir ikke brukt like flittig..

Legg gjerne ut bilder av dette også!! Spesielt synthene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ittno' stress altså, men det hadde vært knall å vite litt omtrentlige kostnader rundt det. :)

Den er jo relativt diger vettu, så jeg innbiller meg at fraktprisen ikke er så altfor liten..

Her er en av de mest seriøse importørene i Europa, Serious Sticks i Sveits: http://serioussticks.com/stick.php?showwha...amp;language=en

Prisene varierer noe, men det handler jo fort om noen tusen, da.

Frakt aner jeg ikke. Jeg pakka min inn i et tonn med bobleplast og sendte som bagasje da jeg fløy hjem.

Jeg kjøpte min i Perth, og betalte 1500 eller noe sånt.

Den jeg har er et musikerinstrument og ikke en turistpinne, men ikke av toppkvalitet selvsagt. De blir dyrere.

Fin tone.

Jeg må reparere bivoks-munnstykket - det ble halvveis oppspist av guttungen. Jeg har kjøpt voks, men har ikke gjort arbeidet ennå...

DSCN2321.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.