Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge Les paul


Anbefalte innlegg

Vurderer å prøve meg på å bygge en les paul..

Noen som har erfaringer og eventuelle tegninger?

og er det mulig å gjennomføre?

tenker spessielt da på å bygge kropp fra bunn.

Inntil du får svar fra noen som vet litt mer enn meg,,

så kan du sjekke ut denne siden..

på tutorial-delen av siden står det veldi mye om bygging av body / neck osv osv

http://www.projectguitar.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!

Først og fremst bør du kanskje poste denne i DIY forumet, slik at vi som er veldig interessert klarer å holde styr på linkene... :rolleyes:

Har du bygd gitrar før, eller blir dette i så fall første gang du prøver deg? Min erfaring er at det kan lønne seg å ha skrudd litt gitar på tidligere stadium før en prøver seg på et bygg, men det er ikke slik å forstå at du ikke kan klare det hvis du har en viss interesse og lyst til å komme igang! Det kommer vel mest an på hva som driver deg til å prøve deg på et bygg.

Tror vel ikke at en Les Paul er det verste å prøve seg på i så måte, men det innebærer noe mer mikk med f.eks halsen, siden denne er festet på en helt annen måte enn på f.eks Fendertype gitarene. Skrudde halser er nok noe mer lettbygde enn de limte konstruksjonene!

Det går naturligvis an å bygge en Les Paul med skrudd hals også, selv om dette kanskje innebærer noe mer tankevirksomhet muligens.

Skal du i tillegg "carve" toppen så blir det en del fresing og pussing for å få dette bra... og kanskje det ikke blir bra i det hele tatt på første forsøk.

Du får tenke litt på det, og passe på å holde oss oppdatert etterhvert!!!! Folk som bygger er det alltid trivelig og kjekt å følge med! ^_^

Men post i DIY forumet da... så får du masse gode svar på ting du lurer på etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke bygd gitar før men det har blitt endel skruing og fikling ila de årene jeg har spilt.

fikk plutselig tanken inn i hodet og hvis det viser seg at det lar seg gjennomføre så er det ikke umulig at jeg starter opp ganske snart.

men er bare på planleggingsstadiet enda.

Jeg ser også at lespaulen har mahogny kropp med lønnetopp så det går vel an å prøve og feile litt med å få carvingen riktig,

eller er det lettere å bygge hele kroppen i ett emne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke bygd gitar før men det har blitt endel skruing og fikling ila de årene jeg har spilt.

fikk plutselig tanken inn i hodet og hvis det viser seg at det lar seg gjennomføre så er det ikke umulig at jeg starter opp ganske snart.

men er bare på planleggingsstadiet enda.

Jeg ser også at lespaulen har mahogny kropp med lønnetopp så det går vel an å prøve og feile litt med å få carvingen riktig,

eller er det lettere å bygge hele kroppen i ett emne?

Alt lar seg jo gjennomføre, men det kan jo hende at det kanskje hadde vært like greit å lage en i kun mahogni først og deretter produsert en med lønnetopp hvis det første bygget ble brukbart. Lønnetopp kan være noe tricky å få skikkelig, og særlig når du skal legge den over en buet topp. Kan være at du må til med både vacuum og forskjellig, men prøv og se!

Da jeg la lønnetoppen på Telecasteren jeg holder på med nå så holdt det med noen 2"4" og tvinger, men så var jo det en flat gitar i utgangspunktet og dermed naturligvis en hel del greiere å få bra enn en med buet topp.

