Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Roger Waters Dogs live


Anbefalte innlegg

se på denne:

slik jeg har pleid å spille denne er ved å stemme ned gitaren en heltone. men det ser ut til at jon carin gjør noe helt annet her. er det noen som vet hvordan stemminga er? hvilke akkorder han satser på? låter jo skummelt bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller den også med andre grep enn det der.

Høres jo helt 12-strengersk ut, jo...

frem til du sa det nå så var jeg sikker på at han spilte på en 12-strenger... men det er noe snodig med hele greia her: det låter som 12-strenger, han bruker merkelige akkorder, når han spiller keyboard-solo går det fremdeles en akustisk rytmegitar i bakgrunnen. de to andre gitaristene spiller el-gitar. hvor er den siste rytmegitaren? digitale greier?

hadde vært strålende hvis du fant akkordene, articate...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E|0|1|0|1

C|0|2|2|2

G|2|3|2|1

D|3|1|2|1

A|0|1|0|1

D|0|1|x|x

slik som dette høres det ikke så verst ut; en heltone ned på e-strengen, en halvtone opp på b-strengen. progresjonen blir vel noe sånt som Dm9, D#maj7/11, Asus4, Bb7sus4. kom gjerne med andre forslag (evt. tilbakemelding)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort jeg kjøper en ny e-streng. *ser ut på kulda*

..kanskje ikke i dag :P

Har fått dilla på Dogs pga denne videoen, nå. Lærer meg siste skjappe soloen. Utrolig tøff solo. Utrolig tøff lyd. Er fanken ikke bare-bare å rekonstruere.

De gjør dessverre ikke mye rettferdighet for solone i videoen.

Endret av Articate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Animals er en av favorittplatene mine, og bass-spillet er en av hovedgrunnene. Jeg ble temmelig overraska da jeg leste at det er David Gilmour som spiller det meste av bass på plata. Iflg et intervju med Gilmour så kom Waters og takka ham for en eller annen "årets bassist"-premie han fikk...

Har spilt de fire akkordene der i månedsvis jeg nå. Kona er pisslei.

Endret av hovmod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen hemmelighet at Waters og bandet har alt for mykje spelt inn på tape når han speler live.

Eg har lurt på akkurat dei same tinga når eg har sett videoen sjølv, og trur at det er mykje muffens her, i og med at gitaren held fram når Carin går over til keyboardsoloen. Det er mulig at ein får tolvstrengseffekten av at ein høyrer både Carins gitar, og ein førehandsinnspelt gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at ein får tolvstrengseffekten av at ein høyrer både Carins gitar, og ein førehandsinnspelt gitar.

Kan være fjerde-gitaristen(!) som har en eller annen akustisk lyd effekt på sin strat. Jeg stusser bare litt over at Carin skulle tatt grep på gitaren sin om det ikke hadde vært noen grunn til å gjøre det, under synth soloen. Men den eneste teorien det ville gitt var at den triggret samples eller noe sånt, og det henger ikke på greip ;p

Jeg ble temmelig overraska da jeg leste at det er David Gilmour som spiller det meste av bass på plata.

Ingen overraskelse her ;D Med en gang det var litt mer avansert, som en 5 strenger, eller drop D (som på Another Brick in The Wall part II) er det Gilmour som spiller bassen på skiva.

Endret av Articate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen hemmelighet at Waters og bandet har alt for mykje spelt inn på tape når han speler live.

hvis du er litt krassere mot waters nå så risikerer vi å komme inn på en "waters vs. gilmour"-debatt... hvilket du kommer til å tape :)

Kan være fjerde-gitaristen(!) som har en eller annen akustisk lyd effekt på sin strat. Jeg stusser bare litt over at Carin skulle tatt grep på gitaren sin om det ikke hadde vært noen grunn til å gjøre det, under synth soloen. Men den eneste teorien det ville gitt var at den triggret samples eller noe sånt, og det henger ikke på greip ;p

fjerde-gitarist? kanskje... men han er i hvert fall godt skjult. hvis jeg ikke husker helt feil så kommer det, i løpet av konserten, plutselig en kar ut fra bakrommet og fyrer løs en gitarsolo, for så å forsvinne igjen. så det kan kanskje stemme at det finnes en fjerdemann.

siden carin tar disse grepene for hvert akkordskifte så indikerer det kanskje at det er noe samples-opplegg. i tillegg driver carin og trommisen (som spiller med headset) og synkroniserer hverandre i starten og underveis.

gilmour spiller vel forøvrig bass-soloen på hey you også... han er visst ganske glad i det. på murder fra about face har han også en veldig fin fretless-bass-solo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er en komplett versjon av fremføringen:

http://www.dailymotion.com/video/x2mtbn_ro...-complete_music

det med fjerdegitaristen virket som en ganske fin løsning på problemet. men når siste del av låta og rytmegitaren begynner på nytt så sitter fremdeles alle gutta og spiller kort. fjerdegitaristen er den siste som kommer tilbake. han er mer opptatt av å samle og stokke kortene. så det er fremdeles den samme muffensen. men det er klart at fjerdegitaristen er med på rytmegitarpartiet i varierende grad.

jeg tror forøvrig at de akkordene og stemmingen jeg foreslo er litt feil. kan ikke helt se poenget med å stemme opp b-strengen en halvtone. tjener ikke noe på det.

waters har en helt særegen og spennende måte å fremføre sanger på, mye karakter. men kvaliteten kan være noe varierende. med gilmour vet du stort sett at kvaliteten er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.