Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Chris Polands tone


Flusani

Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg lurte på om noen av dere kunne hjelpe meg. Jeg har ikke spilt gitar så fryktelig lenge og har derfor ikke veldig peil på tone etc. Jeg har fått helt dilla på tonen til chris Poland i det siste og lurte på om noen kan beskrive hvordan hans tone er......eventuelt hvordan man skrur den frem på forsterkeren,effekter eller lignende. Vet at dette varierer fra amp til amp men skulle gjerne visst hva som skaper den lyden hans.

her er en video

håper dere kan hjelpe meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel sikkert mulig å google seg frem til hva slags utstyr han bruker og har brukt, men husk at gitarlyd du hører på skive ofte er noe helt annet enn det som kom ut av kabinettet da opptaket ble gjort. Det er ofte VELDIG mye EQ'ing, komprimering osv. som blir gjort i miksen. :)

Da vi spilte inn nye skiva splitta vi signalet og kjørte to amper - 6505 og Powerball - uten at gitarlyden på skiva sier noe særlig om hva slags amper som er brukt.

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et av de siste Guitar Player bladene sier Poland at han er avhengig

av racket sitt med Bogner Fish preampen osv.

Påsto at han ikke klarte å spille på samme måten gjennom en amptopp.

Bogner amper er litt mer "forgiving" enn en gammel Marshalltopp så..

Mye mellomtone, lite bånn er karakteristisk for sololyden hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var samme greia jeg? :P haha, kanskje vi ikke skal uttale oss...? ;)

Samme det, leser nå at han bruker en bogner peramp og litt slik, med samme karakteristikk som en gammel plexi.

Men, som sagt i hans tilfelle tror jeg han vil låte som seg selv uansett hva han spiller på omtrent.

Han bruker en del med effekter, en TC unit + + +

Men, jeg er rimelig sikker på at vanlige dødelige vil komme langt med mye mindre.

Han skrur også tonekontrollen på bridgepickupen halveis ned for en mindre skarp lyd.

edit: litt sent ute-

Endret av Earfalas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må nesten vite hvilket utstyr du bruker nå for å prøve å hjelpe deg.

Jeg spiller på en ESP horizon nt2. Jeg øver mest for tiden med en marshall mg30 bare,som er den ampen jeg kjøpte for 1,5 år siden,men når jeg spiller i øvingslokalet har jeg en Randall rh300 og et randall cabinet....Som sagt er jeg ny i gamet og har mye å lære om lyd og sånn,hehe. Jeg prøver jo å skape en tone jeg er happy med, men har liksom ikke helt vært klar over hva jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hans tilfelle vil jeg si at det meste sitter i fingrene.

Hans vibrato gjør veldig mye av tona hans, litt som med jeff beck.

Ellers er nok ikke selve utstyret hans så veldig viktig, en gammel marshall og noen pedaler til å pushe den?

men er det mye gain f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en god del gain, men ikke veldig mye egentlig.

Fikk omtrent samme type tone ut av min maxon sd-9 satt med gain kl 13, volum klokka 12 og tone ca 9. Og det er en tubescreamer-type pedal

bare med litt ekstra gain og bunn. -Og det gikk rett inn en clean amp satt opp litt før brekkepunktet.

Men, jeg tror sustainen og sånn han får i det klippet der er en blanding av en god del gain og en god del teknikk. (ca 50/50)

Han bruker også vibarmen veldig snedig.

Så med andre ord, ikke overkill med vreng, men en god del. Masse mellomtone for å skjære gjennom miksen, også en hel haug med teknikk.

Kan se for meg at det er vanskelig å få sånn type lyd ut av en marshall MG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en god del gain, men ikke veldig mye egentlig.

Fikk omtrent samme type tone ut av min maxon sd-9 satt med gain kl 13, volum klokka 12 og tone ca 9. Og det er en tubescreamer-type pedal

bare med litt ekstra gain og bunn. -Og det gikk rett inn en clean amp satt opp litt før brekkepunktet.

Men, jeg tror sustainen og sånn han får i det klippet der er en blanding av en god del gain og en god del teknikk. (ca 50/50)

Han bruker også vibarmen veldig snedig.

Så med andre ord, ikke overkill med vreng, men en god del. Masse mellomtone for å skjære gjennom miksen, også en hel haug med teknikk.

Kan se for meg at det er vanskelig å få sånn type lyd ut av en marshall MG.

hadde ikke regnet med å få til det med mgen,hehe. Jeg bare spør for å prøve å lære litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.