Det å bygge hele kroppen i ett emne tror jeg kanskje bare du kan glemme i utgangspunktet hvis du tenkte på å bygge hele kroppen i flammelønn... Det blir uforholdsmessig dyrt, og kanskje umulig å finne et brukbart emne som er stort nok. Flammelønnstopp er OK, men jeg ser vel for meg at det bør brukes i forbindelse med å laminere inn på en kropp istedenfor slik du antyder å bygge hele kroppen i dette. Mahogni låter en del bedre enn lønn også, så det er jo den andre grunnen til at dette brukes i moderate mengder på en gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri har bygd en gitar før og/eller ikke har veldig mye erfaring med å arbeide med og å forme tre ville jeg nok ikke ha startet med en Gibson type gitar. Grunnen er rett og slett at skjøten mellom hals og kropp er limt og permanent. En ting er å utforme dette, men her er det også slik at halsen må festes i en viss vinkel mot kroppen hvis en LP skal bli slik den skal. Et relativt lite avvik i dette området gir plutselig problemer med at broen på gitaren ikke kan heves eller senkes nok til at strengene blir mulig å justere riktig i forhold til høyden over gripebrettet. En annen ting er jo at utformingen av halsen er mye mer komplisert da hodet har en vinkel - man kan dermed ikke bare bruke et helt flatt emne slik som på Fender type gitarer.

Skal du bygge for første gang så start med en Fender type gitar - noe Tele eller Strat lignende, dette er konstruksjoner som er ment for maskinell produksjon og er derfor veldig mye enklere å lage selv og med relativt enkelt verktøy.

Edit :

Når det gjelder dette med hals er faktisk ofte problemet for mange frettingen. For å få et godt resultat her kreves det en del spesialverktøy og helst litt erfaring. Nå er det jo mulig å kjøpe en erstatningshals til Gibson, men jeg tror det kan bli litt vanskelig å finne en skikkelig en med mindre det koster litt.. mye..

Et annet alternativ er selvsagt å lage en "LP orientert" gitar med bolt-on neck da, slik som warmoth f.eks tilbyr deler til, men jeg vet ikke specs på den konstruksjonen.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig fretta gripebrett ? Det har jeg ikke sett før. Hvem er det som selger det ?

Noe sånt f.eks: http://www.stewmac.com/shop/Bodies,_necks,...uitar_Neck.html

Ellers så får man jo med ferdig freste spor i alle fall: http://www.stewmac.com/shop/Bodies,_necks,...ngerboards.html

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det første der er jo en ferdig laget hals til neckthrough da.. Noe som jo forøvrig ikke er noen dårlig ide til et prosjekt som dette (selv om den du linket til aldri blir noen LP type gitar grunnet manglende halsvinkel/FB buildup og scale)

Ferdig freste spor i gripebrettet er jo vel og bra, men frettingen er det som krever verktøy og helst litt erfaring.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men her er man jo uansett brått ute og kjører i forhold til en Gibson Les Paul som Dag vil forsøke å produsere! Skal man bygge en sånn og ha lønnetopp på den, så fordrer det limt hals, eller skrudd (som f.eks Warmoth sin løsning) Går man for Warmoth så er det jo uansett ikke hjemmelaget, og derfor ute av bildet her i denne sammenhengen. Lag gjerne en Les Paul med lønnetopp, men som Greener sier så tror jeg kanskje at jeg hadde villet starte med noe som ikke er fullt så komplisert hvis du ikke har bygget før!

Man får mye fine ferdig kjøpte deler, men det har et par bakdeler: Du har ikke hatt gleden av å gjøre det sjøl, OG det koster fort like mye som å stikke ned i byen og kjøpe en ferdig gitar.

Gleden og drivet for å bygge sitt eget bør jo komme av noe annet enn et økonomisk synspunkt, men det er mye på en gitar en kan produsere sjøl! Det aller meste faktisk, kanskje med unntak av båndmaterialet og stemmeskruene. Dette vil nok ta mer tid enn det gir tilbake i form av gleden ved å ha produsert det i egen kjeller ser jeg for meg... Kabling og potmeterene er vel også mer pirk å produsere enn godt er når jeg tenker meg om :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - følte at jeg kanskje måtte følge opp, og fant til slutt denne. Jeg ville i alle fall gått for noe slikt - å lage gripebrett selv er vanskelig.

(om noen lurer så har jeg faktisk lagd en gitar selv "a long time ago" - og der jeg ikke lyktes helt var gripebrettet - som jeg prøvde å lage helt fra scratch)

Skjønner hva du mener, men når du sa ferdig gripebrett så trodde jeg du mente ferdig gripebrett og ikke ferdig hals...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.